وزیر ارتباطات:

ماهواره ایرانی خیام امروز به فضا پرتاب می‌شود

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – ماهواره ایرانی خیام امروز به فضا پرتاب می‌شود

وزیر ارتباطات:

ماهواره ایران به نام «خیام» همراه با پرچم ایران بر روی ماهواره‌بر «سایوز» نصب شده است و انشالله امروز ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه به وقت ایران به فضا پرتاب خواهد شد.

می‌توانیم از تصاویر این ماهواره با دقت بسیار بالا برای ارتقا کاربردهای فضایی کشور در حوزه‌های محیط زیست و کشاورزی استفاده کنیم.

این آغاز یک همکاری راهبردی بین ایران و روسیه در حوزه فضایی است.

با اعلام رسمی سازمان فضایی روسیه، روسکوسموس، پرتاب ماهواره ایرانی توسط روسیه انجام خواهد شد تا خیام با فضاپیمابر سایوز در مدار قرار بگیرد.

پرتاب ماهواره ایرانی خیام توسط روسیه در شرایطی انجام می‌شود که به تازگی رییس جمهوری روسیه به ایران سفر کرده بود. حال و با اعلام سازمان فضایی فدرال روسیه: «در تاریخ 9 اوت 2022 برنامه‌ای برای پرتاب موشک سایوز-2.1ب از پایگاه فضایی بایکونور در دست اقدام است. ماهواره‌ی خیام که حق مالکیت آن در اختیار سازمان فضایی ایران است، با فناوری موشکی فرگات که چند مرحله‌ای‌ست در مدار زمین قرار خواهد گرفت.»

پرتاب ماهواره ایرانی توسط روسیه

سِری سایوز شانزده فضاپیمای کوچک را که توسط چند دانشگاه، شرکت‌های تجاری‌ و سازمان‌های غیرانتفاعی طراحی شده نیز حمل خواهد کرد. این فضاپیماهای روسی به منظور اهداف علمی و پژوهش‌های تکنولوژیک مانند، توسعه‌ی شبکه‌های درون‌-ماهواره‌ای، اندازه‌گیری تشعشعات الکترومغناطیس و هم‌چنین نظارت بر وضعیت اکولوژیکی از راه دور طراحی و تولید شده‌اند.

خیام هم با این سازه‌های فضایی بی‌مناسبت نیست، تصویربرداری از فضا می‌تواند کنترل ایران بر اراضی کشاورزی و وضعیت‌ زیست‌بوم‌ها را بیشتر نماید و حتّی وسعت دید بیشتری در کاربردهایی نظامی به ایران ببخشد.

در میانه‌ی بحران اوکراین و روابط تیره و تار مسکو با غرب، پرتاب ماهواره‌ای ایرانی توسط روسیه روابط دو کشور را وارد فاز جدیدی از همکاری‌های استراتژیک می‌کند. ایران در ماه‌های پیش بارها تلاش‌هایی برای قرار دادن نمونه‌ی اولیه‌ انجام داده بود امّا موقفیت آمیز نبود؛ حال باید منتظر پرتاب ماهواره ایرانی توسط روسیه باشیم و ببینیم این‌بار ایران گام رو به جلویی در صنعت هوا و فضا برخواهد داشت یا خیر.

اطلاعاتی اندکی از کاربری ماهواره‌ی خیام در دسترس است اما این را می‌دانیم که ایران به دلیل وزن زیاد این ماهواره، پرتاب آن را به روسیه سپرده است. هم‌چنین این ماهواره توانایی عکس‌برداری با دقت یک متر را داراست که اگر این گفته صحت داشته باشد، سازمان فضایی ایران برگ جدیدی را در ساخت ماهواره‌های تصویربرداری رقم زده است.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin