وزارت ارتباطات گزارش دهد

  • توسط نویسنده
  • ۱۱ ماه پیش
  • ۰

احمد محمدغریبان – موضوع استقلال سایبری کشور از طریق کاهش تعاملات بر بسترهای اینترنتی و ابزارها و پلتفورم‌های مبتنی بر فضای سایبر، به ویژه در شرایط کشور ما که همواره با انواع محرومیت‌ها، ممنوعیت‌ها و تحریم‌ها از سوی کشورها و شرکت‌های مختلف در دنیا مواجه است، امری لازم و قابل درک است.

مساله استقلال سایبری در دنیا اما صرفا از جهت سلبی و تهدیدهای احتمالی مورد توجه نیست بلکه از جهت ایجابی و اقتصادی نیز گردش میلیونی داده‌های کاربران و کسب‌وکارها در داخل کشور هم ارزش افزوده اقتصادی ایجاد کرده و مانع خروج ارز می‌شود و هم سرعت انتقال داده‌ها را افزایش می‌دهد.

اما حرکت به سمت استفاده از شبکه‌ها و پلتفورم‌های داخلی در عین سودمندی آن، با ملاحظات و حساسیت‌های بالایی مواجه است.

برای مثال اخیرا 5 پیام‌رسان بومی در کشور مورد حمایت مجدد قرار گرفتند. اینکه چرا همزمان و به یکباره این تعداد پیام‌رسان در کشور مورد توجه قرار گرفت و متعاقب آن موجب اختلال در تعامل کاربران ایرانی شد، مساله‌ای بود که وزارت ارتباطات از طریق امکان اتصال متقابل برای آن چاره اندیشی کرد.

اگرچه در ابتدای راه، تجربه کم برخی پیام‌رسان‌ها در پذیرش مشترکان میلیونی که موجب اختلال در سرویس‌دهی آنها شد نشان داد که شاید باید با چند پیام‌رسان کار را پیش برد تا حجم ترافیک اولیه تا حدودی مدیریت شود.

اما اختلال چندی پیش پیام‌رسان‌های بومی چند تجربه و تهدید را خاطرنشان کرد. ظاهرا قطع برق عامل این اختلال اعلام شد. اگرچه مدیر عامل جدید زیرساخت وقوع قطع برق و اختلال متعاقب آن را امری طبیعی عنوان کرد، اما این توضیحات به دلایل زیر چندان قانع کننده نبود.

نخست آنکه ظاهرا تدابیر و تجهیزات پشتیبان برای جلوگیری از اختلال یکی از پرکاربردترین خدمات مورد نیاز کاربران ایرانی در دسترس نیست.

نکته دوم و مهم‌تر آنکه با اختلال در برق، تقریبا تمام پیام‌رسان‌های داخلی به یکباره به بحران خوردند که این امر نشان از اشکالاتی در معماری و تجمیع همه این پیام‌رسان‌ها در یک نقطه بود.

نکته سوم آنکه این موضوع نه صرفا از جنبه فنی و خدمات‌دهی محل پرسش است که از نظر طراحی امنیتی آن هم از سوی وزارت ارتباطات که باید بیشترین توجه به این مهم را داشته باشد، یک اشکال بزرگ دیگر محسوب می‌شود که در صورت یک حمله سایبری چه بسا همه پیام‌رسان‌های داخلی کشور از کار بیفتند.

موضوعی که گزارش‌دهی سریع و فوری وزارت ارتباطات از تجربه نتایج این ماجرا را نیازمند است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *