نجات جان سربازان مجروح با عینک واقعیت افزوده

  • توسط خبرنگار
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط –

به نقل از نیو اطلس، آژانس تحقیقات پیشرفته دفاعی وزارت دفاع آمریکا(دارپا-DARPA) شرکت “ریتون بی‌بی‌ان”(Raytheon BBN) را برای رهبری تیمی به منظور توسعه یک دستگاه واقعیت افزوده انتخاب کرده است که می‌تواند به عنوان یک دستیار مجازی برای پزشکان نظامی عمل کند و آنها را با ۵۰ روش مختلف پزشکی با استفاده از هوش مصنوعی راهنمایی کند.

هنگامی که صحبت از افزایش شانس زنده ماندن یک مجروح در میدان جنگ می‌شود، حضور و اقدامات یک پزشک صحرایی مهم‌ترین عامل تعیین کننده است. این به این دلیل است که پزشکان اولین کسانی هستند که باید در صحنه حضور ‌یابند و در مدتی که ساعت طلایی یا حتی ۱۰ دقیقه طلایی نامیده می‌شود، به مجروح کمک کنند. این همان زمانی است که یک کمک فوری می‌تواند رقم زننده تفاوت میان زندگی و مرگ باشد و اگر اقدام سریع و صحیح قبل از اعزام مصدوم برای درمان مناسب به پشت جبهه انجام شود، مجروح زنده می‌ماند.

اما مشکل این است که در حالی که پزشکان نظامی بسیار آموزش دیده‌اند، معمولاً جراح یا متخصص نیستند و اغلب ممکن است تجربه انجام اقدامات فوری و حیاتی در لحظه را نداشته باشند. به همین دلیل، “دارپا” روی سیستم کمک، راهنمایی، ابلاغ دستورالعمل و اصلاح پزشکی خود موسوم به “MAGIC” کار می‌کند که شامل یک عینک واقعیت افزوده است که مجهز به حسگرهای صوتی و تصویری است که به دستیار هوش مصنوعی اجازه می‌دهد تا وضعیت را کنترل و مدیریت کند و به پزشک در مورد چگونگی ادامه اقدامات توصیه می‌کند.

طبق گفته‌های شرکت “ریتون”، سیستم “MAGIC” به لطف فناوری یادگیری ماشینی که به آن اجازه می‌دهد مهارت‌های پزشکی و توانایی ارزیابی را با مطالعه ۲۵۰۰ ویدئو و تقریبا ۵۰ میلیون تصویر بیاموزد، قادر به انجام این کار بزرگ خواهد بود.

این پایگاه داده غنی به “MAGIC” این امکان را می‌دهد که به همان روشی که میلیون‌ها کاربر به شکل ناخودآگاه به دستگاه‌ها یاد می‌دهند چگونه انگلیسی و سایر زبان‌ها را با گویش‌ها و لهجه‌های مختلف بدون برنامه‌نویسی پر زحمت بفهمند و صحبت کنند، اقدامات پزشکی را نیز یاد بگیرد.

وقتی “MAGIC” به درستی و کاملا آموزش خود را پشت سر بگذارد، امید است که بتواند حتی پیشنهادات خود را به صورت صوتی به پزشک ارائه دهد یا پوشش‌های بصری را برای هدایت بهینه دست‌های وی و اقدامات دقیقی که باید انجام شود، فراهم کند.

علاوه بر این، این سیستم می‌تواند مراحل بعدی را پیشنهاد کند و نمودارهای انجام روش‌ها را نشان دهد، اندازه‌گیری‌ها را ارائه دهد، زمان‌های سپری شده را یادداشت کند و همچنین دوز داروها را تعیین کند.

اولین آزمایش عملی MAGIC قرار است حدود ۱۸ ماه دیگر آغاز شود.

“برایان ون‌وورست” دانشمند شرکت “ریتون” می‌گوید: محیط پزشکی نظامی، چالش برانگیز و آشفته است. هدف ما برای توسعه این ابزار این است که به پرسنل پشتیبانی کمک کنیم تا بدون ایجاد اختلال در تمرکزشان، راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin