همه دردسرهای “سامانه جامع انبارها” برای علافان

  • توسط خبرنگار
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – در نشستی که با محمد رشیدی نماینده کرمانشاه در مجلس و تعدادی از مسئولین حوزه کشاورزی استان برگزار شد، این دغدغه مهم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این جلسه ناصر مرادی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان غلات و حبوبات کرمانشاه اظهار کرد: شیوه فعالیت صنف فروشندگان غلات بگونه‌ای است که با سراسر کشور تبادل بار دارند و گاهی به ظن اینکه مبادا بار آنها قاچاق باشد تا ۱۰ شب هم خواب کامیونِ بار به آنها تحمیل می‌شود که خواب هر شب کامیون برای آنها حدود سه میلیون تومان زیان به همراه دارد.

به گفته مرادی، گاهی نیز برخی از اعضای اتحادیه به دلیل نداشتن آگاهی کامل نسبت به وضعیت سامانه جامع انبارها و کاری که باید انجام دهند، متحمل جرایم میلیاردی می‌شوند.

مرادی با اشاره به نزدیک شدن فصل خرید جو، نسبت به تشدید این مشکلات ابراز نگرانی کرد و یادآور شد: توقع داریم با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، این مشکلات کاهش یابد.

وی با بیان اینکه مجموعه این مشکلات اعضای اتحادیه فروشندگان غلات و حبوبات را تا پای تعطیلی کشانده، افزود: ما مخالفتی با اجرای قانون نداریم، اما تقاضا داریم همراهی بیشتری با اعضای اتحادیه صورت بگیرد.

مرادی از ارائه آموزش‌های لازم به اعضای اتحادیه هم خبر داد و گفت: حتی فردی در اتحادیه را برای کمک به اعضای اتحادیه که آگاهی کافی ندارند در نظر گرفتیم، اما همراهی متولیان امر را هم نیاز داریم.

محسن دارابی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز ثبت اطلاعات کالاها در سامانه جامع انبارها را اجتناب ناپذیر دانست و تاکید کرد: حتی نهادهای نظارتی هم بر این سامانه نظارت دارند.

وی ادامه داد: تمام فعالان بخش خصوصی و حتی دستگاه‌های دولتی از جمله شرکت غله و خدمات بازرگانی نیز موظفند اطلاعات انبارهای خود را در این سامانه وارد کنند و تنها انبارهای دستگاه های نظامی و انتظامی از این قائده مستثنی هستند.

دارابی عنوان کرد: این آمادگی را داریم که هر آموزشی مورد نیاز اعضای صنف اتحادیه فروشندگان غلات و حبوبات است برای استفاده از سامانه جامع انبارها در اختیار آنها قرار دهیم.

در ادامه کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه نیز از فعالان اقتصادی خواست اگر امکان کار کردن با سامانه جامع انبارها را ندارند از فعالیت در این عرصه کنار بروند، در غیر اینصورت گرفتار می شوند.

وی با بیان اینکه حل مشکلات این سامانه نیازمند تعامل سه جانبه بین بخش خصوصی، سازمان صمت و نمایندگان مجلس است، اظهار کرد: وظیفه سازمان صمت این است که مسائل دست و پاگیر و چالش‌های این سامانه را رصد و به مسئولین بالادستی برای مرتفع شدن اعلام کند.

رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه نمایندگان مجلس نیز باید همراهی لازم را داشته باشند که قوانینی که در مجلس مصوب می‌شود به این شکل دست و پای بخش خصوصی و فعالان اقتصادی را نبندد، به بخش خصوصی هم تاکید کرد که اگر می خواهند به فعالیت خود ادامه دهند به هر شکل شده کار کردن با سامانه جامع انبارها و جزئیات آن را بیاموزند.

محمد رشیدی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه لزوم ثبت اطلاعات همه انبارها در سامانه جامع انبارها مصوبه سران سه قوه را دارد و از ضروریات کشور است، اظهار کرد: بخش خصوصی هم در این زمینه کوتاهی داشته و با وجود انکه نزدیک به سه سال از راه اندازی این سامانه می‌گذرد هنوز چند و چون کار کردن با آن را نمی داند.

وی فعالیت سامانه جامع انبارها را نیاز کشور دانست و عنوان کرد: از طریق اطلاعات این سامانه مسئولین کشور می‌دانند که وضعیت تامین مواد غذایی در کشور چگونه بوده و چطور باید بریا تامین نیاز غذایی کشور برنامه ریزی کنند.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، مشکلاتی که در این بخش وجود دارد نیز تا حدودی برطرف شود و افزود: از دستگاه های مربوطه و خصوصا بخش نظارت هم درخواست داریم تا جایی که ممکن است در عین اجرای قانون، با بخش خصوصی همراهی داشته باشند.

رشیدی در ادامه از بروکراسی اداری پیچیده ای که در کشور حاکم است و بخش خصوصی را فشل کرده هم یاد کرد و گفت: باید بخش خصوصی که می توانست پول خود را وارد فعالیت های دلالی، بورس، طلا و … کند اما به اشتغالزایی روی آورده را حمایت کنیم، نه آنکه در تقابل با آنها باشیم.

وی اضافه کرد: ما هم در مجلس با بروکراسی اداری حاکم بر کشور می‌جنگیم و تلاش می‌کنیم به هر نحوی که شده این بروکراسی را کاهش دهیم.

 


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin