اسراییل: جنگ سایبری با ایران، بی‌نظیر است!

  • توسط نویسنده
  • ۱ سال پیش
  • ۰

سرهنگ اوری استاو، معاون یگان تهاجمی 8200 و سرهنگ عمر گروسمن، معاون رییس همین تیپ در امور دفاعی معتقدند توان تهاجمی ایران نیز در حال بهبود است.

به ادعای آنها، ایران همچنین تسلیحات و شبه‌نظامیان خود مانند حزب‌الله لبنان را فعال کرده و در این زمینه از سازمان‌های جهاد اسلامی و حماس در فلسطین حمایت می‌کند.

به گفته استاو، یکی از چالش‌ها این است که ایران از سازمان‌هایی حمایت می‌کند که در مرزهای ما هستند اما از نظر فیزیکی با ما فاصله دارند. با این حال، وقتی صحبت از جنگ سایبری می‌شود، فاصله وجود ندارد.

وی مدعی شد ایران توانست سیستم آب اسراییل را تخریب و چندین ساعت آن را مختل کند و حتی سعی کرد آب را مسموم کند اما اسراییل به این حمله پاسخ داد.

استاو مدعی شد سطح عملکرد ایران هنوز با سطح اسراییل بسیار فاصله دارد.

گروسمن نیز اعتراف کرد به عنوان یک قاعده، هرگز نباید ایران را دست‌کم گرفت اما در عین حال مدعی شد با اطمینان کامل، توانایی‌های اسراییل، بی‌نهایت بالاتر است.

به گفته وی، این موضوع، لیگ مسابقات ورزشی نیست و تا امروز، هیچ آسیب عملکردی به سیستم‌های اسراییل به دلیل حملات ایران وارد نشده است. او تخمین می‌زند این تهدید در سال‌های آینده افزایش می‌یابد.

واحد 8200 که در ابتدا از پنج نفر، از جمله یک منشی و یک هدایتگر تشکیل شده بود، به مهم‌ترین تیپ نظامی تبدیل شده و در میان رده‌های خود، سربازان و افسران بیشتری را در موساد و شین‌بت شامل می‌شود. اسراییل با همتای آمریکایی خود، آژانس امنیت ملی (NSA) همکاری می‌کند.

این دو واحد سایبری در ارتش اسراییل، 11 سال پیش به عنوان واحدهای اضطراری تاسیس شدند و در سال 2014، اولین حمله بزرگ جنگ سایبری ایران، در جریان جنگ «لبه محافظ» به غزه شناسایی شد.

حمله موردحمایت ایران که در آن زمان توسط «ارتش الکترونیکی سوریه» انجام شد، توانست اکانت توییتر سخنگوی انگلیسی ارتش اسراییل را هک کند. پس از اصابت دو موشک به رآکتور هسته‌ای دیمونا، هکرها نسبت به نشت احتمالی هسته‌ای در منطقه هشدار دادند اما اسراییل مدعی شد طی چند دقیقه آسیب را جبران کرد.

برخی گزارش‌ها درباره این جنگ سایبری منتشر شد اما اهمیت چندانی پیدا نکرد. با این حال، کارشناسان چندین تحقیق درباره این موضوع انجام داده‌اند.

سرهنگ گابی سیبونی، مدیر برنامه امنیت سایبری در موسسه مطالعات امنیت ملی در تل‌آویو مدعی است این احتمال وجود دارد که پیشروی سایبری ایران در لبه محافظ، آغازگر جنگ سایبری باشد که جایگزین تروریسم کلاسیک خواهد شد.

سیبونی هشدار داد تهدید این است که حملات سایبری علیه اسراییل می‌تواند به جبهه داخلی ضربه بزند. ایران به سرعت و به طرز ماهرانه‌ به «پر کردن شکاف» در فناوری سایبری با اسراییل نزدیک است.

به گفته این فرمانده یگان سایبری، نباید ساده‌لوح باشیم زیرا محور ایران مدام به دنبال خلأهای زرهی ارتش اسراییل و میدان سایبری است.

وی هشدار داد در جنگ‌های آینده، قابلیت‌های سایبری، حیاتی‌تر از جنگ‌های قبلی خواهد بود و اسراییل، آمادگی دفع و پاسخگویی را بیش از هر زمان دیگری دارد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *