جدیدترین چالش‌های نسخه‌نویسی الکترونیکی

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – مهرشاد تیموری – اوایل دی ماه سال قبل بود که دولت به صورت فوری حذف دفترچه بیمه‌های کاغذی و جایگزین کردن نسخه‌های الکترونیکی را مطرح کرد. این طرح با وجود پیچیدگی‌های فراوان اما نقش مهم و موثری در توسعه سلامت الکترونیکی کشور عهده‌دار شد.
اکنون بیش از 6 ماه از اجرایی شدن این قانون گذشته و در این مدت حواشی متفاوتی از جمله عدم تطابق کدینگ بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت، تبدیل به یکی از چالش‌های جدی شده که پزشکان و به‌خصوص پلتفرم‌های خصوصی به روند آن معترضند.
البته سامانه‌های خصوصی نیز نقش کلیدی در عملی شدن این طرح بر عهده گرفتند.
این طرح مزایای فراوانی از جمله، صرفه‌جویی در هزینه‌های مربوط به کاغذ، دسترسی بیماران در هر نقطه از کشور صرفا با کدملی به خدمات بیمه واحتساب تمام خدمات و دارو با بیمه را به همراه داشته است. لازم به ذکر است که این طرح در پیشگیری از برخی سوءاستفاده‌های پاراکلینیکی و دارویی نیز نقش بسزایی دارد.
اگرچه همان‌طور که اشاره کردیم طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی با چالش‌ها و پیچیدگی‌هایی از جمله مشکلاتی که با قطعی لحظه‌ای سرورها به وجود آمد و عدم دسترسی برخی مراکز پاراکلینیکی و داروخانه‌ها به نسخ ثبت و تجویز شده توسط پزشکان مواجه است.
همچنین تفاوت بین دو سازمان بیمه‌گر در کدینگ خدمات و داروها از بزرگ‌ترین و پررنگ‌ترین چالش‌های این دوران به شمار می‌رود.
از دیگر چالش‌های این طرح نیز می‌توان به عدم دسترسی و سرویس دادن به بخش خصوصی داخل پورتال سازمان‌های بیمه‌گر اشاره کرد. از طرفی پزشکان به دلیل تجربه کاربری سختی که پلتفرم‌های سازمان بیمه‌گردارند رغبت بیشتری به استفاده از پلتفرم‌های خصوصی دارند و عدم دسترسی به این سرویس‌ها باعث می‌شود پزشکان با سختی به دلیل تجربه کاربری سخت، زمان بیشتری صرف تجویز نسخه در پلتفرم‌های سازمان‌های بیمه‌گر کنند. کمااینکه برخی پزشکان که آشنایی کافی با مباحث ITندارند نیز بیشتر از بقیه به این چالش دچارند.
برخی از پیچیدگی‌ها نیز از سمت نهادهای قانون‌گذار تعریف می‌شود. نبود قانون دقیق از استانداردها از سمت نهادهای تنظیم‌گر خلأ بزرگ این روزها در روند اجرایی شدن نسخه الکترونیکی است.
این در حالیست که اگر در بخش دولتی وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو نظام پزشکی دست در دست هم قرار داده و با تعریف استاندارهایی سازمان‌های بیمه‌گر را ملزم به تبعیت کنند می‌توانند نقش به سزایی در روند اجرایی شدن بهتر و کاهش دغدغه بخش خصوصی ایفا کنند چرا که بخش خصوصی هم مسیر با بخش دولتی در زمینه نسخه الکترونیکی است.
همچنین اگر دسترسی به تمام سرویس‌های داخل پورتال که به پزشکان ارایه می‌دهند را در اختیار بخش خصوصی قرار دهند، طبیعتا کیفیت خدمات بخش خصوصی بالاتر رفته و باUI / UX بهتر و سرعت عمل و چابکی؛ بخش خصوصی به بالا رفتن کیفیت و سرعت این طرح کمک بیشتری خواهد کرد و نتیجه بهتری در زمینه نسخه الکترونیکی در کشور خواهیم داشت. تعامل و همکاری بخش دولتی با بخش خصوصی در تحقق هر چه بهتر روند نسخه الکترونیکی در سطح کشور به بهترین شکل ممکن موثر خواهد بود.
*مدیرعامل پلتفرم بقراط


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin