راه اندازی مرکز نوآوری پژوهشگاه ارتباطات برای حمایت از نخبگان

  • توسط نویسنده
  • ۱۱ ماه پیش
  • ۰

به گزارش مهر، دکتر سید محمد رضوی زاده در نشست خبری که امروز در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد با اشاره به برنامه های پژوهشگاه ارتباطات گفت: در ابتدا در حوزه دانشگاه تهران فعالیت داشتیم اما با تغییر از دانشگاه تهران به وزارت ارتباطات ماموریت های ما را عوض شد و اکنون متناسب با نیاز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت می کنیم.

رضوی زاده ادامه داد: سعی می کنیم مسایل و مشکلات موجود در بخش های مختلف ict را شناسایی کنیم و برایشان راه حلی بیابیم.

رضوی زاده در ادامه گفت: برنامه ما آینده پژوهی و مطالعه روند جهانی در حوزه ict است باید ایده هایی استخراج کنیم که به سیاست گذاری کلان کشور کمک کند۔

وی ادامه داد: در دهه ۶۰ یا ۷۰ مستقیم وارد تولید محصول شدیم. کمک به بومی سازی را در اولویت قرار دادیم و قرار است به عنوان بازو پژوهشی و مغز متفکر ودیده بان وزارت ارتباطات باشیم۔

رضوی زاده در ادامه گفت: وزارت ارتباطات ۱۰ زیر مجموعه دارد که ما و پژوهشگاه فضایی، زیرمجموعه‌های مطالعاتی آن هستیم بنابراین مسائل موجود در این بخش را شناسایی کرده و با دیده‌بانی و مشورت بازوی فکری این بخش‌ها هستیم.

رییس پژوهشگاه ارتباطات وفناوری اطلاعات گفت: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تنها محدود به وزارت ارتباطات نیست، از سمت دیگر این پژوهشگاه با دانشگاه‌ها نیز در ارتباط است و از نظر قوانین و … ذیل وزارت علوم هم قرار دارد. همچنین در ذیل موضوع پژوهش نیز با وزارت علوم در ارتباط است به علاوه با نخبگان و فعالان صنعت نیز همکاری دارد۔

وی افزود: بحث آینده‌پژوهی و مطالعه روندهای جهانی از وظایف اصلی پژوهشگاه است تا ایده‌هایی برای سیاست‌گذاران کشور به دست آوریم و به سیاستگذاری و بومی‌سازی کمک کنیم.

وی افزود: سال‌های قبل در وزارت ارتباطات دانشکده‌ای به نام پست و تلگراف و تلفن وجود داشت و بسیاری از ورودی‌های مخابرات فارغ‌التحصیل این دانشکده بودند. ولی این دانشکده با توجه به حذف مراکز زیر مجموعه دستگاه‌ها جمع آوری شد و نیروها به این پژوهشگاه منتقل شدند. بر همین اساس یکی از وظایف ما پرورش نیروی ICT متخصص این حوزه است.

رضوی‌زاده در خصوص آزمایشگاه‌های تخصصی این پژوهشگاه، گفت :در سطح پژوهشگاه‌ ۳۰ آزمایشگاه تخصصی وجود دارد که ارزش تجهیزات آن چند ۱۰۰ میلیارد است و از آن‌ها برای توسعه تجهیزات حوزه ICT و تحقیق و توسعه استفاده می‌شود؛ همچنین از طریق آن تست و تایید نمونه‌های ساخت داخل کشور و خارج کشور حوزه ICT صورت می گیرد و همچنین خدماتی به دانشگاهیان و نخبگان نیز ارائه می‌شود.

وی به فعالیت های دیگر پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: فعالیت در حوزه زیرساخت‌های شبکه‌های ارتباط رادیویی، ماهواره‌ای و نوری نیز انجام شده و اخیراً بر حوزه‌های دولت هوشمند، پلتفرم‌های خدمات داده، خدمات ابری پیام‌رسان داخلی و …‌ تمرکز داریم.

رضوی زاده در ادامه با اشاره به وضعیت جویشگر بومی گفت: آزمایشگاه جویشگر بومی را داریم اما به دلیل اینکه جویشگر بومی در اولویت قرار نگرفته در دو سال گذشته هیچ کاری در زمینه جویشگر بومی انجام ندادیم۔

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که درسال های اخیر شروع کردیم مرکز نوآوری پژوهشگاه است که در آینده نزدیک راه اندازی خواهد شد تا بستری برای حمایت از نخبگان و جهت دهی فعالیت استارت آپ ها و شرکت های نوپا در حوزه ict شود۔

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *