بررسی زمینه استفاده گسترده تر از تولیدات داخل در پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب و کارها

  • توسط نویسنده
  • ۴ ماه پیش
  • ۰
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، جلسه بررسی مشکلات تولیدکنندگان تجهیزات مخابراتی و ارتباطی برای حضور فعال‌تر و گسترده‌تر در پروژه‌های ملی به ویژه پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها برگزار شد.
این جلسه که به دعوت  معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، میثم عابدی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات؛ سید محمد رضوی زاده، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ سید محمد موسوی، معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت؛ حسین ریاضی، رئیس هیئت مدیره سندیکای مخابرات و فعالان حوزه تولید تجهیزات مخابراتی و ارتباطی حضور داشتند.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات در تشریح دلایل برگزاری این جلسه با تاکید بر اینکه از جمله اصول ما در ارتباط با برنامه‌های توسعه‌ای وزارت ارتباطات، استفاده حداکثری از صنایع و تولیدات داخلی است گفت: در حال حاضر مهمترین و بزرگترین پروژه‌ای که در وزارت ارتباطات دنبال می‌شود، پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارهاست که در این پروژه بزرگ، اپراتورها نیاز گسترده‌ای به تجهیزات پسیو و اکتیو دارند.
انصاری ادامه داد: با این حال بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در مسیر حرکت سریع‌تر چرخ صنعت مخابراتی و ارتباطی موانعی وجود دارد که رفع آن نیازمند همراهی همه دستگاه‌ها به ویژه در وزارت صمت، بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه و گمرک برای ترخیص به موقع کالاهای وارداتی است.
معاون وزارت ارتباطات تصریح کرد: به همین منظور امروز از آقای موسوی معاون محترم وزارت صمت دعوت کردیم که در این جلسه حضور پیدا کنند تا درخواست ها و دغدغه‌های فعالان بخش و نمایندگان سندیکا را بشنوند تا بتوانیم به راهکارهای مناسب در این زمینه دست پیدا کنیم.
وی با اشاره به برگزاری این جلسه بلافاصله بعد از نمایشگاه تلکام، افزود: در نمایشگاه تلکام، تولیدکنندگان تجهیزات مخابراتی و ارتباطی در دیدار با معاون وزیر صمت، بخشی از مشکلات خود را مطرح کردند و امروز قرار است این مشکلات جامع‌تر بیان شود تا به یک جمع‌بندی و ارایه راهکار مناسب دست پیدا کنیم.
انصاری در خاتمه تاکید کرد: به هر حال برای کنار زدن موانع و مشکلات پیش روی تولیدکنندگان تجهیزات مخابراتی و ارتباطی باید تصمیمات ملی گرفته شود و امیدواریم با همراهی دستگاه های متولی مثل وزارت صمت، بانک مرکزی، گمرک و وزارت ارتباطات زمینه برای حضور فعال تر و گسترده تر بخش خصوصی در پروژه های ملی به ویژه پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها فراهم شود.
در ادامه این جلسه نماینده‌ای از سندیکای صنعت مخابرات در گزارشی، عمده مشکلات تولیدکنندگان را تشریح کرد که در بخشی از این گزارش مهم‌ترین چالش این صنعت، درآمدهای ریالی و هزینه‌های دلاری عنوان شد.
نقش مهم تولیدکنندگان در پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها و ایجاد شفافیت در زمینه نیازمندی های اپراتورها در این پروژه به منظور ایجاد آمادگی برای تامین این نیازمندی ها از دیگر مواردی بود که در این گزارش به آن اشاره شد.
نماینده سندیکای مخابرات همچنین بزرگترین چالش تولیدکنندگان تجهیزات مخابراتی و ارتباطی را تأخیر در تایید تخصیص ارز، حواله ارز توسط بانک ها، ترخیص مواد اولیه از گمرک و از تاخیر در پرداخت اپراتورها عنوان کرد.
در پایان نیز درخواست‌هایی از جمله حضور نمایندگان سندیکا در جلسات برنامه‌ریزی اپراتورها، اعلام صریح و دقیق برنامه های جاری و آتی اپراتورها، انعقاد قراردادهای بزرگ و تجمیعی به منظور توجیه‌پذیر کردن یا اقتصادی شدن تولید، اصلاح قراردادها و ایجاد کمیته مشترک سندیکا با وزارت ارتباطات به عنوان نظارت مطرح شد.
در ادامه این جلسه نیز معاون وزیر صنعت و معاونان وزیر ارتباطات به بیان نقطه نظرات خود با هدف ریشه یابی و گره گشایی از مشکلات تولیدکنندگان تجهیزات مخابراتی و ارتباطی پرداختند.
  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *