عبور وزارت ارتباطات از حواشی و آغاز اقدام و عمل

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال‌های دور همواره یک نهاد تخصصی و متشکل از مهندسان، مدیران و دانش‌آموختگان رشته‌های فنی و مخابراتی شناخته می‌شد که مسوولیت رساندن ارتباطات به اقصی نقاط کشور را به عهده داشت.
در سال‌های اخیر اما این وزارتخانه فنی و به دور از هیاهو، به نوعی از جایگاه خدمات‌رسانی خود خارج شده و وارد حواشی متعدد سیاسی و گاه رفتارهای خاص سلبریتی‌گونه شد. به نحوی که رفته‌رفته رسانه‌های سیاسی و گاه سایت‌های زرد، از سهم قالب رسانه‌های تخصصی این حوزه کاستند و در نتیجه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با ظهور نویسنده‌ها و اخباری مواجه شد که هیچ سنخیتی با ماموریت‌های این وزارتخانه نداشتند.
در دوره جدید وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم اما عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات که در فضای مدیریتی کشور، مدیری با سوابق کاملا اجرایی و عملیاتی و به دور از جنجال‌های رسانه‌ای محسوب می‌شد، طی حکمی مهدی سالم که دارای دکترای مدیریت فرهنگی با گرایش استراتژیک است را به سمت رییس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات منصوب کرد.
سالم در کارنامه خود بیش از این ۲۰ سال سابقه فعالیت در حوزه فرهنگ، رسانه و فضای مجازی دارد و مدیریت «شبکه امید» سیمای جمهوری اسلامی ایران، مدیریت امور بین‌الملل مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضویت در هیئت‌ مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از دیگر سوابق اجرایی اوست. در دوران کوتاه انتصاب مهدی سالم در این مسوولیت، تحولات زیربنایی و اساسی در ارتباط این وزارتخانه با خبرنگاران و رسانه‌های تخصصی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال وقوع است و درهای اتاق مدیران وزارت ارتباطات بار دیگر به روی رسانه‌های قدیمی و اصلی در این عرصه گشوده شد. تنها در یک نمونه حاصل این تغییر رویکرد، شماره حاضر هفته‌نامه عصر ارتباط است که قطعا بدون جدیت و هماهنگی قابل تقدیر وی، امکان اجرای آن وجود نداشت.
در همین راستا و برای آشنایی بیشتر با برنامه‌ها و طرح‌های مهدی سالم به عنوان مشاور فرهنگی و رسانه‌ای وزیر ارتباطات و رییس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات، به گفت‌وگویی کوتاه با وی پرداختیم که در پی می‌آید.
در سنوات قبل نوعی جو سیاسی بر فضای وزارت ارتباطات حاکم شد که عملکرد این وزارتخانه تخصصی را با حاشیه‌های غیرضروری و غیرفنی مواجه کرد. برنامه‌های جنابعالی برای تغییر رویکردهای اطلاع‌رسانی و رفع این مساله در دوره جدید وزارت ارتباطات چیست؟
همان‌طور که در فضای رسانه‌ای کشور حضور دارید، حتما شاهد این مساله بودید که وزارت ارتباطات تقریبا از نخستین روزهای کاری خود با هجمه زیادی از طرح اتهامات و ابهامات نادرست و به نوعی هماهنگ در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مواجه بود. این موضوع برای دولت و وزارتخانه‌ای که تقریبا نخستین روزهای کاری خود را پشت سر می‌گذاشت، رویکردی حرفه‌ای و سازنده نبود و به نوعی تلاش‌هایی در دست بود که هر روز مجموعه وزارت ارتباطات درگیر حاشیه‌های غیرتخصصی و گاه سیاسی شده و در پیشبرد امور اصلی و کاری خود با مشکل مواجه شود.
خوشبختانه وزیر محترم ارتباطات با رویکردی هوشمندانه و صبورانه، از حواشی ایجاد شده در حول مجموعه وزارت ارتباطات، دوری کردند تا وزارتخانه در آرامش پیگیر تعهدات و اجرای ماموریت‌های محوله باشد.
از این مهم نیز نباید غافل بود که صنعت ارتباطات کشور به گواه ذینفعان و فعالان خصوصی این بخش، با عقب‌ماندگی‌ها و چالش‌های متعدد و به جا مانده از سال‌های قبل مواجه است که به هیچ‌وجه مجال و فرصتی برای از دست دادن را باقی نمی‌گذارد و هر یک روز در دوره جدید وزارت ارتباطات برای مجموع همکاران ما بسیار مغتنم و ارزشمند است. به عبارت دیگر ما در دوره شعار و انجام رفتارهای نمایشی به سر نمی‌بریم و نیازمند برداشتن گام‌های عاجل و عملیاتی در این صنعت راهبردی و آینده‌ساز در کشور هستیم.
لذا مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات نیز به تبعیت از وزیر محترم و مجموع مدیران وزارتخانه، تلاش خواهد کرد تا در بستری منطقی و معقول، حاصل تلاش‌ها و اقدامات اجرایی و عملیاتی وزارت ارتباطات، از مسیرهای صحیح و متنوع اطلاع‌رسانی شده و به معنای واقعی کلمه، امیدآفرینی به جامعه و کشور باز گردد.
اهم برنامه‌های مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات در سال جاری را تشریح فرمایید.
همانطور که دکتر زارع‌پور وزیر محترم ارتباطات در جلسه اخیر شورای هماهنگی روابط عمومی‌های مجموعه بزرگ وزارت ارتباطات، شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارتخانه که به مناسبت روز ارتباطات و با حضور جمعی از خبرنگاران حوزه ICT برگزار شد، تاکید کردند، ما در حوزه عملیاتی، ماموریتی و طرح‌های کلان وزارتخانه، با ضعف در تبیین مسایل، افزایش آگاهی‌های عمومی و رفع بسیاری از مسایل مواجه هستیم که در سال‌های اخیر به شکل غیرواقعی در افکار عمومی جا افتاده است. به همین جهت مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات با کمک دیگر همکارانم در مجموعه شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارتخانه، برای تبیین برنامه‌ها و دستاوردهای وزارت ارتباطات نیاز به تلاش مضاعف دارد.
لذا در نخستین گام، شورای هماهنگی روابط عمومی‌های وزارت ارتباطات که در سال‌های گذشته تشکیل نمی‌شد، به منظور ایجاد هماهنگی بیشتر میان بخش‌های مختلف وزارتخانه و تعامل سازنده با رسانه‌های کشور، مجددا تشکیل شده و به سرعت در حال برگزاری جلسات متعدد و تدوین اقدامات اجرایی هستیم.
همانطور که ذکر شد تعامل سازنده با رسانه‌های رسمی کشور از جمله برنامه‌های پیش روی ما در روابط عمومی وزارت ارتباطات است. کما اینکه به گفته خبرنگاران حاضر در جلسه اخیر شورای هماهنگی روابط عمومی با حضور وزیر محترم ارتباطات، در سال‌های قبل این بخش با مشکلات و ضعف‌های جدی مواجه شده بود و حتی خبرنگاران، برخی مدیران روابط عمومی‌های وزارت ارتباطات را نمی‌شناختند و طبعا امکان ارتباط با مدیران وزارتخانه و انجام رسالت رسانه‌ای خود را نداشتند.
از این‌رو تلاش خواهیم کرد تا با هم‌افزایی بیشتر با رسانه‌ها و نمایندگان افکار عمومی، زمینه‌ساز تسهیل در کار رسانه‌ها و ارتقای آگاهی عمومی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات باشیم. البته همانطور که وزیر محترم هم تاکید داشتند، تلاش برای تعامل سازنده با رسانه‌ها و تبیین دستاوردها به معنای ندیدن مشکلات و ایرادات نیست، چرا که ما رسانه‌ها را به عنوان چشم بیدار و ناظر جامعه می‌دانیم و از انتقادات سازنده و دلسوزانه برای رفع مشکلات و ارتقای خدمات مجموع وزارت ارتباطات به مردم و کشور استقبال می‌کنیم.
در کنار مسوولیت روابط عمومی، شما مسوولیت مشاور فرهنگی وزیر ارتباطات را هم به عهده دارید. در این خصوص اهم برنامه‌ها و اقدامات فرهنگی وزارت ارتباطات برای سال جاری چیست؟
امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با عرصه‌های مختلف از جمله فرهنگ، سیاست و اقتصاد عجین شده و جذابیت، سرعت بالا و گسترده انتشار محتوا در فضای مجازی یک فرصت برای حوزه فرهنگ است تا با استفاده از این قابلیت‌ها اثر بخشی اقدامات فرهنگی بیشتر شود. شورای فرهنگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با هدف سیاست‌گذاری، ساماندهی، هدایت، نظارت و ایجاد هماهنگی بر تمام امور فرهنگی، در جهت رشد و ارتقای فرهنگ اسلامی در بین کارکنان و خانواده آن‌ها تشکیل شده است.
به همین جهت و از آن‌جا که فرهنگ حوزه گسترده‌ای را شامل می‌شود، برنامه‌ها و اقدامات متنوعی را در دستور کار داریم که از آن جمله می‌توان به ایجاد اتاق فکر برای استفاده از نظر پژوهشگران و صاحب‌نظران علمی در امور فرهنگی، برگزاری جشنواره‌ها، همایش‌ها و برنامه‌های آموزشی مورد نیاز همکاران و ایجاد روحیه مشارکت جمعی، شناخت استعدادها وخلاقیت‌های فردی همکاران مجموعه وزارت خانه و برنامه‌های متنوع دیگر اشاره کرد که انشاالله به مرور تببین و اجرا خواهد شد.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin