از انجام نخستین تراکنش بین سويیس و فرانسه تا فاصله نزدیک چین به کاربرد اولین ارز دیجیتال مستقل جهان

ارز دیجیتال، در سراشیبی

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط –  خبرگزاری‌های معتبر همچون رویترز، از انجام نخستین تراکنش ارزهای دیجیتال بین دو بانک اروپایی در آینده‌ای نزدیک خبر داده‌اند.

قرار است نخستین تراکنش رسمی با استفاده از ارزهای دیجیتال بین دو بانک اروپایی انجام شود؛ این عملیات به صورت استقراض و بین بانک‎های ملی فرانسه و سوییس خواهد بود. برخی از دیگر بانک‌های بزرگ دو کشور نظیر یو بی اس، کردیت سوییس و ناتیکسیس نیز در این پروژه درگیر خواهند بود. سیلوی گولارد، قائم‌مقام بانک ملی فرانسه گفته است كه این مساله بیانگر افزایش مقبولیت ارزهای دیجیتال و روش‌های نوین پرداخت در نظام بانکی اروپا است.

اما تحلیلگران موسسات اواندا، اور کور و تال بکن کپیتال ادوایزرز در گزارشی مشترک با بررسی روند قیمتی و میانگین متحرک بیت‌کوین نتیجه گرفته‌اند که بیت‌کوین در معرض ریسک شدید از دست دادن حمایت ۳۰هزار دلاری و ورود به کانال ۲۰هزار دلاری قرار دارد؛ به ویژه اگر فشارهای چین روی فعالیت ارزهای دیجیتال شدت گیرد و مقامات ناظر آمریکایی نیز تصمیم نظارت بیشتر روی بازارهای مالی را وارد فاز اجرایی کنند.

وزارت دادگستری آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که اف بی آی با نفوذ به کیف پول یک گروه هکری، موفق شده است بیت‌کوین‌هایی به ارزش ۲.۳ میلیون دلار را باز پس بگیرد. اگرچه کمی بعد مشخص شد اف بی آی موفق به در اختیار گرفتن کنترل سرور شده و خود شبکه بلاک‌چین کماکان نفوذناپذیر باقی مانده است، بازار ارزهای دیجیتال تحت تاثیر این خبر به شدت ریزش کرد.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۱۵۹۰میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به ماه گذشته، مقدار بسیار زیادی کمتر شده است. بیت‌‌کوین ۱۲سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

خبر جالب توجه راجع‌به بیت‌کوین، این بوده که السالوادور، اولین کشوری است که استفاده از بیت‌کوین را به صورت قانونی تصویب کرد. نمایندگان مجلس در کنگره آمریکای مرکزی با کسب ۶۲رای از ۸۴رای با اکثریت آرا به لایحه بیت‌کوین رای مثبت دادند. قیمت بیت‌کوین اندکی پس از رأی‌گیری با ۵درصد افزایش به ۳۴۲۳۹.۱۷دلار رسید. در اوایل هفته گذشته نیز ريیس‌جمهور، این لایحه را برای رأی‌گیری به کنگره کشور ارسال کرد.

کمک‌های مالیاتی را می‌توان با ارز دیجیتال پرداخت کرد و مبادلات بیت‌کوین مشمول مالیات بر سود سرمایه نمی‌شوند. بر اساس قانون پیشنهادی، نرخ ارز با دلار آمریکا توسط بازار آزادانه تعیین می‌شود. واحد پول فعلی السالوادور دلار آمریکا است.

از طرف مقابل، همان‌طور که پیش‌تر نیز ذکر شد، گمانه‌زنی درباره ریزش دوباره بیت‌کوین بیشتر شده و با حواشی پیش آمده در روزهای اخیر، گمانه‌زنی‌ها از سقوط بیت‌کوین به محدوده ۲۰هزار دلاری شدت گرفته است.

حال باید دید احتمال تبدیل ۸درصد از سپرده مشتریان بانک‌های منطقه یورو به یوروی دیجیتال، به چه صورت پیش خواهد رفت. به گفته تحلیلگران مورگان استنلی، ممکن است یوروی دیجیتال ۸درصد از سپرده‌های بانک‌ها را از بین ببرد.

طبق تخمین تحلیلگران مورگان استنلی، یوروی دیجیتال می‌تواند ۸درصد از سپرده مشتری‌های بانک‌های منطقه یورو را از بین ببرد، اگرچه ممکن است این سهم در برخی از کشورهای کوچک‌تر بین این ۱۹ کشور به مراتب بیشتر باشد. انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا در ماه‌های آینده کار یوروی دیجیتال را تسریع کند و ممکن است چند سال دیگر به‌طور رسمی راه‌اندازی شود و به همین دلیل اقتصاددانان در حال بررسی پیامدهای احتمالی آن هستند. با توجه به اینکه ۹۰درصد بانک‌های مرکزی جهان اکنون روی ارزهای دیجیتال کار می‌کنند، سوال اساسی این است که آیا آنها، پولی را که در حال حاضر در حساب‌های بانکی بزرگ نگهداری می‌شود، خالی می‌کنند؟

تحلیلگران مورگان استنلی گفته‌اند که تخمین آنها سناریویی است که در آن تمام شهروندان بالای ۱۵ سال منطقه یورو ۳هزار یورو (۳۶۳۷ دلار) را به کیف پول دیجیتالی که تحت کنترل بانک مرکزی اروپا است، انتقال می‌دهند. این مبلغ توسط برخی از سیاست‌گذاران این بانک و کارشناسان بازار به عنوان حداکثر یا سقف مشخص شده است. این می‌تواند از نظر تئوری، سپرده‌های منطقه یورو را که به عنوان سپرده‌های مشارکت‌های خانگی و غیرمالی تعریف می‌شوند، ۸درصد یا به ارزش ۸۷۳میلیارد یورو کاهش دهد.

میانگین ​​نسبت وام به سپرده (LDR) بانک‌های منطقه یورو از ۹۷درصد به ۱۰۵درصد افزایش می‌یابد ، اگرچه بانک‌ها به سختی متوجه این موضوع می‌شوند زیرا این نسبت در اواخر سال ۲۰۱۹، ۱۰۵درصد بود قبل از اینکه ویروس کرونا باعث افزایش پس‌انداز شود. با این حال، بانک‌ها در کشورهای کوچک‌تر، به ویژه لتونی، لیتوانی، استونی، اسلواکی، اسلوونی و یونان، می‌توانند بیش از حد متوسط ​​تحت تاثیر قرار گیرند. تبدیل ۳هزار یورو سپرده در این کشورها معادل تبدیل ۱۷ تا ۳۰ درصد از کل سپرده‌ها و ۲۲ تا ۵۱ درصد از کل سپرده خانوارها خواهد بود.

تغییر این حجم بالا از سپرده‌ها بعید است. با فرض اینکه مردم مایل به تبدیل بیش از ۱۲درصد از سپرده‌های خود، یعنی مبلغ ۳هزار یورو برای منطقه یورو باشند بنابراین تاثیر در کل سپرده‌های بانکی حتی در کشور یونان بیش از ۱۰درصد نخواهد بود. ممکن است هنوز، میانگین ​​۸ درصد محافظه‌کارانه به نظر برسد. هفته گذشته مقاله‌ای از بانک انگلیس سناریویی را الگوبرداری کرد که طبق آن یک پنجم پول فعلی سپرده‌های خرده‌فروشی در بانک‌های انگلیس به انواع جدید ارز دیجیتال یا ارز دیجیتال بانک مرکزی CBDC اختصاص داده می‌شد.

اما در همین حال، کشور چین نیز اعلام کرد در یک قدمی کاربرد اولین ارز دیجیتال مستقل جهان قرار دارد و بانک ارتباطات چین از يوآن دیجیتال خود (RMB)، در پکن به صورت آزمایشی رونمایی کرد.

پکن برنامه تست يوآن دیجیتال را آغاز کرده که به مشتریان امکان می‌دهد این ارز دیجیتال را در چند پذیرنده این شهر خرج کنند.

هفته گذشته، بانک ارتباطات از رویداد آزمایشی يوآن (RMB) دیجیتال خود در پکن رونمایی کرد. کارکنان اطلاعاتی را به بازدیدکنندگان ارايه کردند و سپس به آنها دستورالعمل دانلود برنامه RMB دیجیتال را دادند، تا کیف پول RMB دیجیتال را باز کنند و اولین خریدهای يوآن دیجیتال‌شان را در شهربازی دره‌شادی پکن انجام دهند.

ماه قبل، در اولین نمایشگاه بین‌المللی، محصولات بین‌المللی چین که در استان هاینان برگزار شد، خیلی از بانک‌ها فضاهای آزمایشی را راه‌اندازی کردند تا بازدیدکنندگان چندین روش استفاده از يوآن دیجیتال را تجربه کنند. دولت چین پیش از این چندین آزمایش يوآن الکترونیک را به عنوان بخشی از آزمایش‌های ارز دیجیتالش انجام داده و قصد دارد این برنامه آزمایشی را در آینده گسترش دهد.

سال گذشته، بانک چین (PBOC) برنامه‌هایی را برای آماده‌سازی ارز دیجیتال مستقل خود هنگام بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ اعلام کرد. گفته شد که این ارز جدید که نام رسمی ندارد اما با DCEP مخفف پرداخت الکترونیکی ارز دیجیتال شناخته می‌شود، برخی از ویژگی‌ها را با ارزهای رمزنگاری شده به اشتراک می‌گذارد. پیش‌بینی می‌شود که يوآن الکترونیک جایگزین پول نقد شود، در حالی که چین قصد دارد اولین اقتصاد بزرگی باشد که آزمایش ارز دیجیتال را در سطح ملی انجام می‌دهد.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *