همکاری ایران با کره جنوبی و روسیه در حوزه ارتباطات

  • توسط نویسنده
  • ۱ سال پیش
  • ۰

بهزاد احمدی در گفتگو با مهر در خصوص دستاوردهای کنفرانس وزرای ارتباطات و دیجیتال کشورهای عضو کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) اظهار کرد: این سفر برای شرکت در اولین اجلاس وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای عضو اسکاپ به میزبانی کره جنوبی بود؛ در وهله نخست دستور کار بین‌المللی داشت و به موضوعاتی چون دیجیتالی کردن اقتصاد و طرح مهمی چون شاهراه اطلاعاتی آسیا-اقیانوسیه می‌پرداخت و در وهله دوم جنبه دوجانبه داشته و ملاقات‌هایی با وزرای همتا در کشورهای کره جنوبی، تایلند و فیلیپین را در بر می‌گرفت.

مشارکت ایران در برنامه های توسعه ای اسکاپ

رئیس مرکز همکاری‌های تخصصی و مطالعات راهبردی بین‌المللی وزارت ارتباطات درباره دستاوردهای این سفر برای جمهوری اسلامی ایران گفت: آورده اصلی این سفر در سطح سازمان‌های بین‌المللی، مشارکت گسترده و مؤثر ایران در برنامه‌های توسعه‌ای اسکاپ برای منطقه آسیا و اقیانوسیه است که با توجه به نگاه به شرق جمهوری اسلامی ایران، این موضوع هم از نظر دیپلماسی اقتصادی و هم از منظر فناورانه حائز اهمیت است.

توسعه ترانزیت داده و بازار شرکتهای خصوصی ایرانی

وی افزود: در سطح دوجانبه نیز مذاکرات خوبی برای توسعه روابط در بخش‌های مختلف به ویژه ترانزیت داده، توسعه بازار برای شرکت‌های خصوصی ایرانی و نیز امکان همکاری‌های فضایی انجام شد.

در موضوع پیام رسان بیشتر مذاکرات پیرامون تبادل تجربه و معرفی ظرفیت شرکت‌های ایرانی به سایر کشورها بود، همچنین نحوه رشد و ارتقا پلتفرم‌های ملی کشور کره جنوبی نظیر Kakao و Naver نیز مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس مرکز همکاری‌های تخصصی و مطالعات راهبردی بین‌المللی وزارت ارتباطات در پاسخ به این سوال که آیا این کنفرانس و به دنبال آن نشست‌های انجام شده منجر به عقد تفاهمنامه‌ای شده است یا خیر، تصریح کرد: تفاهم نامه‌ای در این سفر امضا نشد اما مذاکرات خوبی با کشورهای مذکور برای تأسیس کارگروه ویژه پیگیری روابط و تمهید سفرهای رسمی که قطعاً می‌تواند به امضای یادداشت تفاهم و همچنین قراردادهای بخش خصوصی بیانجامد، انجام شد.

چشم انداز مثبت آینده از روابط با کره جنوبی

احمدی با تاکید بر اینکه چشم انداز آتی روابط با کره جنوبی مثبت و روشن است، گفت: مذاکرات سازنده‌ای با همتای کره‌ای صورت گرفت اما روابط با این کشور از جمله روابط در حوزه ICT تابعی از روابط کلی تهران با سئول است که به دلیل پیروی آن از تحریم‌های ظالمانه آمریکا و به ویژه بلوکه شدن دارایی‌های ایران در بانک‌های کره‌ای در شرایط مدنظر ما قرار ندارد.

وی افزود: با این حال چنانچه سئول اراده‌ای مبتنی بر اصلاح عملکرد فعلی‌اش درقبال تهران داشته باشد، حوزه ICT یکی از مهمترین حوزه‌های همکاری دو کشور خواهد بود.

رئیس مرکز همکاری‌های تخصصی و مطالعات راهبردی بین‌المللی وزارت ارتباطات خاطرنشان کرد: نخستین کنفرانس وزرای ارتباطات و دیجیتال کشورهای عضو کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ)، ۱۹ آبان ۱۴۰۱ در شهر سئول کره جنوبی برگزار شد؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان نیز به دعوت رسمی همتای کره‌ای خود و نیز دعوت دبیر اجرایی اسکاپ در این کنفرانس حضور یافت.

وی همچنین در خصوص سفر اخیر الکساندر شویتوف، معاون وزیر توسعه دیجیتال، ارتباطات و رسانه‌های جمعی روسیه به همراه تیمی از شرکت‌های پیشرو و مهم روسی به تهران نیز گفت: این دیدار در راستای پیگیری توافقات صورت گرفته بین دو کشور در سفر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان به روسیه در تابستان و توسعه بیش از پیش روابط در حوزه ارتباطات و فناوری مستمر پیشرفت در روابط دوجانبه و رفع موانع و تسهیل همکاری‌ها از یک سو و آشنایی هرچه بهتر شرکت‌های روسی با محصولات و خدمات شرکت‌های فناور و دانش بنیان ایرانی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام شد.

ظرفیت بالای شرکتهای ایرانی برای تامین نیازهای روسیه

وی با اشاره به قراردادهای منعقد شده میان شرکت‌های ایرانی و طرف روسی در پی این دیدار تاکید کرد: در این دیدار وزیر ارتباطات ضمن استقبال از اجرایی شدن قرادادهای منعقد شده بین شماری از شرکت‌های ایرانی و روس، اهمیت هماهنگی و پیگیری‌های هرچه بیشتر برای استفاده کامل از ظرفیت دو کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را یادآور شد و به ظرفیت بالای شرکت‌های ایرانی برای تأمین نیازهای روسیه به ویژه پس از تحریم‌های جدید علیه این کشور اشاره کرد.

توسعه زیرساخت ارتباطی و تعمیق روابط بخش های خصوصی

احمدی ادامه داد: همکاری مشترک در زمینه تحقیق و توسعه روی موضوعات مورد توافق طرفین، گسترش همکاری‌ها در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی منطقه‌ای، همکاری‌های فضایی، افزایش ترانزیت ترافیک مخابراتی منطقه‌ای و تعمیق روابط بین بخش‌های خصوصی دو کشور از محورهای اصلی مذاکرات زارع پور با شویتوف بود.

رئیس مرکز همکاری‌های تخصصی و مطالعات راهبردی بین‌المللی وزارت گفت: برای رفع موانع موجود این همکاری‌ها و سرعت گرفتن اجرای توافقات صورت گرفته، پیشنهاد شد تا کارگروه مشترک دائمی برای دنبال کردن موضوعات ایجاد شود.

وی افزود: با هماهنگی‌ها و اقدامات انجام شده از سوی معاونان وزراتخانه در حوزه‌های زیرساختی و اکوسیستم ICT و با توجه به تحریم‌ها علیه کشور روسیه به ویژه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، امید بالایی می‌رود که شرکت‌های توانمند ایرانی سهم خوبی از بازار این کشور به خصوص با توجه به دستور اجرایی پوتین، رئیس جمهور روسیه برای داخلی سازی تجهیزات مذکور تا سال ۲۰۲۵ پیدا کنند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *