هدف آمریکا از محدود کردن چین در هوش مصنوعی

  • توسط نویسنده
  • ۲۳ روز پیش
  • ۰

مهدی افچنگی

دولت بایدن طرحی برای محدود کردن چین در زمینه بهره‌مندی از مدل‌های هوش مصنوعی تولید شده در آمریکا ارائه کرده است. هدف از این طرح جلوگیری و محدود کردن فناوری چت‌بات‌های محبوبی است که چین و روسیه را تقویت می‌کنند.

اما مسئله اصلی این است که دولت چین در سال گذشته صنعت مولد خود در هوش مصنوعی را ایجاد و از شرکت‌های مستقر در این کشور خواسته، از استفاده از فناوری خارجی اجتناب کنند.

بنابراین مشخص نیست که چگونه دولت چین به مدل‌های هوش مصنوعی در آمریکا وابستگی دارد و چگونه ممکن است که سیاست گذاران آمریکایی بر پیشرفت هوش مصنوعی در چین تاثیر بگذارند؟

خدمات کلیدی هوش مصنوعی مانند چت جی‌پی‌تی و تصویرسازی یا سازنده‌ها، به صورت رسمی ‌در چین گسترش پیدا نکرده‌اند. حتی بر اساس گفته برخی از کارکنان، این شرکت‌ها  قادر به ارائه خدکات در برخی از مناطق محلی و کشورها نیستند.

با این وجود بسیاری از شرکت‌ها و مهندسان از  طریق ابزار‌های ویژه به خدمات هوش مصنوعی دسترسی پیدا کرده و جهت  پنهان ماندن آدرس شبکه‌های خود از آن بهره می‌برند.

در نتیجه بسیاری از شرکت‌های چینی می‌توانند برنامه‌ها و نرم‌افزار‌های خود را از طریق ابزارهای مختلف در هوش مصنوعی ایجاد کنند همچنین آن‌ها توانایی خود را باسایرن نیز مقایسه می‌کنند.

در حال حاضر OpenAI دسترسی شرکت‌های چین را به این سرویس‌ها محدود کرده است و حتی حساب برخی از این شرکت‌ها را به حالت تعلیق درآورده است. این اقدام پس از آن صورت گرفت که برخی از سایت‌ها گزارش‌هایی را مبنی بر استفاده شرکت‌های چینی از این فناوری‌ها منتشر کردند.

این محدود سازی برای هنگ کنک نیز ایجاد شده است.  نکته جالب ماجر این است که اگرچه خدمات OpenAI در برای این کشورها در دسترس نیست، اما مایکروسافت،  به عنوان سرمایه‌گذار و شریک OpenAI این ابزارها  نظیر کوپیلوت را به صورت عمومی‌ منتشر کرده است!

کوپیولوت یک سرویس هوش مصنوعی مولد است که با آخرین فناوری OpenAI ساخته شده است همچنین  با شراکت مایکروسافت با شرکت‌های هنگ‌کنگی می‌توانند از مدل‌های هوش مصنوعی OpenAI نیز استفاده کنند.

هدف دولت آمریکا صادرات مدل‌هایی از هوش مصنوعی به صورت منبع بسته است. زیرا منابع بسته شامل نرم‌افزارها و آموزش‌هایی می‌شود که در دسترس عموم نیستند.

با این وجود چین از بسیاری از منابع باز در کشورهای غربی برای پیشرفت مدل‌های هوش مصنوعی مانند متا پلتفرم بهره می‌برد.

چندی پیش رسانه‌های دولتی چین گزارشی را منتشر کردند که اکثر مدل‌های هوش مصنوعی چینی با استفاده از مدل‌های لاما متا ساخته شده‌اند. حتی برخی از شرکت‌های مطرح چینی مدل‌های خود را روی سیستم پتا پلتفرم ساخته‌اند که این موضوع با انتقادهای فراوانی همراه بود!

گفته می‌شود، تعداد زیادی از شرکت‌های فناوری چینی مانند بایدو، هواوی و …، برای توسعه مدل‌های هوش مصنوعی خود فعالیت‌های مختلفی را انجام داده‌اند.  برخی از آنها ادعا می‌کنند که مدل‌های آنها به اندازه آخرین مدل چت جی‌پی‌تی 4 در زمینه‌های مختلفی توانمند شده است.

باید به این نکته توجه کرد که دولتمردان چینی در خصوص  نیاز این کشور به توسعه فناوری هوش مصنوعی (کنترل پذیر) اظهارات مختلفی را مطرح کرده‌اند. همچنین چین سریعا قوانین مربوط به استفاده از هوش مصنوعی مولد را منتشر کرده  که در آن خدمات هوش مصنوعی قبل از انتشار برای عموم باید تاییدیه دولت را دریافت کنند. علاوه بر این تاکنون چین بیش از 40 مدل هوش مصنوعی را برای استفاده عمومی ‌تایید کرده است، اما هیچ یک از آنها مدل‌های هوش مصنوعی خارجی نبودند.

لذا در مجموع به نظر می‌رسدکه کنترل چین در این حوزه به دلیل این مسئله است که دولت آمریکا می‌تواند از هوش مصنوعی برای انتشار اطلاعات نادرست استفاده کند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *