گفت و گوی رييس کارگروه ماینینگ انجمن بلاک‌چین ایران با عصرارتباط

ایران می تواند 10 درصد از رمز ارز جهان را تولید کند

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط –  مطالعات جدید نشان می‌دهد كه استخراج بیت‌کوین در ایران باعث شده تا یک مسیر جدید برای پرداخت پول کالاهای وارداتی و صادراتی برای کشورمان باز شود.

در پي تحقیقات انجام شده مشخص شده است كه در حال حاضر حدود ۴٫۵ درصد از کل استخراج بیت‌کوین در جهان در ایران انجام می‌شود.

الیپ تیک، موسسه فعال در حوزه فناوری بلاک‌چین، می‌گوید: روند استخراج بیت‌کوین این فرصت را ، به ایران داده که صدها میليون دلار درآمد داشته و از آن برای واردات و صادرات کالاها استفاده کند و از تاثیر تحریم‌ها بکاهد.

بنا به گفته این موسسه برجسته، با سطح کنونی استخراج بیت‌کوین در ایران، حجم گردش مالی این صنعت کشورمان سالانه نزدیک به یک میلیارد دلار است. البته مقامات ایرانی هنوز آمار دقیقی نسبت به این مساله ارايه نداده‌اند.

موسسه الیپ تیک، مدعی است که تعیین میزان دقیق این آمار بسیار سخت بوده و ارقام تخمینی ارايه‌شده با استفاده از آمار جمع‌آوری شده مربوط به استخراج بیت‌کوین توسط «مرکز فعالیت‌های مالی جایگزین کمبریج» تا ماه آوریل سال ۲۰۲۰ محاسبه شده‌اند.

از طرف دیگر شرکت ملی برق ایران هم گفته که میزان برق مورد استفاده در کشورمان برای استخراج بیت‌کوین معادل ۶۰۰مگاوات است که از این رقم نیز در محاسبات استفاده شده است.

خرید و فروش بیت‌کوین‌های استخراج شده در خارج از ایران توسط بانک مرکزی ممنوع شده، اما در بازار سیاه امکان معامله این بیت‌کوین‌ها نیز فراهم است.

چند سالی است که استخراج بیت‌کوین در ایران به عنوان یک صنعت پذیرفته شده و برای آن برق ارزان‌قیمت در نظر گرفته شده است و قرار بر این است که استخراج‌کنندگان بیت‌کوین، این ارز مجازی خود را به بانک مرکزی بفروشند.

این مساله باعث شده که بسیاری از استخراج‌کنندگان خارجی بیت‌کوین از جمله چینی‌ها هم جذب ایران شده و تهران به آنها اجازه داده با استفاده از بیت‌کوین برای واردات برخی اقلام نیز استفاده کنند.

مطالعه موسسه الیپ‌تیک نشان می‌دهد که استخراج بیت‌کوین برای ایران فرصتی بوده که بتواند از تاثیر تحریم‌ها بکاهد.

*این صنعت می‌تواند ۱۰درصد بازار جهانی را در دست بگیرد

محمدرضا شرفی، رييس کارگروه ماینینگ انجمن بلاک‌چین ایران درخصوص استخراج بیت‌کوین به خبرنگار ما گفت: ارقامی که رویترز اعلام کرده است از برداشت‌های غیرقانونی رمزارزها نیست. این آمار از برداشت رمز ارزهایی در مناطق آزاد است که این آمار اعلام شده غیرقانوني می باشد و بر اساس آماری که درحال حاضر وجود دارد ۵درصد از استخراج جهانی در ایران صورت می‌گیرد اما این برآوردی نیست که ما انتظار آن را داشتیم. در واقع برآورد ما از این صنعت، حدود ۱۰درصد بازارجهانی بوده است که با توجه به مشکلاتی که برای این صنعت به وجود آمده است به این رقم دست پیدا نکرده ایم.

او در ادامه افزود: قانون‌گذاری حامل‌های انرژی باعث شده تا این صنعت کارایی خود را از دست بدهد و ما نتوانیم به درستی کار خود را انجام دهیم. هزینه برق مصرفی که برای این صنعت در نظر گرفته شده ۸سنت است که برق صادراتی که آن همه مشکلات و زیرساخت‌ها دارد حساب نمی‌شود و این گونه ما بازار را از دست خواهیم داد. مسوولان به جای اینکه انگیزه برای سرمایه‌گذاری در این صنعت نوپا را زیاد کنند هر روز چالش‌هایی برای اين صنعت ایجاد می‌کنند.

* کمبود بودجه را از این صنعت دریافت نکنید

رييس کارگروه ماینینگ انجمن بلاک‌چین ایران درخصوص هزینه‌های برق صادراتی بلاک‌چین نیز بیان کرد: برق صادراتی بین ۴۰۰ الی ۱۸۰۰ تومان محسوب می‌شود اما به جای اینکه کف قیمت صادراتی برای صنعت رمزارزها حساب شود بالاتر حساب می‌کنند. در ایران ۸سنت برای برق مصرفی دریافت می‌شود و در کشورهای همسایه مثل گرجستان برق مصرفی ۴سنت محاسبه می‌شود؛ با این تفاسیر سرمایه‌گذاری در این صنعت به جای ایران در کشورهای دیگر انجام می‌شود.

او در خصوص حمایت از اين صنعت نوپا نیز بیان کرد: کمبود بودجه را نباید از یک صنعت نوپا انتظار داشت که تحمل کند در خصوص این صنعت، رویکردهای اشتباهی صورت گرفته است که باعث می‌شود سرمایه‌ها از کشور فرار کنند. به جای اینکه از این صنعت حمايت كرده و کمک کنیم تا جان بگیرد داريم از ریشه نابودش می‌کنیم حتی در این زمینه کمبود برق را نیز به گردن این صنعت می‌اندازیم .

محمدرضا شرفی در پایان اظهارداشت: در حال حاضر همه صنایع از دولت سوبسید دریافت می‌کنند اما این صنعت نه تنها سوبسيدی دریافت نمی‌کند بلکه همه مشکلات را به گردن این صنعت می‌اندازیم این صنعت به نوعی بلاگردان سوءمدیریت‌ها شده است.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *