روسیه قصدی برای حمایت از دلار ندارد!

استراتژی محرمانه

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – ابتدای ماه ژوئن، با خروج دلار آمریکا از اقتصاد روسیه، روبل به بالاترین رکورد ۱۱ماهه رسید و این درحالی است که دیدار ولادیمیر پوتین با جو بایدن، کمی شبهه برانگیز است؛ به‌خصوص اینکه روسیه قصد دارد تحت هر شرایطی، روبل دیجیتال را تا پایان سال جاری میلادی به مرحله استفاده برساند.

روبل روسیه در برابر دلار آمریکا از جولای سال ۲۰۲۰ به بالاترین سطح رسیده، در حالی که قیمت جهانی نفت خام در حال افزایش است و این کشور هم به حذف دارایی‌های دلار از ذخایر ارزی خود ادامه می‌دهد. در حالی که قیمت نفت در بالاترین سطح ۲۶ ماهه قرار گرفت، ارز روسیه در برابر دلار آمريكا حدود ۷۲ دلار معامله شد و تنظیم‌کننده پولی این کشور برای مهار تورم، نرخ سود را افزایش داد. در حالی که سود اوراق قرضه روسیه، حتی با عقب‌نشینی سود اوراق آمریکا، افزایش یافت.

یک اقتصاددان با اظهارنظر درخصوص حرکت‌های بعدی ارز روسیه، گفت: احتمالا در کوتاه مدت با افزایش قیمت نفت و سود اوراق قرضه، فرصت رشد بیشتری برای رشد روبل وجود دارد. این تحلیلگر افزود که ممکن است نشست ولادیمیر پوتین، ريیس‌جمهور روسیه با جو بایدن، ريیس‌جمهور ایالات متحده، جرقه افزایش بیشتر در روبل باشد! این امر می‌تواند منجر به همکاری بیشتر بین این دو کشور شود. ابتدای ماه، بانک مرکزی روسیه نرخ سود را تا ۵۰واحد پایه و ۵.۵درصد افزایش داد، که سومین افزایش متوالی از ماه مارس است. این تنظیم‌کننده به دنبال کاهش تورم سالانه ۶درصدی مصرف‌کننده است که بالاترین نرخ از سال ۲۰۱۶ است.

از زمانی که وزارت دارایی روسیه اعلام کرد مسکو ۵میلیارد دلار ارز ایالات متحده را فقط در ماه می از صندوق ثروت ملی روسیه فروخته، روبل در حال افزایش است. پیش از این، وزیر دارایی روسیه گفته بود که سهم دلار در این صندوق طی ماه آینده به صفر می‌رسد. این اقدام به عنوان بخشی از فعالیت این کشور برای کاهش دلار در ذخایر ارزی خود و آسیب‌پذیری کمتر این کشور در برابر تحریم‌های غرب صورت گرفت. هفته گذشته، این وزارت اعلام کرد قصد دارد نقدینگی ارز خارجی کشور را از دلار آمریکا به یورو تغییر دهد. در همین حال، معاون نخست وزیر روسیه گفت که اگر دولت آمریکا به تحریم‌های هدفمند اقتصادی ادامه دهد، ممکن است روسیه به زودی وسوسه شود تا از قراردادهای دلاری نفت خام فاصله بگیرد.

همچنین این گمانه‌زنی‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که تبدیل ۵میلیارد دلار ذخایر روسیه به یوان و یورو، در دستور کار این کشور قرار گرفته است و احتمال می‌رود تا پایان ماه آینده، مقدار بیشتری از این کار صورت بگیرد. روسیه در راستای کنار گذاشتن دلار برای کاهش تاثیر تحریم‌های غربی، ۴میلیارد دلار از سرمایه صندوق رفاه ملی خود را به یوان و یک میلیارد دلار از آن را به یورو تبدیل کرد.

روسیه ۵میلیارد دلار ارز آمریکا را از سرمایه نفتی خود در ماه مه به فروش رساند تا وابستگی آن به دلار و آسیب‌پذیری آن در برابر تحریم‌های غربی کاهش یابد. وزارت دارایی روسیه نیز طی بیانیه‌ای تایید کرد که صندوق‌ رفاه ملی این کشور ۴میلیارد دلار از سرمایه خود را به یوان و یک میلیارد دلار از آن را به یورو تبدیل کرده است. هنوز ۳۵میلیارد دلار دیگر باقی مانده که باید تبدیل شود. وزارت دارایی روسیه هفته پیش اعلام کرد سرمایه دلاری این صندوق را به صفر می‌رساند. این انتقال در ذخایر عظیم بانک مرکزی روسیه انجام می‌شود تا تاثیر آن بر بازار به حداقل برسد.

ولادیمیر پوتین سال‌هاست تلاش می‌کند كه کاربرد دلار را در ذخایر ارزی و تجارت کاهش دهد تا آسیب‌پذیری این کشور در برابر تحریم‌ها کم شود. طرح کنار گذاشتن دلار از سرمایه‌ها و معاملات نفتی با حضور پوتین در اجلاس اقتصادی سن‌پترزبورگ قبل از اولین دیدار او با جو بایدن که قرار بود در شانزدهم ژوئن اتفاق بیفتد، اعلام شد.

پوتین همچنین در اجلاس سن‌پترزبورگ گفت روسیه استفاده از دلار را کاملا متوقف نمی‌کند و تحریم‌ها باعث شده‌اند که کشور به دنبال یک شیوه پرداخت جایگزین باشد. صندوق ثروت روسیه شامل درآمدهای نفتی این کشور است و از آن برای جبران کمبودهای بازار استفاده می‌شود. ارزش سرمایه این صندوق به علاوه سرمایه‌های نقدی به ۱۸۵.۹میلیارد دلار می‌رسد.

این در حالی است که راه‌اندازی روبل دیجیتال تا پایان سال ۲۰۲۱، از برنامه‌های دولت روسیه است و هرچه بیشتر زمان می‌گذرد، به شرایط اقتصادی روسیه بدون ارز دیجیتال، ضربه‌های بیشتری خواهد خورد.

چندی پیش، رییس بانک مرکزی روسیه گفته بود: این کشور می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۱ روبل دیجیتال را راه ‌اندازی کند. نبیولینا، رییس بانک مرکزی این کشور گفت: روسیه می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۱ روبل دیجیتال را راه‌اندازی کند. رییس بانک مرکزی روسیه ادامه داد که یک پروژه آزمایشی ارز دیجیتال، می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی شود. او طی یک کنفرانس مطبوعاتی آنلاین گفت که بانک مرکزی در حال جمع‌آوری بازخورد عمومی درباره صدور روبل دیجیتال است. اگر تصمیمی اتخاذ شود، بانک مرکزی ارز دیجیتال را با تعداد محدودی کاربربه کار خواهد انداخت.

او با بیان اینکه پروژه روبل دیجیتال برای اقتصاد امیدوارکننده است، گفت: ما این آزمایش را تا پایان سال آینده ممکن می‌دانیم. نبیولینا همچنین اشاره کرد که اگر روبل دیجیتال صادر شود، جایگزین گزینه‌های پرداخت نقدی و غیرنقدی یا دیجیتال نخواهد شد. این شکل سوم پول است و شهروندان و مشاغل در انتخاب آنچه برایشان راحت‌تر است آزاد خواهند بود.

یکی از اهداف اصلی پروژه روبل دیجیتال اطمینان از محرمانه بودن حداکثری است. او توضیح داد که ارز دیجیتال مانند پول نقد ناشناس نخواهد بود، اما محرمانه بودن تقویت خواهد شد. مشاوره عمومی درخصوص راه‌اندازی احتمالی روبل دیجیتال تا ۳۱ دسامبر باز است.

 


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *