در کنار شناسایی اقدام مشابه توسط روسیه و ایران

متا: کمپین عظیم اطلاعات نادرست چین را بستیم

  • توسط نویسنده
  • ۸ ماه پیش
  • ۰

سمیه مهدوی‌پیام – متا در گزارشی مدعی شد حدود 9000 حساب فیس‌بوک و اینستاگرام مرتبط با کمپین اطلاعات نادرست چین توسط این شرکت مسدود شد.

تازه‌ترین گزارش تهدید شفافیت متا، حاکی از حذف گسترده کمپین‌های نفرت و اطلاعات نادرست در فیس‌بوک و اینستاگرام است.

در این گزارش ادعا شده در حال حاضر، چین، روسیه و ایران، به دلیل عملیات‌ نفوذ مخفی شناسایی شده‌اند و متا هزاران حساب چینی را به دلیل «رفتار غیراصیل هماهنگ» (یا هرزنامه) مرتبط با اجرای قانون چین، حذف کرده است.

این، یک مساله غیرمعمول در سیستم عامل‌های متا نیست.

در سپتامبر گذشته، متا دو کمپین نفوذ مخفی را که توسط چین و روسیه اجرا می‌شد و کاربرانی را در ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا هدف قرار می‌داد و نیز موضوعاتی مانند انتخابات میان دوره‌ای ایالات متحده و جنگ در اوکراین را پوشش می‌داد، حذف کرد.

  • کمپین چین

نبرد علیه کمپین‌های اطلاعات نادرست آنلاین، سال‌هاست که ادامه دارد.

نمونه‌های اخیر، اطلاعات نادرست کووید در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات مستمر روسیه هستند.

هر دو مورد، مربوط به پیش از حمله دوم روسیه به اوکراین در 24 فوریه و تجاوز مستمر به این کشور مستقل بوده است.

اکنون متا فاش کرده که 7704 حساب فیس‌بوک، 954 صفحه، 15 گروه و 15 حساب اینستاگرام را به دلیل نقض خط‌مشی خود در برابر رفتارهای غیراصیل هماهنگ حذف کرده است.

بنا بر اعلام متا، «این شبکه در چین ایجاد شد و مناطق بسیاری در سراسر جهان از جمله تایوان، ایالات متحده، استرالیا، بریتانیا، ژاپن و مخاطبان چینی زبان جهان را هدف قرار داد.»

طبق این گزارش، تحقیقات پس از بررسی گزارش‌های عمومی درباره فعالیت خارج از پلتفرم که یک سازمان غیردولتی حقوق بشری را در اواخر سال 2022 هدف قرار داده بود، آغاز شد.

متا به دنبال این اقدام، توانست یک عملیات نفوذ مخفی بزرگ و پربار را که در بیش از 50 پلتفرم و فروم‌ مختلف از جمله X (تویتر سابق)، یوتیوب، تیک‌تاک، ردیت، پینترست، مدیوم، بلاگ اسپات، لایو ژورنال، VKontakte، Vimeo، ده‌ها پلتفرم و فروم کوچک‌تر و نیز فیس‌بوک و اینستاگرام فعال بود، کشف کند.

متا اعلام کرد: «در پلتفرم ما، این شبکه توسط اپراتورهای پراکنده جغرافیایی در سراسر چین اداره می‌شد که به نظر می‌رسد به طور واحد دسترسی به اینترنت و جهت‌دهی به محتوا را فراهم کرده‌اند.

بسیاری از حساب‌های آنها توسط سیستم‌های خودکار ما شناسایی و غیرفعال شد.

بر اساس ارزیابی ما، احتمالا این امر باعث شده افرادی که در پشت این قضیه هستند به طور فزاینده به سمت پست کردن محتوا در پلتفرم‌های کوچک‌تر روی بیاورند و سپس آن را در سرویس‌های بزرگ‌تر تقویت کنند تا ماندگاری خود را حفظ کنند.»

طبق گزارش متا، کمپین اطلاعات نادرست چین، معمولا نظرات مثبتی درباره چین و استان سین کیانگ (جایی که رفتار پکن با گروه اقلیت اویغور باعث تحریم‌های بین‌المللی شده) و انتقاد از ایالات متحده، سیاست‌های خارجی غرب و منتقدان دولت چین از جمله روزنامه نگاران و پژوهشگران، به مخاطبان ارائه می‌کند.

بر اساس اعلام متا «اگرچه افرادی که در پشت این فعالیت بودند سعی کردند هویت و هماهنگی خود را پنهان کنند اما تحقیقات ما ارتباطاتی با افراد مرتبط با اجرای قانون چین پیدا کرد.

به گفته متا: «کمپین موسوم به Spamouflage از Medium، X (توییتر سابق)، Reddit، YouTube، Vimeo و Soundcloud استفاده زیادی کرد.»

متا گفت که این شبکه چینی همچنین تلاش کرده نظرات منفی درباره ایالات متحده و اطلاعات نادرست به زبان‌های مختلف درباره منشأ همه‌گیری کووید-19 منتشر کند.

همچنین یک عنوان تکراری و نادرست که توسط محققان متا شناسایی شده بود، این است: «سرنخ عالی! غذاهای دریایی مشکوک ایالات متحده قبل از شیوع در بازار غذاهای دریایی هوانان کشف شد.»

این موضوع به هشت زبان مختلف از جمله روسی و لاتین تکرار شده است.

این کمپین همچنین سعی در ایجاد اطلاعات نادرست درباره ایستگاه‌های پلیس مخفی چین در خارج از کشور، در منهتن و بریتانیا داشت که همه آنها از آن زمان بسته شده‌اند.

  • کمپین روسیه

متا همچنین یک به‌روز رسانی درباره روسیه و شبکه آن به نام Doppelganger ارائه کرد که بر حمایت از تهاجم غیرقانونی روسیه به اوکراین متمرکز بود.

متا اعلام کرد: «ما این کمپین را بزرگ‌ترین و تهاجمی‌ترین عملیات نفوذ مخفی روسیه می‌دانیم که از سال 2017 شاهد آن بوده‌ایم.

از زمان ایجاد اختلال اولیه و بررسی مداوم توسط پلتفرم‌ها و محققان، Doppelganger تلاش خود را برای ایجاد دامنه‌های جدید به منظور فرار از شناسایی ادامه داد.»

بنا بر اعلام متا، در مجموع، بیش از 2000 دامنه عملیات از اشتراک‌گذاری در این پلتفرم مسدود شده‌اند.

در اکتبر گذشته، متا در حالی توسط روسیه به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام شد که قبلا فیس‌بوک و اینستاگرام را در این کشور مسدود کرده است.

این امر، دسترسی شهروندان روسی به اینستاگرام یا فیس‌بوک را حتی از طریق شبکه خصوصی مجازی (VPN) جرم تلقی می‌کند.

در حال حاضر، تقاضا برای دسترسی به VPN در روسیه به شدت افزایش یافته، زیرا شهروندان روسی به دنبال دور زدن اقدامات سانسور از سوی مسکو هستند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *