لابی مقامات ارشد با غول‌های فناوری ادامه دارد

تلاش آمریکا برای رساندن اینترنت به ایران

  • توسط نویسنده
  • ۱ سال پیش
  • ۰

رزنیکا رادمهر – سی‌ان‌ان گزارش داد یکی از مقامات ارشد کاخ سفید، از شرکت فناوری آمریکایی کلودفلر (Cloudflare)، درخواست کرده تا به دور زدن سانسور اینترنت در ایران پس از اعتراضات ماه سپتامبر در این کشور کمک کند اما مساله اینجاست که تحریم‌های ایالات متحده، مانع انجام این کار شده است.

متیو پرینس، مدیرعامل کلودفلر، در اجلاس داووس سوئیس (مجمع جهانی اقتصاد)، در میزگردی درباره امنیت و فناوری گفت: «از طرف یک مقام ارشد کاخ سفید تماس گرفتند که آیا می‌توانید همان کاری را که در روسیه برای دور زدن سانسور اینترنت انجام می‌دهید، در ایران انجام دهید؟

گفتم: نه.

گفتند: چرا؟

گفتم: چون تحریم‌ها، مانع قرار دادن تجهیزات در ایران شد.»

شرکت کلودفلر تحت‌ مدیریت پرینس، نرم‌افزاری می‌سازد که از کاربران در برابر حملات سایبری محافظت می‌‌کند و به فعالان کشورهایی که با محدودیت اینترنت مواجه هستند، اجازه می‌دهد سانسور را دور بزنند.

مدیران عامل در اجلاس داووس از ChatGPT برای نوشتن ایمیل‌های کاری استفاده می‌کنند.

به گفته فعالان حقوق بشر، در حالی که صدها معترض در پاییز 2022، با نیروهای امنیتی ایران درگیر بودند، دولت ایران، اقدام به مسدود کردن دسترسی به اینترنت کرد. این موضوع، نقش برجسته شرکت‌های بزرگ فناوری در سیاست خارجی ایالات متحده را مورد تاکید قرار می‌دهد.

به عنوان مثال، مقامات ایالات متحده سعی کرده‌اند با شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) ایلان ماسک معامله کنند تا وی ارتباطات ماهواره‌ای را برای نیروهای اوکراینی در طول جنگ فراهم کند و این شرکت را برای ارائه خدمات ماهواره‌ای به ایران نیز تشویق کنند.

اکنون مقام ارشد کاخ سفید پیشنهاد کرده به شرکت کلودفلر، مستقر در سانفرانسیسکو، «مجوز» فعالیت در ایران داده شود اما پرینس پاسخ داده که برای این کار، «خیلی دیر» شده است.

وی نام این مقام کاخ سفید را نبرد. در این رابطه، سی‌ان‌ان از شورای امنیت ملی کاخ سفید، درخواست اظهارنظر کرده است.

دولت بایدن در ماه سپتامبر، استثنائاتی برای شرکت‌های فناوری که ابزارهایی مانند رایانش ابری یا خدمات رسانه‌های اجتماعی را برای ایرانیان به صورت روزمره فراهم می‌کنند، قائل شد و آن را از تحریم‌های آمریکا علیه ایران حذف کرد.

با این حال، فعالان حقوق دیجیتال، قبلا به سی.ان.ان گفته‌اند که این اقدام، مدت‌ها به تعویق افتاده بود و تحریم‌های ایالات متحده، ناخواسته توسعه شبکه ارتباطات داخلی ایران را تسریع کرد.

با توجه به تحریم‌های سنگین ایالات متحده که پس از تهاجم همه‌جانبه روسیه به اوکراین در ماه فوریه، علیه روسیه اعمال شد، پرینس معتقد است حضور قبلی کلودفلر در زمین روسیه، به این معناست که مردم آنجا می‌توانند از فناوری این شرکت برای دور زدن سانسورهای مسکو به منظور خواندن اخبار موثق جنگ استفاده کنند.

بر اساس ادعای پرینس، حدود 10 درصد خانواده‌های روسی از فناوری ضدسانسور کلودفلر استفاده می‌کنند.

به گفته مدیرعامل شرکت کلودفلر، تماس تلفنی کاخ سفید، بیانگر مصالحه دشوار بین تحریم‌ها برای مجازات برخی حکومت‌هایی است که به زعم وی، حقوق بشر را نقض می‌کنند و نیازمند دستیابی مخالفان یا منتقدان این کشورها به فناوری است.

کریستوفر رای، مدیر اف‌بی‌آی، درباره اینکه به اظهارات پرینس در میزگرد داووس چه پاسخی می‌دهد، گفت: «ما هر روز درگیر این مصالحه‌ها هستیم. بسیاری از فناوری‌ها، فرصت‌های بزرگی ارایه می‌دهند اما خطرات بزرگی را نیز در دستان اشتباه قرار می‌دهند.»

هرچند شرکت کلودفلر، سوابق خود را در حمایت از مخالفان، در خارج از کشور تبلیغ می‌کند اما به دلیل تمایل این شرکت به ارایه خدمات به پلتفرم‌های بحث‌برانگیز مانند گروه پیام‌رسان 8Chan  مورد انتقاد شدید فعالان حقوق بشر قرار دارد.

البته شرکت کلودفلر، در سال 2019 حمایت خود را از 8chan  قطع کرد.

گفتنی است 8Chan، یک پایگاه پیام‌رسانی افراطی است که بسیاری از کاربرانش، خود را عضو جنبش افراطی «آلت‌رایت» یا راست آلترناتیو در آمریکا می‌دانند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *