پژوهشگاه ICT بر فعالیت متمرکز در حوزه مدل‌ زبانی فارسی

  • توسط نویسنده
  • ۲ ماه پیش
  • ۰

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ همایش الزامات توسعه مدل زبانی بزرگ فارسی به همکاری پژوهشگاه ارتباطات و فناور ی اطلاعات و ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک در محل پژوهشگاه ICT برگزار شد؛ دکتر رضوی زاده، رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ابتدای این همایش با مهم خواندن برگزاری چنین رویدادهایی در کشور، اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های مهم در بحث ارتباط صنعت و دانشگاه ها برگزاری رویدادهای مختلف است، که در چند سال گذشته تلاش کردیم با برگزاری چنین رویدادهایی، موج مثبتی را در بین جامعه صنعت و دانشگاهی کشور ایجاد کنیم؛ که تجربه نشان داده است در این راه موفق عمل کردیم. وی افزود، این رویدادها به عنوان یک ابزار برای بیان چالش‌ها و دور هم جمع شدن بازیگران این عرصه است.

دکتر رضوی زاده در ادامه با اشاره به جایگاه پژوهشگاه ICT به عنوان یکی از بازیگران اصلی هوش مصنوعی در کشور خاطرنشان کرد: فعالیت پژوهشگاه در این حوزه به بیش از یک دهه پیش میرسد و اساتید بزرگی در این حوزه با پژوهشگاه همکاری کرده اند؛ در ادامه این فعالیت‌ها در سال ۱۳۹۹، مرکزی با عنوان مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی ایجاد کردیم، که تمرکز فعالیت‌های این مرکز بر موارد حاکمیتی و سیاست گذاری این حوزه بوده است.

وی همچنین تأکید کرد: ما بخشی از وزارت ارتباطات می باشیم و باید بر اساس سیاست‌های این وزارت، فعالیت‌های خود را دنبال کنیم؛ در مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی نیز سیاست های بالادستی در الویت ما قرار دارند. پژوهشگاه از ابتدای فعالیت های این مرکز به جنبه‌های راهبردی هوش مصنوعی تاکید داشت و در همین راستا در آن مقطع به دنبال تدوین سند ملی هوش مصنوعی بودیم و بعدها نیز با بخش‌های مختلفی که درگیر این قضیه بودند به صورت مشترک فعالیت مرتبط در این حوزه را ادامه دادیم.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: فعالیت پژوهشگاه به ویژه در این مرکز، تنها محدود به نوشتن سند ملی نبود؛ در این سه سال که این مرکز تشکیل شده است، در بحث سیاست گذاری و قانون مقررات و همچنین در بحث زیرساخت‌ها نیز کمک‌های شایانی به این حوزه داشتیم، که یکی از مهمترین آن ها ایجاد بزرگترین زیرساخت‌ پردازشی کشور به نام ابررایانه سیمرغ توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در دانشگاه امیرکبیر بود.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه هوش مصنوعی، عنوان کرد: بیش از ۱۰ استاندارد ملی را در این حوزه تدوین کردیم و در سال‌های گذشته در کنار فعالیت‌های راهبردی به طور خاص در حوزه سلامت با وزارت بهداشت و در بحث کشاورزی با وزارت جهاد کشاورزی پروژه های ملی ارزشمندی را با موفقیت به سرانجام رساندیم.

دکتر رضوی زاده با اشاره به فعالیت های پژوهشگاه ICT در حوزه LLM، خاطرنشان کرد: ما در این حوزه آزمایشگاهی راه اندازی کردیم، چیزی که در کشور جای آن خالی بود؛ فعالیت متمرکز در حوزه مدل‌های زبانی به ویژه فارسی موضوع بسیار مهمی است که باید به آن بیشتر توجه شود، البته این موضوع بعد از ظهور چت بات ها در کشور به شدت احساس شد.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان، خاطرنشان کرد: در نهایت در تلاش هستیم با برگزاری چنین رویدادهایی ارتباط بین دانشگاه و صنعت را که به عنوان یک تکلیف برای خود در نظر داریم، حفظ کنیم تا بتوانیم از همه پتانسیل‌های موجود در کشور برای حل مسائل و توسعه فناوری در کشور استفاده کنیم. درب های پژوهشگاه همواره به روی نخبگان، اساتید، بخش خصوصی و حاکمیت باز است و این فضای گفتگو و تعامل وجود دارد تا بتوانیم با همفکری و هم افزایی و پتانسیل‌های موجود به پیشرفت و توسعه فناوری در کشور کمک کنیم.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *