نهادهای بین‌المللی: با مشکل امدادرسانی مواجه هستیم

خشم اسرائیل از پیشنهاد ارایه اینترنت ماهواره‌ای در غزه

  • توسط نویسنده
  • ۶ ماه پیش
  • ۰

نگار قیصری – ایلان ماسک پس از پیشنهاد ارایه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به غزه که به ادعای اسرائیل، حماس از آن برای «اقدامات تروریستی» استفاده خواهد کرد، با این رژیم، درگیر یک مناقشه تلخ شده است.

فایننشال تایمز در گزارش خود نوشت، این مناقشه، با ارسال پست ماسک در پلتفرم رسانه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) برانگیخته شد.

زمانی که او اعلام کرد به شبکه ماهواره‌ای اسپیس‌ایکس استارلینک اجازه می‌دهد از «سازمان‌های کمک‌رسانی شناخته‌شده بین‌المللی»، برای برقراری ارتباطات در غزه پشتیبانی کند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که اتصال تلفن همراه و اینترنت در غزه قطع شد و اکثر جمعیت این منطقه از ارتباطات جهانی جدا شدند. این امر به ایجاد خلاء اطلاعاتی هنگام شدیدترین بمباران هوایی غزه از زمان آغاز جنگ و بعد از سه هفته درگیری، منجر شد.

آژانس‌های امدادی بین‌المللی گفته‌اند قادر به برقراری ارتباط با کارکنان در منطقه محاصره‌شده نبوده‌اند و امدادگران نتوانسته‌اند به شبکه‌های تلفن همراه متصل شوند.

همین امر، تلاش‌ برای بازیابی وضعیت غیرنظامیان را با مشکل مواجه کرده است. در همین رابطه، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد خاموشی اینترنت باعث شده آمبولانس‌ها نتوانند مجروحان را پیدا کنند. البته بخش عمده‌ شبکه، از چند روز بعد، دوباره شروع به فعالیت کرد.

پس از حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر، که طی آن به گفته مقامات اسرائیلی، حداقل 1400 نفر کشته شدند، غزه، هدف حملات هوایی قرار گرفت.

وزارت بهداشت که تحت کنترل حماس است، اعلام کرد تعداد قربانیان غزه از 7 اکتبر به 8 هزار و 5 نفر رسیده و تعداد فلسطینیان مجروح به 20 هزار و 242 نفر افزایش یافته است.

ماسک پس از آن وارد این موضوع شد که دکتر آناستازیا ماریا لوپیس، مستقیما از او درخواست کرده بود که: «غزه تحت بمباران است، اینترنت و مخابرات قطع شده است. آنها فورا به استارلینک نیاز دارند.»

ماسک نیز پاسخ داد که هیچ پایانه‌ای از غزه برای برقراری ارتباط با اسپیس‌ایکس تلاش نکرده است.

وی در عین حال افزود: «اسپیس‌ایکس از پیوندهای ارتباطی با سازمان‌های امدادرسانی بین‌المللی پشتیبانی می‌کند.»

این پست ماسک، اما کافی بود تا واکنش خشمگین شلومو کرهی، وزیر ارتباطات اسرائیل را به همراه داشته باشد.

به گفته وی، اسرائیل از «تمام ابزارهایی که در اختیار دارد، برای مبارزه با این موضوع استفاده می‌کند.»

او مدعی شد: «حماس از این ابزار برای فعالیت‌های تروریستی استفاده می‌کند. شکی در آن نیست، ما آن را می‌دانیم و ماسک هم آن را می‌داند. البته شاید ماسک مایل باشد آن را به آزادی همه نوزادان، پسران، دختران و افراد مسن ربوده‌شده ما مشروط کند.»

ماسک پاسخ داد: «ما چندان ساده‌لوح نیستیم. طبق پست من، هیچ پایانه استارلینکی، برای اتصال از غزه تلاش نکرده است. اگر کسی این کار را انجام دهد، ما اقدامات خارق‌العاده‌ انجام می‌دهیم تا تایید کنیم تنها به دلایل بشردوستانه از آن استفاده می‌شود. علاوه بر این، قبل از راه‌اندازی حتی یک پایانه، یک بررسی امنیتی با دولت آمریکا و اسرائیل انجام خواهیم داد.»

ماسک، بنیانگذار و مدیر اجرایی اسپیس‌ایکس، به دلیل عرضه استارلینک به اوکراین برای دفاع در برابر روسیه به طور گسترده با تحسین غربی‌ها مواجه شد.

با این حال، نقش او در درگیری‌ها، پس از انتشار پیشینه اقدامات او توسط والتر ایزاکسون مورد بررسی قرار گرفت.

این نویسنده توضیح داد که ماسک، چگونه به نیروهای کیِف اجازه نداده از استارلینک برای حمله پهپادهای دریایی به کشتی‌های روسیه در کریمه استفاده کنند. ظاهرا ماسک می‌ترسید این امر باعث واکنش هسته‌ای مسکو شود.

پس از آن حادثه، ماسک توییت‌هایی از پیشنهادهای صلح منتشر کرد که شامل حفظ روسیه و کریمه و نیز اتخاذ وضعیت بی‌طرفانه اوکراین می‌شد؛ پیشنهادی که کیِف آن را به عنوان تکرار صحبت‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه محکوم کرد.

ماسک همچنین با انتشار پستی در X که به نظر می‌رسید با ایران همدردی می‌کند، خشم گسترده‌ای را در رسانه‌های اجتماعی اسرائیل برانگیخت.

در این پست، نقشه ایران با پرچم‌های ایالات متحده احاطه شده که روی آن نوشته شده: «ایران، خواستار جنگ است. ببینید آنها چقدر کشورشان را به پایگاه‌های نظامی ما نزدیک کرده‌اند.»

این پست اندکی پس از آن ارسال شد که جنگنده‌های آمریکایی به منظور انتقام گرفتن از یک‌سری حملات پهپادی و موشکی به پایگاه‌ها و پرسنل ایالات متحده در منطقه، به دو نقطه در شرق سوریه، که ادعا می‌شد با ایران مرتبط هستند، حمله کردند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *