گروه سرمایه‌گذاران مونترال:

شرکت‌های فناوری مراقب همکاری با ایران باشند

  • توسط نویسنده
  • ۱۱ ماه پیش
  • ۰

مونترالی‌ها کانادا در راس یک اتحاد بین‌المللی متشکل از 131 سرمایه‌گذار هستند که از جامعه تجاری و به‌ویژه از شرکت‌های فعال در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) خواسته‌اند مسوولیت احترام به حقوق بشر در تعاملات خود با ایران را برعهده بگیرند.

به گزارش عصر ارتباط سایت سی‌تی‌وی نیوز کانادا نوشت: این درخواست اخیرا و به دنبال درگذشت مهسا امینی صورت گرفته است.

گروه سرمایه‌گذاران مونترال که بیش از 352 میلیارد دلار دارایی در سراسر جهان را مدیریت می‌کند، از همتایان و شرکای تجاری خود می‌خواهد که به اصول راهنمای سازمان ملل درباره تجارت و حقوق بشر پایبند باشند. این اصول بیان می‌کند همه شرکت‌ها موظف هستند از ایجاد یا کمک به تاثیرات نامطلوب حقوق بشر از طریق فعالیت‌های خود خودداری کنند و در صورت وقوع، به اصلاح چنین مواردی کمک کنند.

یک سرمایه‌گذار ایرانی‌الاصل اهل مونترال می‌گوید: «برای ما، این راهی است که خواستار دقت بیشتر باشیم تا سرمایه‌گذاران اطمینان یابند شرکت‌هایی که از آنها حمایت می‌کنند، در اتفاقات ایران شریک نیستند.»

وی مدعی شد: در حال حاضر، دولت ایران دسترسی به اینترنت را برای شهروندان خود محدود می‌کند، حریم خصوصی آنها را از طریق دستگاه‌های الکترونیکی آنها نقض می‌کند، وب‌سایت‌های مخالفان را هک می‌کند و از تشخیص چهره و سایر ابزارهای هوش مصنوعی برای ردیابی و شناسایی مخالفان خود استفاده می‌کند.

به عقیده این سرمایه‌گذار، حوزه ICT می‌تواند نقش تعیین‌کننده در اعتراضات ایران ایفا کند، زیرا محصولات و خدمات ضروری برای آزادی بیان، دسترسی به اطلاعات، آزادی تشکل و در نتیجه برای ارتقای حقوق بشر ارائه می‌دهد.

وی  از عبارت «اقتدارگرایی دیجیتال» برای توصیف نگرش ایران نسبت به شهروندانش که حقوق اساسی آنها نقض شده، استفاده می‌کند.

به گفته وی، این رویکرد، بخشی از جنبش سرمایه‌گذاری مسئولانه است؛ جایی که متوجه می‌شویم سهامدار یا وام‌دهنده بودن مستلزم مسئولیت‌هایی در قبال جامعه است.

این گزارش توسط Canadian Press برای اولین بار در 20 آوریل 2023 به زبان فرانسوی منتشر و با حمایت مالی Meta Exchange  و Canadian Press در اختیار دیگر رسانه‌ها قرار گرفت.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *