هراس نیمی از آمریکایی‌ها از آسیب اخبار جعلی بر انتخابات

هوش مصنوعی شمشیر دولبه است

  • توسط نویسنده
  • ۴ ماه پیش
  • ۰

رزنیکا رادمهر – یک مقام امنیت ملی ایالات متحده معتقد است هوش مصنوعی در چشم انداز تهدیدات سایبری، هم نویددهنده و هم خطرناک است و تهدیدها، که ممکن است به شکل بدافزار، باج‌افزار یا حتی کمپین‌های اطلاعاتی باشند، پیچیده‌تر می‌شوند و دولت‌ها، مشاغل و افراد را هدف قرار می‌دهند.

آن نوبرگر، معاون مشاور امنیت ملی در امور سایبری و فناوری‌های نوظهور در شورای امنیت ملی ایالات متحده، گفت که هوش مصنوعی (AI)، با توجه به پتانسیل آن برای پیش‌بینی تهدیدات بالقوه و ارائه ابزارهای بیشتر به دشمنان برای نفوذ به سیستم‌ها، یک شمشیر دولبه برای امنیت سایبری است.

وی تاکید کرد: «هوش مصنوعی واقعا خطر دارد اما در حوزه امنیت سایبری نیز نویدبخش است.»

(شورای امنیت ملی ایالات متحده، مجمع اصلی رئیس‌جمهوری ایالات متحده برای تصمیم‌گیری امنیت ملی و سیاست خارجی است.)

نوبرگر در حاشیه هفته بین‌المللی سایبری سنگاپور که اخیرا برگزار شد، به CNA گفت که هوش مصنوعی می‌تواند به شورا کمک کند تا فعالیت‌های غیرعادی را سریع‌تر پیدا کند.

او افزود: «ما می‌بینیم هوش مصنوعی به طور بالقوه کمک می‌کند تا کد امن‌تری تولید، آسیب‌پذیری‌ها را در کد پیدا و توسعه وصله‌ها را تسریع کنیم.»

  • افزایش خطرات امنیت سایبری

در حال حاضر آمریکا از هوش مصنوعی به نفع خود استفاده می‌کند. این کشور تلاش‌هایی را برای گردهم آوردن هکرهای دفاعی از سراسر جهان آغاز کرده؛ «به‌گونه‌ای که استفاده دفاعی از هوش مصنوعی برای مبارزه با حملات سایبری و جرایم سایبری، یک قدم جلوتر از فعالیت‌های تهاجمی است.»

نوبرگر هشدار داد که این فناوری همچنین می‌تواند برای «یافتن آسیب‌پذیری‌ها و تولید نرم‌افزارهای مخرب سریع‌تر و سپس تولید حملات سایبری هدفمندتر و چند مرحله‌ای بالقوه استفاده شود.» همه اینها درحالی است که خطرات امنیت سایبری در سراسر جهان افزایش می‌یابد.

به گفته ناظران، تهدیدها، که می‌توانند به شکل بدافزار، باج افزار یا حتی کمپین‌های اطلاعاتی باشند، پیچیده‌تر می‌شوند و دولت‌ها، مشاغل و افراد را هدف قرار می‌دهند.

در حال حاضر، حملات سایبری تحت حمایت دولت  ملت، در حال افزایش است. طبق ادعاهای مطرح‌شده، چین، ایران، کره‌شمالی و روسیه، به دلیل اقدامات‌شان در چند سال گذشته با انتقاد مواجه شده‌اند.

به گفته نوبرگر، «تهدیدهایی که کشورها در فضای سایبری ایجاد می‌کنند، یک تهدید واقعی است.»

  • کشورها در مقابله با تهدیدات سایبری

کشورهای سراسر جهان اکنون بیشتر آگاه هستند که مهاجمان می‌توانند زیرساخت‌های سایبری آنها را مختل کنند یا از بین ببرند. بنابراین اکنون کشورهای بیشتری در تلاش برای مبارزه با خطرات سایبری هستند. به عنوان مثال، ایالات متحده در ماه مارس، استراتژی امنیت سایبری ملی خود را برای تقویت توانایی این کشور به منظور دفع تهدیدات ارائه کرد.

این امر، مستلزم اطمینان از این موضوع است که شرکت‌ها (اعم از دولتی و خصوصی) که توانمندترین هستند و بهترین جایگاه را دارند، سهم بیشتری از بار کاهش ریسک سایبری و همسویی مجدد انگیزه‌ها برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در امنیت سایبری را برعهده می‌گیرند.

بخشی از استراتژی ملی، شامل تقویت حاکمیت فناوری برای پاسخگویی بیشتر شرکت‌های فناوری در قبال اقدامات‌شان و در عین حال، تضمین رقابت منصفانه و افزایش حفاظت از حریم خصوصی است.

در این زمینه، خانم نوبرگر معتقد است «نخستین کار با تشویق شرکت‌هایی شروع می‌شود که در حال ساخت فناوری، برای ایجاد فناوری امن‌تر هستند.»

  • نگرانی اخبار جعلی و دخالت در انتخابات

به گفته نوبرگر، مداخله در انتخابات و اطلاعات نادرست درباره تهدیدات امنیت سایبری نیز یک اتفاق نگران‌کننده است. ویدئوهای دیپ‌فیک و دیگر استفاده‌های فریبنده هوش مصنوعی برای انتشار اطلاعات نادرست و تاثیرگذار بر انتخابات در سراسر جهان منتشر شده است.

طبق نظرسنجی شرکت رسانه‌ای آکسیوس (Axios) و شرکت مشاوره اطلاعات Morning Consult در ایالات متحده، حدود نیمی از آمریکایی‌ها معتقدند هوش مصنوعی به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آسیب می‌رساند.

پاسخگویان بر این باورند اطلاعات غلط منتشرشده توسط هوش مصنوعی، ممکن است بر برنده شدن برای رقابت در کاخ سفید تاثیر بگذارد.

در این رابطه، نوبرگر تاکید کرد: «انتخابات، واقعا تاج دموکراسی است. بنابراین ما با دموکراسی‌های جهان همکاری نزدیک داریم تا اطمینان یابیم زیرساخت‌های انتخاباتی می‌توانند در برابر تهدیدات امنیت سایبری مقاومت کنند. مطمئنا این، یک اولویت است.»

به گفته وی، آموزش به رای‌دهندگان برای بررسی دقیق آنچه در اینترنت می‌بینند، به‌ویژه درباره اطلاعات انتخابات مهم است: «ما نگران اطلاعات نادرست مبتنی بر هوش مصنوعی، دروغ‌های عمیق، دامنه و مقیاس احتمالی آن هستیم.»

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *