موافقت وزیر ارتباطات با استخدام ایثارگران مخابرات

  • توسط خبرنگار
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – در حالی که به گفته رئیس فراکسیون ایثار و شهادت مجلس مهلت دستگاه‌ها برای تبدیل وضعیت ایثارگران رو به پایان است، وزارت ارتباطات موافقت خود را با تبدیل وضعیت ایثارگران در مخابرات اعلام کرد؛ اما تکلیف منابع مالی لازم هنوز روشن نیست.

به گزارش فارس، برخی از کاربران فارس من با ثبت سوژه در این سامانه خواستار تبدیل وضعیت ایثارگران شرکت مخابرات ایران شده اند.

قانون تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران سال گذشته در بند «د» تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و بند «و» تبصره ۲۰ قانون سال ۱۴۰۱ به تصویب رسیده است.

براساس این قانون ایثارگرانی که در دستگاه های دولتی مشغول به کار هستند باید تبدیل وضعیت شوند و به استخدام رسمی در آیند.

اما اجرای این قانون در مجموعه هایی که قبلا دولتی بوده اند و اکنون به بخش خصوصی واگذار شده اند پیچیده شده است.

سردبیر سوژه فارس من که درخواست تبدیل وضعیت ایثارگران در شرکت مخابرات را ثبت کرده و کارمند شرکتی مخابرات است به خبرنگار فارس توضیح داد: شرکت مخابرات از اجرای قانون تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی ایثارگر، فرزندان ایثارگر، فرزندان جانبازان و خواهر و برادر شهید سر باز می‌زند.

وی گفت: مجمع سهامداران شرکت مخابرات اجرای این قانون را به هیات مدیره تکلیف کرد و قرار بود که بیست و پنجم اسفندماه 1400 احکام ما را صادر کنند اما پس از آن اعلام کردند که شرکت مخابرات ایران شرکتی مشمول اصل 44 است و این قانون شامل حال این شرکت نمی شود، در حالی که ۵۱ درصد سهام مخابرات متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و ۴۹ درصد متعلق به دولت است و طبق قانون مجلس باید تبدیل قانون تبدیل وضعیت ایثارگران به استخدام رسمی در این شرکت هم اجرا شود.

 

پاسخ شرکت مخابرات به مطالبه کارمندان ایثارگر

باوجود آغاز اجرای قانون در دستگاه های دولتی، مخابرات با تاخیر به این موضوع ورود کرد. زیرا مخابرات مدت ها است که با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کند و پیش از این رایزنی طولانی با وزارت ارتباطات برای اخذ مجوز تعرفه داشته است تا بتواند بخشی از منابع مالی مورد نیاز خود را تامین کند. از این رو، به نظر می رسد بیشتر علاقمند بود که تا حد امکان از این مطالبه دور بماند.

در پیگیری خبرنگار فارس، محمدرضا بیدخام، سخنگوی شرکت مخابرات ایران درباره وضعیت استخدام ایثارگران در مخابرات به خبرنگار فارس، گفت: در این باره دو بحث وجود دارد.

وی توضیح داد: پس از این که مجلس مصوب کرد که ایثارگران به استخدام رسمی در دستگاه‌های دولتی در آیند؛ با توجه به مشکلاتی که شرکت مخابرات ایران با آنها دست و پنجه نرم می کند دو اقدام را انجام دادیم؛ نخست اینکه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نامه زدیم که منابع لازم برای این کار را به مخابرات تخصیص دهد که بتوانیم ایثارگران را در مخابرات استخدام‌ رسمی کنیم.

وی ادامه داد: همچنین موضوع دیگری که در این بین وجود دارد این است که برای سال های بعد از زمان خصوصی سازی مخابرات این قانون اعمال نخواهد شد. یعنی ایثارگران در مقطعی که شرکت مخابرات ایران هنوز دولتی بوده است، مشمول قانون می شوند.

تغییری در وضعیت ایثارگران شرکت مخابرات ایجاد نشد

بعد از اعلام موضع مخابرات، در حالی که انتظار می رفت این موضوع از طریق مذاکره وزارت ارتباطات با مخابرات رفع شود، اما توفیقی حاصل نشد. موضوعاتی که نیاز به تامین اعتبار و بودجه دارند،‌ خیلی زود در مخابرات به سرانجام نمی رسند.

این طور بود که چند ماه پس از شکل گیری مطالبه مردمی، سردبیر سوژه مطالبه تبدیل وضعیت ایثارگران مخابرات به خبرنگار فارس، گفت که پس از این که شرکت مخابرات اعلام کرد که با رایزنی با وزارت ارتباطات پیگیر تبدیل وضعیت ایثارگران این شرکت است، دیگر هیچ خبری نشد و تغییری در وضعیت ایثارگران شرکت مخابرات ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه پیگیری های بیشتر به نتیجه ای نرسیده است، از افرادی که پیگیر این مطالبه هستند هم شنیده شده که در برخی استان ها مدیریت با دنبال کنندگان این خواسته سخت گیری می کند تا از پیگیری منصرف شوند.

 

آخرین مهلت دستگاه‌ها برای تبدیل وضعیت ایثارگران است

اما با این حال، اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران در مخابرات در حالی دچار فراز و نشیب است که زمان قانونی برای اجرای این دستورالعمل رو به پایان است و سرانجام مخابرات و وزارت ارتباطات باید به تصمیم جامعی در این باره برسند.

این را نوروزی رئیس فراکسیون ایثار و شهادت مجلس شورای اسلامی هفته پیش گفته است.

وی گفت: بسیاری از وزارتخانه‌ها مانند وزارت نفت و وزارت اقتصاد، قانون تبدیل وضعیت ایثارگران را اجرایی کردند؛ اما برخی وزارتخانه‌ها و نهادهای انقلابی هنوز اجرای این قانون را تکمیل نکرده‌اند. به خصوص با استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، صحبت‌هایی انجام دادیم تا مکاتباتی با همه شهرداری‌های کل کشور صورت گیرد که این کار انجام شود. یک مکاتبه دیگر انجام خواهد شد و در صورت عدم اجرای این قانون، به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت خواهیم کرد.

وی افزود: براساس قانون تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران بیش از ۶۰ هزار نفر از ایثارگران تبدیل وضعیت شدند و سایر ایثارگران هم باید در ۲ یا سه ماه آینده تبدیل وضعیت شوند.

 

*موافقت وزیر ارتباطات با تغییر وضعیت ایثارگران در مخابرات

در حالی که دستگاه ها حداکثر 2 تا 3 ماه برای تعیین تکلیف ایثارگران مهلت دارند و از سوی دیگر یکی از خواسته هایی که به کرات از وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات درخواست می شود تعیین تکلیف ایثارگران در شرکت مخابرات ایران است، سرانجام وزیر در این باره برنامه وزارت را تشریح کرد و گفت که دولت موافقت خود را با اجرای ان قانون در مخابرات اعلام کرده است؛ اما وزیر صحبتی از تامین منابع مالی موردنیاز برای تحقق این خواسته به میان نیاورد.

وی در پستی در اینستاگرام نوشت: این روزها موضوع تبدیل وضعیت ایثارگران عزیز موضوع مورد بحث بسیاری از افراد است. تعداد قابل توجهی از کامنت های صفحه من هم در این خصوص نوشته می‌شود. لذا لازم دانستم موضع وزارت ارتباطات را در این خصوص بیان کنم:

وی گفت: الزام استخدام رسمی ایثارگران عزیز بر اساس قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در قانون بودجه ۱۴۰۰ و تاکید مجدد به این الزام در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ فصل‌الخطاب اجرای این قانون در دولت است. دولت سیزدهم نیز حفظ کرامت ایثارگران گرانقدر و تبدیل وضعیت آنان را بر اساس قانون مذکور وظیفه اخلاقی و قانونی خود می‌داند. به تبع آن وزارت ارتباطات نیز برای تکریم از ایثارگران عزیز و عمل به تکلیف قانونی خویش، در عین محدودیت‌های ساختاری، سازمانی و اعتباری، در هشت‌ماه گذشته نسبت به تبدیل وضعیت 1264 نفر از ایثارگران در سطح ستاد وزارتخانه، سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه خود اقدام کرده و انشالله این روند تا پایان تبدیل وضعیت همه افراد مشمول این قانون همچنان ادامه خواهد داشت. البته باید توجه داشت که با توجه به اینکه این افراد همکار وزارتخانه هستند، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص دارای اختیارات کامل و کافی بوده و خود به تنهایی متولی اجرای این قانون در سطح وزارتخانه بوده است. اما در شرکت مخابرات ایران اوضاع کمی فرق دارد و دولت تنها به عنوان سهامدار بخشی از سهام آن می تواند در تصمیمات شرکت مخابرات ایفای نقش کند.

زارع پور ادامه داد: از سوی دیگر در مورد اینکه قانون مذکور شامل شرکت مخابرات ایران هم می‌شود یا خیر بحث هایی وجود دارد چرا که در قانون به صراحت این مورد مشخص نشده است، اما با این حال در جلسه مجمع عمومی عادی فوق‌العاده صاحبان سهام شرکت مخابرات ایران که در تاریخ ۳ آذرماه ۱۴۰۰ با حضور اعضای اصلی و ناظر تشکیل شد وزارت ارتباطات به نمایندگی از دولت به اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در شرکت مخابرات رای مثبت داده و این موضوع به اتفاق آراء در مجمع شرکت مخابرات تصویب شد. بر همین اساس مجمع به هیئت‌مدیره برای اجرای این قانون و تبدیل وضعیت مشمولان ماده ۲۱ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در آن شرکت، اختیار تام داده شده است.
وی گفت: هر چند شرکت مخابرات ایران زیر مجموعه مستقیم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست، و باید راسا پاسخگوی عملکرد خود درباره اجرای این قانون باشد، اما وزارت ارتباطات به اقتضای میزان سهام عدالت و دولت در این شرکت به اجرای این قانون اصرار دارد و موضوع تبدیل وضعیت ایثارگران شرکت مخابرات ایران در دستور کار جلسات هماهنگی با سهامدار عمده قرار داشته و تا کنون چندین جلسه در سطح اعضای اصلی سهامداران عمده و دولت برگزار کرده است. انشاالله این تلاشها تا رسیدن به نتیجه مطلوب نیز ادامه خواهد یافت.

 


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin