سکوت رییسی در برابر محدودیت‌های اینترنتی

  • توسط نویسنده
  • ۱ سال پیش
  • ۰

غلامرضا نوری قزلجه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با جلسه اعضای این کمیسیون با رئیس‌جمهور و وزیر کشاورزی در هفته گذشته و موضوعات مطرح شده در این جلسه، گفت: جلسه روز دوشنبه اعضای کمیسیون با آقای رئیس‌جمهور و وزیر جهاد کشاورزی به‌نظرم جلسه خوبی بود، این از جمله اتفاقاتی است که کمتر رخ می‌دهد که کمیسیون‌های تخصصی با رئیس‌جمهور و وزیر مربوطه جلسه داشته باشند و به صورت تخصصی روی موضوعات بحث کنند. یکی از بحث‌های مهم مطرح شده در این جلسه موضوع نهاده‌ها بود که دولت اطمینان داد در بحث ذخایر استراتژیک و تامین نهاده‌ها مشکلی نداریم و تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم در ادامه به دیگر مسائل مطرح شده در جلسه با رئیس‌جمهور پرداخت و ابراز داشت: نکته غیرکشاورزی که من در آنجا مطرح کردم بحث فضای مجازی بود که به آقای رئیس‌جمهور گفتم محدودیت‌هایی که در روزهای اخیر برای اینترنت پیش آمده و بعضاً برخورد‌های موردی که با برخی از فعالان در این حوزه شده است، موجب شده که استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان که در حقیقت پیشران‌های اقتصادی ما در این حوزه هستند و بسیاری از کسب‌وکارها خصوصا آن‌ها که در اندازه کوچک و متوسط هستند، با مشکل مواجه شوند و در حال تعدیل نیرو یا تعطیلی کلی کسب و کار خود هستند و حتی بعضی از متخصصان این شرکت‌ها دارند مهاجرت می‌کنند و کشور آسیب می‌بیند.

وی افزود: در حوزه‌ای که خودمان خیلی سرمایه‌گذاری و تشویق کردیم یعنی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، در حال حرکت منفی هستیم.

نوری در ادامه اظهار داشت: من از آقای رئیس‌جمهور درخواست کردم با توجه به اینکه شورای عالی فضای مجازی الان حوزه اینترنت و فضای مجازی را در اختیار دارد و با مصوبات جدیدی که گذرانده تقریبا اشراف آن کامل شده و ریاستش با رئیس‌جمهور محترم است، برای برگشت هرچه سریع‌تر اینترنت به شرایط یکی دو ماه قبل کمک کنند و حداقل وضعیت عادی که پیش از این وجود داشت را بازگردانند، اما در این خصوص ایشان سکوت کردند و پاسخی به این خواسته نداشتند.

وی ادامه داد: البته در حین صحبت‌ها یکی از همکاران هم نظری مخالف من داشت و خیلی تشکر کرد از اقدام شجاعانه دولت و آقای رئیس‌جمهور با این عنوان که «شما نوجوانان و جوانان کشور را از دست فضای مجازی رها کردید» و تشکر می‌کنیم و همین راه را ادامه دهید که در این زمینه هم آقای رئیسی اظهارنظری مبنی بر رد یا تایید این صحبت‌ها نداشتند و سکوت کردند.

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که «برداشت شما از این سکوت نسبت صحبت‌های خودتان و نماینده مخالف شما چه بود؟ آیا محدودیت‌ها رفع خواهد شد یا پایدار است؟»، تصریح کرد: من امیدوارم کسب‌و‌کارها را و همچنین مردم را درک کرده و بیش از این در این حوزه به کشور خسارت و آسیب وارد نکنند. امیدوارم که دسترسی‌ها و گردش آزاد اطلاعات را در کنار تقویت پلتفرم‌های داخلی فراهم کنند، الان بعضا داخلی‌ها هم گله‌مند هستند و مشکل دارند.

وی افزود: در کنار تقویت پلتفرم‌های داخلی ما انتظار داریم که وضعیت اینترنت به شرایط عادی بازگردد و من این را تاکید می‌کنم که ما هیچوقت طرفدار ولنگاری در فضای مجازی نیستیم و علاقمندیم که مانند خیلی از کشور‌ها حتی مانند برخی کشورهای اسلامی که قوانین و مقرراتی را وضع کردند، قانون داشته باشیم منتها شاه‌بیت قوانین آن‌ها تعامل در حوزه اینترنت و ارتباطات با دنیا است نه تقابل. با این تعاملات می‌توانند اهداف و برنامه‌های خودشان، منافع مردم و امنیت خودشان را در فضای مجازی پیگیری کنند و می‌توانند با تعرفه‌گذاری‌ها پلتفرم‌های داخلی را تقویت کنند.

نماینده مردم بستان‌آباد ادامه داد: منتها اصلاحاتی که شاه‌بیت آن تعاملی باشد و در صدر آن به رسمت شناختن حق اساسی مردم برای دسترسی به اینترنت پرسرعت باشد و یک دسترسی آسان و کم هزینه داشته باشند. این باید مطلع آن قانونگذاری باشد و در قالب آن به مسائلی همچون امنیت کاربران و مسائل امنیتی کشور هم پرداخته شود و همه این دغدغه‌ها باید تامین شود. اما اگر سبک و سیاق مانند طرح صیانت و صرفا برای مسدودی و آنچه که الان با آن مواجه هستیم باشد، قطعا کشور آسیب می‌بیند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *