بیش از 2200 درخواست از سال 2010 تا کنون ثبت شده است

جهش جهانی در ثبت اختراع امنیت سایبری

  • توسط نویسنده
  • ۱ سال پیش
  • ۰

رزنیکا رادمهر – تعداد درخواست‌های ثبت اختراع امنیت سایبری در دهه گذشته، به شدت افزایش یافته و شرکت‌های آمریکایی در این زمینه پیشرو هستند. بر اساس گزارش شرکت نرم‌افزار فرانسوی IS Decisions، حدود 2270 اختراع مرتبط با امنیت سایبری از ابتدای قرن، ثبت شده است.

دارینا آنتونیوک در مقاله‌ای در therecord نوشت، تقریبا همه اختراعات، یعنی حدود 97 درصد، از سال 2010  ثبت پرونده شده‌اند؛ سالی که یک جهش بزرگ در حملات سایبری جهانی را نشان داد.

طبق گزارش کسپرسکی، تعداد کل حملات سایبری در این سال، حدود هشت برابر شد. در حالی که بیش از یک دهه از حوادث سایبری پرمخاطب مانند استاکس‌نت، کرم رایانه‌ای مخربی که برنامه هسته‌ای ایران را خراب کرد، هک سونی پیکچرز توسط گروه لازاروس کره ‌شمالی و حذف بازار داروی دارک‌وب سیلک رود (Silk Road) می‌گذرد.

در مواجهه با تهدیدات فزاینده، کشورها برای یافتن مسیرهای نوآورانه جدید به منظور جلوگیری از حملات سایبری، با یکدیگر رقابت کرده‌اند. داده‌ها نشان می‌دهد وقتی نوبت به اداراتی می‌رسد که بیشترین ثبت اختراعات امنیت سایبری را دریافت می‌کنند، برندگان آشکاری در این قسمت وجود دارند.

اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده با 1087 درخواست ثبت اختراع مربوط به امنیت سایبری که بین سال‌های 2000 تا 2022 ثبت شده، در صدر فهرست قرار دارد.

به گفته محققان، با داشتن بزرگ‌ترین نیروی کار امنیت سایبری جهان با حدود 1.1 میلیون نفر، جای تعجب نیست که ایالات متحده در نوآوری‌های سایبری پیشرو است. در میان 10 شرکت برتر در درخواست ثبت اختراعات امنیت سایبری، پنج شرکت از جمله IBM، Boeing، Microsoft،Honeywell  و Qomplx، در ایالات متحده مستقر هستند.

درخواست‌های بین‌المللی ثبت‌شده تحت معاهده همکاری ثبت اختراع، با 326 درخواست از سال 2000، بیشترین حجم درخواست‌های مرتبط با امنیت سایبری را به خود اختصاص می‌دهند. دارندگان اختراع بین‌المللی می‌توانند از مالکیت معنوی خود در همه 156 کشور عضو سازمان جهانی مالکیت فکری دفاع کرده و از آن محافظت کنند.

چین، رهبر جهانی در تعداد کلی درخواست‌های ثبت اختراع، تنها حدود 13 درصد از اختراع‌های امنیت سایبری جهانی را ثبت کرده و در رتبه سوم قرار دارد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ نشان داد که کیفیت درخواست‌های ثبت اختراع در چین پایین‌تر است که دولت چین، بهبود آن را در اولویت قرار داده است.

در دنیای درخواست ثبت اختراع امنیت سایبری، یک شرکت چینی بازیگر اصلی بوده است. شرکت China Electronics Technology Group Corporation (CETC)، سومین شرکت بزرگ الکترونیکی این کشور است. این شرک،  برای بیشترین اختراع امنیت سایبری در سراسر جهان درخواست داد و پس از آن  Honeywellو شرکت امنیت سایبری خودروسازی اسرائیل با نام Argus Cyber Security قرار دارند.

 بر اساس گزارش شرکت نرم‌افزاری IS، اکثر اختراعات شامل توسعه ابزارهایی برای مقابله با حملات انکار سرویس (DoS) و حملات انکار سرویس توزیع‌شده (DDoS) هستند.

محققان می‌گویند: «این حملات گران‌تر و پیشرفته‌تر از هر زمان دیگری هستند و این امر نشان می‌دهد خطر، زیاد است و نیاز به روش‌های پیشگیری، بیشتر از همیشه است.»

در همین زمینه، شرکت‌هایی در صنعت مخابرات مانند شرکت ژاپنی Nippon Telegraph & Telephone (NTT)، موسسه تحقیقات الکترونیک و مخابرات مستقر در کره‌جنوبی (ETRI) و شرکت China Mobile بیشترین اختراعات مربوط به DDoS و DoS  را درخواست کرده‌اند.

 همچنین شرکت‌هایی مانند هواوی، آی‌بی‌ام، سامسونگ و فیلیپس، عمدتا برای اختراعات مربوط به جلوگیری از حملات استراق سمع، اسکریپت‌های بین‌سایتی و حملات تکراری که به مجرمان، امکان جعل هویت مشتریان واقعی و دخل و تصرف در اکانت‌ها را می‌دهد، درخواست می‌کنند.

به گفته محققان، ابزارهای مقابله با تهدیدات مداوم پیشرفته و حملات بدافزار، کمتر از دو درصد از کل درخواست‌های ثبت اختراع را تشکیل می‌دهند.

درباره نویسنده: دارینا آنتونیوک خبرنگار مستقل Recorded Future News مستقر در اوکراین است. او درباره استارتاپ‌های امنیت سایبری، حملات سایبری در اروپای شرقی و وضعیت جنگ سایبری بین اوکراین و روسیه می‌نویسد. وی قبلا گزارشگر تکنولوژی فوربس اوکراین بود. آثار او همچنین در Sifted،The Kyiv Independent  وThe Kyiv Post  منتشر شده است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *