رونمایی از سرویسی مبتنی بر واقعیت افزوده در صنعت مخابرات توسط همراه اول

  • توسط نویسنده
  • ۴ ماه پیش
  • ۰

به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، تکنولوژی واقعیت افزوده (Augmented Reality) یا AR به عنوان یکی از فناوری های پیشرو بطور گسترده در صنایع مختلف مرتبط با مخابرات قابل استفاده است.

واقعیت افزوده، امکان ادغام عناصر مجازی با دنیای واقعی را فراهم می کند و به کاربران اجازه می دهد تا با استفاده از دستگاه های هوشمند خود، محیط پیرامون خود را به صورت بصری تغییر داده یا بهبود دهند.

یکی از چالش های اساسی در بهینه سازی و نگهداری سایت های مخابراتی، نیاز به بازدید میدانی همزمان با تعامل با آفیس و لازم است متخصصان با تجربه کافی از این سایت ها بازدید کنند؛ لذا در تمامی نقاط کشور و همچنین تمامی مناطق، ممکن است متخصصان با تجربه کافی در دسترس نباشند یا مهارت های لازم برای تعمیر و نگهداری تجهیزات را نداشته باشند.

هدف این سامانه مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده که توسط همراه اول توسعه یافته است، «تعمیر و نگهداری تجهیزات ارتباطی» است که یکی از قابلیت های این سامانه، شبیه سازی تجهیزات سایت های مخابراتی و آموزش فرآیندهای نصب و نگهداری تجهیزات به صورت واقع گرایانه است.

علاوه بر این، سامانه باید امکان برقراری تماس و نشست ویدیویی مخاطبان را به منظور همکاری و هدایت یکدیگر در تعمیر تجهیزات به صورت راه دور و با استفاده از فناوری واقعیت افزوده را فراهم کند.

فرآیند عملیاتی به این شکل است که در بخش دستیار راه دور این سامانه، با استفاده از فناوری واقعیت افزوده، دو شخص می توانند به یکدیگر متصل شوند که یکی از آنها متخصص سینیور و دیگری متخصص جونیور یا مشتری است. در این پلتفرم، شخص سینیور قادر است تصویر ویدیویی زنده دوربین فرد جونیور را در سیستم خود مشاهده کند.

همچنین با استفاده از المان های از پیش تعیین شده و اسکچ کردن روی محیط فرد جونیور به صورت واقعیت افزوده، او را در مراحل مختلف راهنمایی کند.

برای مثال، در یک سناریو که فرد جونیور مستقر در یک سایت مخابراتی با مشکل مواجه شود، می تواند از طریق پلتفرم با فرد سینیور در مرکز تماس تماس بگیرد و او را در موقعیت خود قرار دهد؛ سپس، فرد سینیور می تواند مشکل را بررسی کرده و با استفاده از واقعیت افزوده، راهکارها و دستورالعمل ها را به صورت مرحله به مرحله در محیط نیروی جونیور نشان داده و او را راهنمایی کند تا مشکل برطرف شود.

در بخش دستورالعمل های کاری، با استفاده از این سامانه می توان دستورالعمل های مختلفی که بصورت سنتی بر روی کاغذ به کاربر منتقل می شوند را با استفاده از فناوری واقعیت افزوده و بر روی محیط واقعی اعمال کرد تا از این طریق در سریع ترین زمان و بدون امکان سوء تفاهم در عملیات و بدون نیاز به متخصص ارشد، برخی از عملیات توسط تکنسین حاضر در محل انجام شود.

قابلیت های کارکردی این سامانه نیز به طور کلی شامل مواردی نظیر امکان برقراری تماس تصویری بین کاربران سامانه، ابزارهای برچسب گذاری، دستورالعمل های کاری، مشاهده داده ها و اطلاعات فنی و ضبط جلسه است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *