با اعلام صندوق بین‌المللی پول، کشورها بیش از پیش از برخی ذخایر ارزی فاصله خواهند گرفت

نه به ذخیره دلار

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – صندوق بین‌المللی پول در گزارشی از احتمال کاهش بیشتر سهم دلار از ذخایر ارزی جهان خبر داد.

دلار در مقابل ارزهای معتبر جهانی کار سختی را پیش رو خواهد داشت و به عقیده برخی از تحلیلگران، کاهش سهم دلار از ذخایر ارزی جهان بیانگر کاهش نقش دلار در اقتصاد جهانی است. سهم دلار از ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی جهان از ۷۱درصد در سال ۱۹۹۹ به ۵۹درصد در سال ۲۰۲۰ رسیده در حالی که سهم یورو تقریبا در محدوده ۲۰درصدی باقی مانده است.

طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول، دلار استرالیا، دلار کانادا و يوآن چین بیشترین رشد را طی یک سال اخیر تجربه کرده‌اند. در پایان سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ سهم دلار از ذخایر ارزی جهانی به ۵۹درصد رسیده است تا به این ترتیب بیشترین کاهش فصلی سهم دلار در ۲۵ سال اخیر به ثبت برسد. این رقم ۱.۴درصد کمتر از رقم ثبت شده دوره مشابه قبل است.

طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول، شماری از کارشناسان انتظار دارند تا بانک‌های مرکزی در سراسر جهان به رویکرد متنوع‌سازی ذخایر ارزی خود ادامه دهند که این مساله به زیان دلار خواهد بود.

از سوی دیگر روند افزایش سهم يوآن چین از ذخایر ارزی جهان کماکان ادامه دارد و این ارز حدود ۲.۳درصد کل ذخایر را تشکیل می‌دهد که ۰.۱درصد بیشتر از رقم ثبت شده در فصل قبل است. در طرف مقابل اما سهم ین به ۵.۳درصد کاهش یافته است. سهم یورو از این ذخایر نیز به ۲۱.۲درصد رسیده که ۰.۷درصد بیشتر از رقم ثبت شده قبلی است.

پیش‌تر نیز یکی از بانک‌های بزرگ آمریکایی در گزارشی جداگانه، از کاهش تمایل بانک‌های مرکزی به نگهداری دلار و افزایش تقاضای خرید طلا خبر داده بود. به گفته بنک آف آمریکا، بانک‌های مرکزی جهان در سال گذشته بیش از ۶۵۰تن طلا به ذخایر ارزی خود افزوده‌اند. این بانک سهم دلار از ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی جهان را ۶۱.۸درصد ارزیابی کرده که ۰.۵درصد بیشتر از برآورد صندوق بین‌المللی پول بوده است.

این درحالی است که هفته گذشته، فقط یک روز ارزش دلار مقابل بیشتر ارزها افزایش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات هفته گذشته با ۰.۱۴درصد افزایش نسبت به ابتدای ماه در سطح ۹۱.۳۱۵واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سويیس نیز معادل ۱.۰۹۴دلار اعلام شد.

در برابر ارزهای اروپایی، در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۱۵درصد کاهش نسبت به ابتدای ماه میلادی و به ازای ۱.۳۹۰دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۳درصد پایین رفت و با رفتن به کانال ۱.۱۹ به ۱.۱۹۹ دلار رسید.

در برابر ارزهای آسیایی نیز در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۵درصد افزایش به ۱۰۹.۲۹۶ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۲۹۱دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۷۳يوآن چین اعلام شد.

اما شاید روسیه جبهه‌گیری شفاف‌تری در برابر این مهم داشته باشد؛ زیرا بیش از ۵۰درصد صادرات روسیه وابسته به دلار نیست.

طبق گزارش جدید، سهم صادرات روسیه که با دلار آمریکا انجام شده‌اند در سه ماهه چهارم امسال به پایین ۵۰درصد افت کرده و این گزارش نشان می‌دهد عزم مسکو برای قطع وابستگی اقتصادی روسیه به دلار آمریکا جدی است و این روند همچنان ادامه دارد.

طبق داده‌های جدید که توسط بانک مرکزی روسیه منتشر شده، بخش مهمی از سقوط سهم دلار در صادرات روسیه به تجارت با چین مربوط می‌شود. در حال حاضر بیش از سه چهارم حجم تبادلات تجاری بین چین و روسیه با یورو انجام می‌شود.

همچنین داده‌ها نشان می‌دهد سهم یورو از کل صادرات روسیه در این سه ماهه بیش از ۱۰درصد جهش کرده و به ۳۶درصد رسیده است. در گزارش دیگری اعلام شد که چین و روسیه سهم تجارت با ارزهای ملی خود را در کل تجارت دوجانبه بین دو کشور، از ۲درصد در ۲۰۱۴ به ۲۵درصد افزایش داده‌اند.

به همین دلیل بازنگری صندوق بین‌المللی پول از چشم‌انداز رشد اقتصادی روسیه مثبت بوده و صندوق بین‌المللی پول چشم‌انداز رشد اقتصادی روسیه را برای امسال بهبود بخشیده است.

صندوق بین‌المللی پول (IMF) پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی روسیه را برای دومین بار در سال جاری ارتقا داده و انتظار دارد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱ تا ۳.۸درصد افزایش یابد. صندوق بین‌المللی پول در گزارش آوریل خود پیش‌بینی‌هایش را برای تولید ناخالص داخلی روسیه ۰.۸درصد نسبت به چشم‌اندازش در ماه ژانویه و ۱.۵درصد نسبت به پیش‌بینی ماه اکتبر افزایش داد.

در حالی که در این چشم‌انداز، عملکرد اقتصادی روسیه در سال ۲۰۲۱ برای دومین بار مطرح شده است، رشد سال آینده می‌تواند کمی کندتر از تصور باشد. صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد تولید ناخالص داخلی روسیه با همین سرعت در سال ۲۰۲۲، ۳.۸درصد رشد کند که ۰.۱درصد کمتر از پیش‌بینی در ژانویه است. این بازنگری در حالی انجام شد که صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خوش‌بینانه‌تری را برای اقتصاد جهانی با استفاده از واکسن نشان داد. این صندوق اکنون انتظار دارد که در سال ۲۰۲۱، ۶درصد گسترش یابد.

این صندوق گفت که سیاست مالی روسیه در سال ۲۰۲۰ نامرسوم است. ارقام مربوط به بحران هم، زمانی که روسیه برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا مانند اکثر کشورها، تعطیلی‌ها را اجرا کرد، اصلاح شد. طبق آخرین برآورد آن، اقتصاد روسیه به میزان ۳.۱درصد و نه ۳.۶درصد قبلی کاهش یافت. پس از انتشار چشم‌انداز جدید اقتصادی، الکسی موژین مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول در روسیه اظهار كرد که انتظار دارد اقتصاد روسیه از سرعت رشد قبل از بحران خود در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ سبقت بگیرد. او این رشد بالقوه را با توسعه نسبتا کند اقتصاد روسیه قبل از همه‌گیری، همراه با بازگشت قابل انتظار پس از رکود اخیر بیان کرد.

صندوق بین‌المللی پول اندکی پس از اقدام بانک جهانی برای اقتصاد روسیه پیش‌بینی کرد. با این حال، بانک جهانی به همان اندازه خوش‌بین نیست و پیش‌بینی می‌کند تولید ناخالص داخلی این کشور ۳.۳درصد در سال جاری و ۳.۴درصد در سال آینده رشد کند.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *