تصویب قانون هوش مصنوعی اروپا به بن بست خورد

  • توسط نویسنده
  • ۵ ماه پیش
  • ۰

به گزارش مهر به نقل از رویترز، این امر تهدیدی برای تصویب قانونی بی سابقه در منطقه است که هدف آن کنترل هوش مصنوعی است.

مذاکره کنندگان اتحادیه اروپا قبل از مذاکرات نهایی ۶ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی، روز جمعه گردهم جمع شدند تا درباره قانون بحث کنند. اما مدل های بنیادین یا همان هوش مصنوعی مولد به چالشی در قانون پیشنهادی هوش مصنوعی این منطقه تبدیل شد. البته این مذاکرات محرمانه هستند.

مدل های بنیادین مانند سیستمی که شرکت اوپن ای آی با پشتیبانی مایکروسافت ساخته در حقیقت سیستم های هوش مصنوعی هستند که با کمک انبوهی از داده ساخته می شوند و می توانند با آموختن از اطلاعات وظایف مختلف انجام دهند.

لایحه هوش مصنوعی اروپا پس از ۲سال مذاکره در ژوئن امسال توسط پارلمان اتحادیه اروپا تایید شد. اکنون باید نمایندگان پارلمان، هیات و کمیسیون اتحادیه اروپا نیز پیش نویس قانون را تایید کنند.

کارشناسان کشورهای اروپایی روز جمعه آینده با یکدیگر ملاقات می کنند تا موضع خود درباره مدل های بنیادین هوش مصنوعی، دسترسی به کدهای منبع، جریمه و موضوعات دیگر را اعلام کنند. از سوی دیگر اعضای پارلمان اتحادیه اروپا نیز برای نهایی کردن موضع خود گردهم جمع می شوند.

اگر آنها نتوانند به توافق برسند، احتمال دارد قانون به دلیل کمبود زمان تا قبل از برگزاری انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا تا سال آینده بایگانی شود.

هرچند برخی کارشناسان و قانونگذاران روشی طبقه بندی شده را برای تنظیم مدل های بنیادین هوش مصنوعی تعیین کرده اند، برخی دیگر معتقدند مدل های کوچک تر هوش مصنوعی نیز احتمالا به همان اندازه پر ریسک هستند. مدل های هوش مصنوعی بنیادین نمونه هایی هستند که بیش از ۴۵ میلیون کاربر دارند.

اما مهم ترین چالش در دستیابی به توافق درباره قانون از سوی فرانسه، آلمان و ایتالیا مطرح شده که ترجیح می دهند به جای وضع قوانین سختگیرانه به توسعه دهندگان مدل های هوش مصنوعی اجازه دهند خود را قانونمند سازند.

در ملاقات وزرای اقتصاد این کشورها در ۳۰ اکتبر که در رم برگزار شد، فرانسه، ایتالیا و آلمان را تشویق کرد تا از این پیشنهاد پشتیبانی کنند. تا قبل از آن مذاکرات بدون چالش پیش رفته بود و قانونگذاران در چند حوزه مانند هوش مصنوعی پر ریسک مصالحه کرده بودند.

در این میان تیری برتون کمیسیونر اتحادیه اروپا در امور بازارهای داخلی، برخی اعضای پارلمان و چند محقق هوش مصنوعی از شیوه خود قانونمندسازی انتقاد کرده اند.

محققان این حوزه در نامه ای سرگشاده هشدار دادند خودقانونمندسازی شرکت ها احتمالا استانداردهای مورد نیاز برای ایمنی مدل های بنیادین را فراهم نکند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *