نتیجه معکوس برنامه وزیر ارتباطات!

  • توسط نویسنده
  • ۱ سال پیش
  • ۰

نوید انصاری – هر چند که او یکی از کندترین وزرا در انتصابات تیم مدیریتی و معاونانش بود و با توجه به روش کار و رویکرد او، می‌شد تشخیص داد که وزارت ارتباطات در این دوره نیز احتمالا با چه سرنوشتی مواجه خواهد شد، اما برای پرهیز از پیش‌بینی به هر حال چاره‌ای جز صبر نبود تا با مستندات و شواهد، بهتر بتوان قضاوت کرد.

از منظر افکار عمومی وزیر ارتباطات از نخستین روزها و به دلایل مختلف، چندان با مقبولیت مواجه نشد و از همان ابتدا دستمایه طنز و طعنه برخی از اهالی فضای مجازی شد.

تحلیل محتوای رسانه‌ها نیز در یک سال گذشته نشان می‌دهد، هم خود او و هم عملکرد وزارتخانه‌اش، مورد نقد بوده است و به جز چند رسانه وابسته به دولت، اثری از گزارش‌های مثبت دیده نمی‌شود.

در یک ماه گذشته و با قطع اینترنت نیز، لیست انتقادات رسانه‌ها، اصناف، کسب‌وکارهای اینترنتی، کاربران اینترنت و برخی از سیاسیون از وزیر ارتباطات و عملکرد زیرمجموعه‌اش بسیار طولانی و بلندتر هم شد.

وزیر ارتباطات اما از درون و بیرون وزارت ارتباطات نیز مورد نقدهای جدی قرار دارد. کمااینکه بلاتکلیفی زارع‌پور در تعیین تکلیف تعرفه‌های ارتباطی آن هم متناسب با تورم سال‌های قبل، موجب شده که حتی معاون وزیر ارتباطات یعنی مدیر عامل پست و همچنین مدیر عامل شرکت مخابرات ایران، به انتقاد از تعلل و شیوه عملکرد محتاط‌گونه او بپردازند.

فارغ از تمام این موارد، زارع‌پور از ابتدای کارش تا امروز، یکی از اصلی‌ترین وعده‌هایش را اصلاح ساختار اینترنت کشور و انتقال آن از اینترنت همراه به اینترنت ثابت اعلام کرده است و هر از گاهی نیز مطابق مرسوم دولتی‌ها، آمارهایی از پیشرفت‌ها و توفیقات منتشر شد و می‌شود.

لذا در متن حاضر تنها مروری بر سرنوشت این وعده خواهیم داشت و در آینده به سایر موضوعات پیرامون این وزارتخانه باید پرداخت.

عیسی زارع‌پور در حالی مکررا در مراسم‌های مختلف و امضای تفاهم‌نامه‌ها و جشن‌ها و … از توسعه فیبرنوری و ارتباطات ثابت در یک سال گذشته گفته است که حالا آمار منتشره از سوی خود این وزارتخانه، یعنی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، نشان می‌دهد که نه تنها وعده‌ها و برنامه‌های او در این بخش محقق نشده، بلکه در روالی معکوس حتی شاهد عقبگرد هم بوده است.

آخرین آمار منتشر شده توسط رگولاتوری، نشان می‌دهد که ضریب نفوذ اینترنت سیار در کشور نسبت به سه ماه نخست سال، ۴ درصد افزایش و اینترنت ثابت یک درصد کاهش داشته است!

بنا بر این گزارش، اینترنت ثابت کشور با کاهش مشترک رو به رو شده است. در گزارش مربوط به سه ماه نخست ۱۴۰۱، تعداد مشترکین اینترنت پهن‌باند ثابت در کشور بیش از ۱۱ میلیون نفر بود که ضریب نفوذ این فناوری را به بیش از ۱۳ درصد می‌رساند. اما در این گزارش تازه، تعداد مشترکان اینترنت ثابت به ۱۰ میلیون و ۹۷۹ هزار مشترک با ضریب نفوذ ۱۲.۹۶ درصد رسیده است. به عبارت دیگر بر خلاف گذشت یک سال از وعده‌های مکرر، توافق‌نامه‌ها، عکس‌ها و خبرها، زارع‌پور نه تنها موفق به حفظ وضعیت نامساعد قبل نشده، بلکه این وضعیت بدتر هم شده است و شاهد ریزش بیشتر مشترکان اینترنت ثابت و افزایش بیشتر مشترکان اینترنت سیار هستیم. (یعنی دقیقا بر عکس وعده وزیر!)

تلخی و عجیبی وضعیت مذکور به حدی بود که حتی خبرگزاری دولت (ایرنا) که یکی از پایه‌های ثابت انتشار اخبار مثبت در خصوص وزارت ارتباطات است، نیز ناچارا به این وضعیت اعتراف کرد و نوشت: «در زمان انتشار چنین گزارش‌هایی است که عقب‌ماندگی در بخش به‌روزرسانی و توسعه اینترنت ثابت بار دیگر نمایان می‌شود.»

اگرچه عوامل و شواهد دیگری نیز در خصوص سرنوشت این وعده زارع‌پور قابل بررسی است که فضا و زمان خود را می‌طلبد. لیکن در این میان این‌طور به نظر می‌رسد که با توجه به وضع موجود، نمی‌توان انتظار تحول خاصی را داشت.

در این میان از سمت مجلس نیز انتظاری برای اقدامی به منظور بهبود شرایط حال نمی‌رود و هر بار که وزیر ارتباطات به مجلس دعوت می‌شود، روال از این قرار است که چند نماینده مجلس مشکلاتی را مطرح می‌کنند و وزیر هم وعده رفع می‌دهد و کار تمام می‌شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *