نمایندگان مجلس: فضای مجازی باید قانونمند شود

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

محمد‌مهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس در گفت‌وگو با فارس درباره تعیین مجازات هر نوع اظهار نظر نادرست در فضای مجازی اظهار کرد: کار در مجلس کمیسیون‌محور پیش می‌رود و هر موضوعی باید در کمیسیون تخصصی خود مطرح شود و سپس نتیجه آن و بررسی‌های کارشناسی به صحن علنی مجلس بیاید.

وی با بیان اینکه اما آنچه مسلم است در حوزه فضای مجازی به قانون نیاز داریم، افزود: فضای مجازی همانند فضای حقیقی در حاکمیت دولت است و همانگونه که دولت موظف به تامین امنیت به عنوان وظیفه در فضای واقعی دارد باید در این فضا هم انجام دهد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای تحقق این مهم لازم است برای آن قانون باشد، تصریح کرد: در فضای مجازی باید قوانین روشنی به عنوان یک ابزار بازدارنده را داشته باشیم که دولت بتواند در مواردی که نیاز می‌شود آن را کنترل و مدیریت کند.

مفتح با اشاره به اینکه امیدواریم کمیسیون تخصصی زودتر در این رابطه بررسی‌ها را انجام دهد و نهایت برای تصویب قانون به صحن علنی مجلس وارد شود، گفت: برای استفاده درست این فضا را باید قانونمند کرد اگر این در محیط قانون حاکم نباشد طبیعتا کار به درستی انجام نمی‌شود و ما در جامعه با اغتشاش و بهم‌ریختگی مواجه خواهیم شد.

وی خاطرنشان کرد: قطعا برای اینکه دولت بتواند اعمال قدرت و مدیریت داشته باشد طبیعی است باید مبتنی بر قانون باشد پس اگر دولت نیاز به قانون دارد مجلس باید این قانون را تصویب و در اختیار دولت بگذارد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس با بیان اینکه مجلس مرجع انحصاری تصویب قانون در کشور است بنابراین دولت می‌تواند پیشنهاد قانون در این راستا را ارائه دهد و در مجلس تصویب و برای تایید به شورای نگهبان برود، عنوان کرد: تلاش‌هایی در مجلس قبلا شده به عنوان مثال طرح صیانت فضای مجازی در همین راستا است که در دستور کار قرار گرفت.

داشتن ضابطه و مقررات در فضای مجازی، حقیقتی انکارناپذیر است
نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه داشتن ضابطه و مقررات در فضای مجازی حقیقتی انکارناپذیر است، گفت: حتما مجازات خاصی باید انتشار اخبار کذب و آثار سوء آن در جامعه در نظر گرفته شود تا آرامش جامعه به هم نخورد و همه در بستر قانونی فعالیت کنند.
غلام‌رضا شریعتی درباره سامان‌بخشی به وضعیت انتشار اخبارکذب در رسانه‌ها و فضای مجازی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: انتشار اخبار کذب علیه افراد، نهادهای رسمی و غیردولتی و دیگر مراجع اگر در فضای حقیقی باشد فرد تعزیر شده و با وی برخورد می‌شود همین روند در فضای مجازی هم باید باشد.

وی با اشاره به اهمیت بالای فضای مجازی در دنیای امروز، گفت: امروز واقعیت فضای عرصه زندگی ما در دو بخش عرصه مجازی و حقیقی تقسیم شده است و باید بگوییم اهمیت فضای مجازی اگر مهم‌تر از فضای حقیقی نباشد کم‌اهمیت‌تر از آن هم نخواهد بود.

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همان‌گونه که برای عرصه واقعی زندگی خود قانون داریم در فضای مجازی هم ایجاد ضابطه و مقررات جز مسائل حیاتی است و همه از داشتن مقررات منتفع خواهند شد.

شریعتی با اعلام اینکه داشتن ضابطه و مقررات در فضای مجازی حقیقتی انکارناپذیر است، تصریح کرد: حتما مجازات خاصی باید انتشار اخبار کذب و آثار سوء آن در جامعه در نظر گرفته شود تا آرامش جامعه به هم نخورد و همه در بستر قانونی فعالیت کنند.

وی در پایان گفت: همانند همه کشورهای دنیا، فضای حقیقی، فضای مجازی هم باید ضابطه‌مند باشد در این زمینه آرامش جامعه رقم خواهد خورد.

حریم‌ها در فضای مجازی مشخص و باید قوانین ویژه‌ای در این خصوص وضع شود
نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس نیز گفت: با توجه به متفاوت بودن فضای مجازی نسبت به فضای حقیقی باید حریم‌ها و خط قرمزهای این فضا بصورت دقیق مشخص شده و قوانین ویژه در این خصوص وضع شود.
رحمت الله نوروزی نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب همواره بر ساماندهی فضای مجازی تاکید داشته و مسئولان مرتبط به ویژه مسئولان فرهنگی تخصصی در این حوزه باید سازو کار منطم و دقیقی برای این فضا مشخص کنند.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب و یا مسئولان کشور با پیشرفت علم و تکنولوژی و فضای مجازی مخالف نبوده اما باید استفاده درست و اصولی از این فضای مجازی به مردم آموزش داده شود. متاسفانه فرهنگ سازی خوبی در راستای استفاده مطلوب و اصولی از فضای مجازی انجام نشده است.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود قوه مقنعه، قوه مجریه و قوه قضائیه در کنار هم جلساتی را برگزار کرده و تمامی موارد و مباحث این حوزه با تهدیدها و فرصت‌های آن بررسی کرده و در راستای استفاده درست از این فضا قوانین جدی و محکمی را مطرح و وضع کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه فضای مجازی نسبت به فضای حقیقی متفاوت است می‌بایست تمامی حریم‌ها و خط قرمزهای آن به صورت دقیق بررسی و مشخص شده و قوانین در این راستا تصویب شود.

نوروزی گفت: در کنار وضع قوانین محکم و جدی، دستگاه‌های متولی فرهنگی مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و غیره بسته‌های فرهنگی نحوه استفاده مطلوب را تهیه کرده و رسانه ملی برای فرهنگ سازی این بسته‌ها در کنار دستگاه‌های متولی همکاری لازم را کنند.

وی بیان کرد: ریل گذاری قانونی در این خصوص از نکات محوری بوده و با توجه به اینکه از سال ۱۲۸۴ تاکنون بیش از ۱۱ هزارو ۵۰۰ عنوان قانون در قانون اساسی ما قانون گذاری شده، قوانین فضای مجازی متناسب با تکنولوژی روز در سال‌های آتی وضع شود.

ایران همانند دنیا نیازمند ساماندهی فضای مجازی است
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به قوانین متعدد کشورهای اروپایی در حوزه فضای مجازی گفت: ایران همانند دنیا نیازمند ساماندهی فضای مجازی است.
خلیل بهروزی فر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به تلاش مخرب دشمن علیه ملت ایران در بستر فضای مجازی غیر مدیریت‌شده، اظهار کرد: همه کشورهای اروپایی، آمریکایی و حتی آسیایی قانون‌هایی در خصوص مدیریت فضای مجازی دارند.

وی با اشاره به اعمال قوانین گسترده و البته محدودکننده در ایالات‌متحده آمریکا، افزود: این کشور حداقل 80 بند و تبصره در راستای مدیریت فضای مجازی دارد.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قانون سختگیرانه ترکیه در حوزه فضای مجازی، گفت: پارلمان ترکیه اخیراً قانونی را تصویب کرده که بر اساس آن انتشار هرگونه اطلاعات یا اتهامات غلط در فضای مجازی با در نظر گرفتن مجازاتی نظیر حبس مواجه خواهد شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم مدیریت فضای مجازی در کشور، گفت: امروزه بیش‌ازپیش نیازمند طراحی و تصویب قانون جامع مدیریت فضای مجازی در کشور هستیم.

بهروزی فر با تصریح بر اینکه مدیریت فضای مجازی به معنای اعمال محدودیت برای مردم و فعالان آن نیست، افزود: نظام‌مند کردن و قانونمند کردن الزامات در فضای مجازی از اولویت‌های کشور در ساماندهی و مدیریت فضای سایبری است.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در خانه ملت بر ضرورت تقویت اینترنت و پلتفرم‌های داخلی تأکید کرد و گفت: با تقویت اینترنت و پیام‌رسان‌های داخلی علاوه بر توسعه امنیت مجازی، شاهد توسعه کسب‌وکارها خواهیم بود.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی، مدیریت فضای مجازی را شیوه‌ای متداول در تمام دنیا برشمرد و گفت: اینکه برخی‌ها تصور می‌کنند با ساماندهی و مدیریت فضای مجازی فیلترینگ و یا تضعیف اینترنت مدنظر است؛ صحت ندارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه ایران نیز همچون تمام دنیا نیازمند ساماندهی فضای مجازی است، افزود: ساماندهی اینترنت بدون شک به نفع همه ملت ایران و حاکمیت خواهد بود.

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر ساماندهی فضای مجازی، بیان کرد: مجلس باید به وظیفه خود در ساماندهی فضای مجازی اقدام کند و به این خواسته رهبری و مردم که یقیناً موجب رشد و اقتدار نظام می‌شود جامعه عمل بپوشاند.

قوانین جرائم رایانه‌ای باید بازنگری شود
اقتصاد ایران: نماینده مردم گرگان در مجلس با بیان اینکه، جامعه بدون قانون قابل کنترل نبوده و هر جامعه‌ای در هر زمینه‌ای در راستای مسئولیت بخشی، سلامت و امنیت نیاز به فرهنگ و قانون دارد، گفت: در سال‌های گذشته در حوزه فضای مجازی یکسری جرائم رایانه‌ای تصویب شده اما به نظر می رسد این قوانین و جرائم باید بازنگری و جامع شود.
غلامرضا منتظری نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس نیز گفت: در سال‌های گذشته در حوزه فضای مجازی یکسری جرائم رایانه‌ای تصویب شده اما به نظر می رسد این قوانین و جرائم باید بازنگری و جامع شود.

وی تصریح کرد: امروز فضای مجازی موثرتر از فضای حقیقی بوده و هر اتفاقی به سرعت نور به صورت واقعی یا دروغین در این فضا منتشر و گسترش می یابد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به انتشار سریع مطالب در فضای مجازی باید دستگاه قضایی برای ساماندهی و نظارت آن تدابیری اندیشیده و در این خصوص مجلس شورای اسلامی آمادگی هر نوع همکاری را دارد.

وی ادامه داد: در هر جامعه برای مسئولیت بخشی، امنیت و سلامت در هر زمینه‌ای باید دو موضوع فرهنگ و قانون باید مورد توجه قرار گیرد. فرهنگ سازی و قانون مکمل یکدیگر بوده و فرهنگ سازی نقطه شروع و آغازین هر تحول در جامعه است.

منتظری گفت: تجربه نشان داده جامعه به هر دو این عناصر نیاز داشته و در حوزه قانونگذاری مجلس شورای اسلامی بسته به نیاز و احساس دستگاه متولی قانون را تصویب و یا آن را بازنگری می‌کند.

وی بیان کرد: فضای مجازی نسبت به فضای حقیقی شرایط متفاوتی داشته و برای تصویب قانون در این حوزه باید مصدایق آن به طور دقیق تعریف شده تا قوانین محکم و خاص این حوزه وضع شود.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: جامعه بدون قانون قابل کنترل نبوده و باید خلاهای موجود در این حوزه بررسی و قوانین در راستای این خلاها تعمیم و یا قانون جدید مطرح شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *