کسب و کاری که با فروکش کردن کرونا کساد شد!

  • توسط خبرنگار
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط –

پیش از شروع سال جدید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از افزایش تعرفه‌های خدمات پستی در کشور خبر داده و گفته بود: «افزایش تعرفه‌های پستی از اولین روزهای سال ۱۴۰۱ اتفاق می‌افتد و امیدواریم بخشی از مشکلات پستی را حل کند.»

سال نو شد و همزمان با افزایش قیمت برخی کالاها و خدمات مانند حمل و نقل عمومی، اینترنت، مواد غذایی و … افزایش قیمت خدمات پستی نیز تصویب و به اجرا درآمده است. درحالی که گفته شد این افزایش قیمت برای بالا بردن کیفیت خدمات بوده، اما تجربه برخی هنرمندان حوزه صنایع دستی که از پست برای ارسال کارهایشان به خریدار استفاده می‌کنند، گویای چیز دیگری است.

در همین راستا یک کاربر در صفحه اینستاگرام کمپین حمایت از صنایع دستی چنین نوشته است: «تعرفه‌ها زیاد شده است و کیفیت خدمات روز به روز به زیر صفر نزدیک‌تر می‌شود. چند بار برای من پیش آمده که بسته دو هفته و حتی یک بار بیست و یک روز زمان برده تا به مقصد برسد.»

پریا پوراسدالله یکی از تولیدکنندگان و هنرمندان حوزه صنایع دستی است که با آمدن کرونا به سمت فروش اینترنتی کارهایش حرکت کرد. او درباره افزایش قیمت خدمات پستی به خبرنگار چنین گفت: «این افزایش قیمت همین حالا هم تأثیر خودش را گذاشته است. ما قبلا به شیوه‌ای کار می‌کردیم که اصلا ارسالمان به صورت رایگان بود. کمی گذشت و به این سمت حرکت کردیم که نصف هزینه ارسال را مشتری پرداخت کند و نصف دیگر را ما به عنوان فروشنده پرداخت کنیم. الان با افزایش قیمت خدمات پستی فروش‌ها خیلی پایین آمده و برای مشتری صرفه اقتصادی ندارد و خب این قیمت بالای پست به چشم مشتری می‌آید.»

او ادامه داد: «اگر هزینه ارسال پایین باشد، مشتری آن را به عنوان یک تخفیف در نظر می‌گیرد. در همین چند روز اخیر افزایش هزینه ارسال پست، جعبه‌ها و پاکت‌ها تأثیر خودش را گذاشته است. کیفیت نیز از طرفی قابل توجه است؛ برای مثال کیفیت پاکت‌های ارسال خیلی پایین آمده و هر بار که ما تهیه می‌کنیم، متوجه این نکته می‌شویم. در مورد زمان‌بندی اما بستگی به نوع پست دارد که پیشتاز باشد یا نوع دیگری. در این زمینه ما هنوز گزارشی نداشته‌ایم که نشان دهد کیفیت خدمات پستی از نظر زمانی بد بوده باشد.»

این تولیدکننده همچنین اظهار کرد: «کار ما تولید شال‌های دست دوز است که وزن زیادی هم ندارند. کمترین وزنی که می‌توان برای پست در نظر گرفت، فکر می‌کنم همان ۹۹۹ گرم است و از آن کمتر نمی‌شود. این وزن را ما برای پست پیشتاز مبلغ ۱۴ تومان پرداخت می‌کردیم و امروز برای همین وزن ۳۳ هزار تومان پرداخت می کنیم.»

او خاطرنشان کرد: «وضعیت معیشتی مردم به نحوی تغییر کرده که دیگر نمی‌توانند مانند گذشته خرید انجام دهند. در این دو سالی که کرونا بود، به دلیل اینکه مردم کمتر از خانه بیرون می‌رفتند، فکر می‌کنم فروش اینترنتی خیلی خوب بود، ولی در این یک ماهه گذشته با بالا رفتن هزینه‌ها، فروش  اُفت قابل توجهی داشته و شاید خیلی از افرادی که به صورت مجازی فعالیت داشتند، کسب و کارشان را تعطیل کرده‌اند.»

پوراسدالله در آخر وضعیت تقاضا برای خرید کارهایش را چنین شرح داد: «استقبال وجود دارد، ولی خیلی کم شده است. کاهش تقاضا برای کالای ما با وجود اینکه قیمت چندانی هم ندارد، چشمگیر است. از طرفی ما هم ناچار هستیم که با بالا رفتن قیمت مواد اولیه مانند پارچه و نخ، طبق آن قیمت‌گذاری کنیم.»

کرونا شاید بدترین اتفاق برای هنرمندان حوزه صنایع دستی بود که اغلب کارگاه‌های هنرمندان این حوزه را به تعطیلی اجباری کشاند. حالا اما با فروکش کردن موج شیوع این ویروس در کشور، شرایط چندان هم برای فعالان این حوزه بهتر نشده است.

قطع شدن بیمه برخی هنرمندان، افزایش قیمت مواد اولیه، کاهش تقاضا، ارائه آمارهای که چندان با واقعیت تطبیق ندارد، تنها پاره‌ای از مشکلات این حوزه در این روزها محسوب می‌شود.

تغییر قیمت های خدمات این بار نیز گروهی از تولیدکنندگان این حوزه که با آمدن کرونا به سمت فروش مجازی کارهایشان حرکت کرده بودند را مورد هدف قرار داده است. افزایش قیمت خدمات پستی در حال حاضر خرید مجازی از تولیدکنندگان را برای خریداران تقریبا بدون صرفه کرده؛ چراکه تا پیش از این هزینه ارسال از طریق پست به نحوی بود که فروشنده آن را به عنوان یک تخفیف پرداخت می‌کرد. با افزایش تقریبا ۶۷ درصدی قیمت‌ها از یک طرف و هزینه تمام شده کالا از طرفی دیگر اما به نظر می‌رسد که در نظر گرفتن هزینه ارسال به عنوان تخفیف برای تولیدکننده یک چرخه منتهی به ضرر است.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin