7 پیش‌بینی امنیت سایبری برای سال 2023

  • توسط نویسنده
  • ۱ سال پیش
  • ۰

رزنیکا رادمهر – در سال 2022، دولت‌ها جنگ آنلاین داشتند، کسب‌وکارها تحت‌تاثیر باج‌افزارهای متعدد قرار گرفت و اطلاعات کاربران عادی، دائما در رادار هکرها قرار داشت. اکنون ماریجوس برایدیس، مدیر ارشد فنی شرکت NordVPN، یک شرکت فعال در حوزه شبکه خصوصی مجازی (VPN)، پیش‌بینی‌های خود را در حوزه امنیت سایبری در سال جاری میلادی مطرح کرده است.

این کارشناس حریم خصوصی دیجیتال معتقد است سال 2023، برای ایمن نگه‌داشتن داده‌های کاربران آسان‌ نخواهد بود. کشورهای محدودکننده اینترنت و هکرها سخت کار می‌کنند تا این داده‌ها را به خطر بیندازند.

این مدیر ارشد فناوری البته می‌گوید: «با این حال، من نور را در انتهای تونل می‌بینم، زیرا مردم شروع به ارزش‌گذاری برای داده‌های خود کرده‌اند و کسب‌وکارها و دولت‌ها را به انجام اقدامات لازم وامی‌دارند.»

هر سال، کارشناسان حریم خصوصی دیجیتال درNordVPN ، روندهای امنیت سایبری را ارزیابی می‌کنند که هفت مورد زیر، فهرست پیش‌بینی‌های امنیتی سال جاری را تشکیل می‌دهند.

  • ایجاد چالش‌های امنیتی بیشتر با 5G

فناوری جدید همیشه با این خطر همراه است که هکرها، مسیرهایی برای بهره‌برداری از آن بیابند. اگرچه 5G اتصال اینترنت سریع‌تری را برای کاربران فراهم می‌کند اما باید به زیرساخت‌های جدید که نقاط دسترسی بیشتری برای هکرها باز می‌کند، توجه بیشتری شود. با کمبود کارشناسان امنیت سایبری در سطح جهان، جلوگیری از آن دشوارتر خواهد شد.

  • وداع با کوکی‌های شخص ثالث

گوگل قول داده است که کوکی‌های شخص ثالث را در مرورگرهای کروم تا سال 2024 حذف کند. این، خبر خوبی برای هرکسی است که به حریم خصوصی خود اهمیت می‌دهد. کوکی‌های شخص ثالث، ردیاب‌هایی هستند که داده‌های فردی کاربر را در وب‌سایت‌های بی‌شمار جمع‌آوری می‌کنند که در نهایت، به دست تبلیغ‌کنندگان می‌رسد تا تبلیغات شخصی‌شده و مزاحم ایجاد کنند. در حال حاضر، گوگل به دنبال راه‌های جدید برای ردیابی روند جاری خودش است. بنابراین حتی اگر نمی‌توانیم بگوییم ردیابی کاربر از بین رفته، می‌توانیم پایان دوران ردیابی سرزده را جشن بگیریم.

  • فرصت ویژه برای قوانین حفظ حریم خصوصی

در ژانویه 2023، هند درباره لایحه حفاظت از داده‌های شخصی خود، یعنی نسخه هندی GDPR بحث خواهد کرد. به طور مشابه، ایالات متحده ممکن است در حال رایزنی درباره قانون حفظ حریم خصوصی و حفاظت از داده‌های آمریکا باشد که به ایجاد چارچوبی برای حفاظت از داده‌ها در سطح فدرال کمک می‌کند.

  • انزوای شهروندان برخی کشورها از وب جهانی

کشورهایی مانند ایران، روسیه و چین، در حال تثبیت قدرت خود برای افزایش نظارت توسط بازیگران دولتی هستند. بنابراین حتی اگر بسیاری از کشورها برای دموکراسی مبارزه می‌کنند، اقدامات آن کشورها، شهروندان را در تاریکی نگه می‌دارد.

  • تداوم گسترش جنگ سایبری

در حالی که رهبر چین، سومین دوره ریاست جمهوری خود را تضمین می‌کند و جنگ روسیه در اوکراین ادامه دارد، بسیاری از کارشناسان، افزایش حملات سایبری را پیش‌بینی می‌کنند.

  • ابزارهای رمزگذاری جدیدتر و قدرتمندتر

در مواجهه با قدرت محاسباتی کوانتومی، حتی پیچیده‌ترین الگوریتم‌های رمزگذاری را می‌توان در عرض چند دقیقه شکست. این امر، نشان می‌دهد در آینده به ابزارهای رمزگذاری جدیدتر و قدرتمندتری نیاز است.

  • امنیت سایبری مبتنی بر بلاک‌چین

 فناوری بلاک‌چین برای تبادل اطلاعات امن و غیرمتمرکز، بسیار مفید است. تا به حال، ابزارهای مبتنی بر بلاک‌چین به دلیل تازگی این فناوری، برای پیاده‌سازی بسیار گران بوده‌اند. با این حال، بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در سال 2023 از فناوری بلاک‌چین، بیشتر و بیشتر در حوزه امنیت سایبری استفاده می‌شود.

درباره نویسنده: ماریجوس برایدیس، مدیر ارشد فناوری شرکت NordVPN به عنوان پیشرفته ترین ارائه‌دهنده خدمات VPN در جهان است که توسط میلیون‌ها کاربر اینترنت در سراسر جهان استفاده می‌شود. این شرکت، رمزگذاری VPN دوگانه و Onion Over VPN  را ارائه می‌دهد و حریم خصوصی را با ردیابی صفر تضمین می‌کند. از ویژگی‌های کلیدی این محصول، می‌توان به قابلیت محافظت از تهدید از طریق مسدود کردن وب‌سایت‌های مخرب، بدافزارها، ردیاب‌ها و تبلیغات، کاربرپسند بودن و ارائه یکی از بهترین قیمت‌ها در بازار اشاره کرد. این شرکت، بیش از 5000 سرور در 60 کشور دنیا دارد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *