وعده ما، المپیک زمستانی 2022

چین در یک قدمی کاربرد اولین ارز دیجیتال مستقل جهان

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – بانک ارتباطات چین از يوآن دیجیتال خود در پکن به صورت آزمایشی رونمایی کرد. پکن، برنامه تست يوآن دیجیتال را آغاز کرده که به مشتریان امکان می‌دهد این ارز دیجیتال را در چند پذیرنده این شهر خرج کنند. بانک ارتباطات از رویداد آزمایشی يوآن (RMB) دیجیتال خود در پکن رونمایی کرد. کارکنان اطلاعاتی را به بازدیدکنندگان ارايه کردند و سپس به آنها دستورالعمل دانلود برنامه RMB دیجیتال را دادند، تا کیف پول RMB دیجیتال را باز کنند و اولین خریدهای يوآن دیجیتال‌شان را در شهربازی دره شادی پکن انجام دهند.

در اولین نمایشگاه بین‌المللی محصولات بین‌المللی چین که در استان هاینان برگزار شد، خیلی از بانک‌ها فضاهای آزمایشی را راه‌اندازی کردند تا بازدیدکنندگان چندین روش استفاده از يوآن دیجیتال را تجربه کنند. دولت چین پیش از این چندین آزمایش يوآن الکترونیک را به عنوان بخشی از آزمایش‌های ارز دیجیتال خود انجام داده و قصد دارد این برنامه آزمایشی را در آینده گسترش دهد.

سال گذشته، بانک چین (PBOC) برنامه‌هایی را برای آماده‌سازی ارز دیجیتال مستقل خود هنگام بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ اعلام کرد. گفته شد که این ارز جدید که نام رسمی ندارد اما با DCEP مخفف پرداخت الکترونیکی ارز دیجیتال شناخته می‌شود، برخی از ویژگی‌ها را با ارزهای رمزنگاری شده به اشتراک می‌گذارد. پیش‌بینی می‌شود که يوآن الکترونیک جایگزین پول نقد شود، در حالی که چین قصد دارد اولین اقتصاد بزرگی باشد که آزمایش ارز دیجیتال را در سطح ملی انجام می‌دهد.

این درحالی بود که ممنوعیت معامله و استخراج رمزارزها در چین بازار کریپتوکارنسی را به چالش کشید؛ اما قرار است همچنین این کشور ۴۰میلیون يوآن دیجیتال به شهروندان خود بدهد. بانک مرکزی چین قصد دارد به مبلغ ۶٫۲میلیون دلار، پول دیجیتال چینی به شهروندان خود در پکن بدهد و طبق قرعه‌کشی ۴۰میلیون يوآن دیجیتال چین به شهروندان خود در پکن اعطا کند. طبق گفته اداره نظارت و مدیریت محلی پکن، شهروندان پکن می‌توانند از دو برنامه بانکی در این قرعه‌کشی شرکت کنند.

هر بسته که به شهروندان داده‌ می‌شود حاوی ۲۰۰يوآن (۳۱ دلار) چین است که شهروندان می‌توانند در مراکزی که به يوآن دیجیتال چین خدمات می‌دهند از این رمزارز استفاده کنند. دومین اقتصاد بزرگ جهان از سال ۲۰۱۴ بر توسعه ارزهای دیجیتال تحقیق می‌کند اما هنوز يوآن دیجیتال چین به صورت گسترده در دسترس مردم قرار نگرفته است.

لی‌بو، معاون بانک مردمی چین در خصوص توسعه يوآن دیجیتال چین گفت: ما قصد داریم دامنه آزمایشات خود را گسترش دهیم، همچنين بازدیدکنندگان المپیک ۲۰۲۲ پکن اجازه دارند از يوآن دیجیتال استفاده کنند. هدف بانک مردم چین دیجیتالی کردن اسکناس و سکه‌های بانکی در گردش است. لی‌بو در پایان گفت: يوآن دیجیتال برای مصارف داخلی است نه تلاشی برای به چالش کشیدن سلطه دلار آمریکا.

همچنین بانک صنعت و تجارت چین امکان خرید يوآن دیجیتال در حدود ۳هزار عابربانک خود در پکن را فراهم کرده است. بر همین اساس بانک صنعت و تجارت چین نخستین بانک در این کشور خواهد بود که چنین امکانی را برای کاربران فراهم کرده‌ است.

در واقع کاربران از این پس می‌توانند در پکن به راحتی در عابربانک‌های بانک صنعت و تجارت چین يوآن دیجیتال خریده و یا آن را به اسکناس تبدیل کنند. بانک کشاورزی چین هم که یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های این کشور محسوب می‌شود، روند مشابهی را در پیش گرفته و هم اکنون ۱۰ عابر بانک خود را برای این منظور تجهیز کرده است.

بانک مرکزی چین قصد دارد تا المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن، شرایط برای استفاده سراسری از يوآن دیجیتال در این کشور را فراهم کند. این بانک گفته: این ارز دیجیتال جدید که البته هنوز اسم رسمی برای آن انتخاب نشده، بخشی از خصوصیات ارزهای دیجیتال را هم با خود به همراه خواهد داشت.

قرار است يوآن دیجیتال جای پول نقد در چرخه مالی چین را پر کند و قرار است به سادگی و از طریق تلفن همراه شرایط برای تراکنش‌های مربوط به آن از طریق نصب یک نرم‌افزار فراهم شود. طرح پایلوت استفاده از این ارز دیجیتال در تعدادی از شهرهای بزرگ چین آغاز شده است.

طبق گفته یکی از مقامات آمریکا، اگر پشتوانه ارزهای دیجیتال مخصوصا ارز دیجیتال چین دلار باشد، تاثیری بر سلطه آن به عنوان ارز برتر دنیا نخواهد گذاشت. طبق گفته یکی از مقامات ارشد کمیسیون اوراق بهادار و ارز آمریکا، طرح چین برای انتشار يوآن دیجیتال باعث سقوط دلار آمریکا نمی‌شود چون انتشار این به اصطلاح پول‌های با ثبات با پشتوانه دلار انجام می‌شود.

بزرگ‌ترین بانک‌های مرکزی دنیا از جمله بانک مرکزی چین و فدرال رزرو آمریکا در حال کار بر انتشار یک پول دیجیتال هستند و هدف‌شان از این کار بهبود سیستم‌های پرداخت و جلوگیری از افزایش ارزهای مجازی است. طرح بانک مرکزی چین برای انتشار يوآن دیجیتال در تلاش برای بین‌المللی کردن يوآن، بسیار جلوتر از طرح‌های مشابه در سایر اقتصادهای بزرگ دنیاست.

به این ترتیب برخی از تحلیلگران نگران هستند كه سرعت بالاتر سومین اقتصاد بزرگ دنیا در انتشار يوآن دیجیتال باعث کاهش سلطه دلار در دنیا شود. ولی هستر پیرس، یک افسر جمهوری‌خواه در کمیسیون اوراق بهادار و ارز آمریکا اعلام کرد افزایش استفاده از ارزهای دیجیتال که به‌طور خصوصی و عموما با پشتوانه دلار منتشر می‌شوند، همچنان موقعیت ارز آمریکا را حفظ خواهد کرد. او مي‌گويد: اگر پشتوانه این ارزهای دیجیتال دلار باشد، می‌تواند همچنان ارز برتر دنیا باقی بماند.

جروم پاول، ريیس فدرال رزرو آمریکا نيز بيان كرده است كه طرح‌های چین برای انتشار يوآن دیجیتال باعث تسریع روند انتشار دلار دیجیتال نمی‌شود و تاکید کرد هدف اولیه تسریع ورود به بازار نیست بلکه جلوگیری از بروز اشتباه در دیجیتالی کردن دلار است.

از طرف دیگر نیز وزیر امور خارجه چین اعلام کرد: حجم سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های چینی در اقتصاد کشورهای شرکت‌کننده در کمربند جاده ابریشم، بالغ بر ۱۳۰میلیارد دلار است. وب‌سایت وزارت خارجه چین به نقل از وزیر امور خارجه اين كشور در کنفرانس ویديویی در مورد همکاری در این چارچوب در منطقه آسیا و اقیانوسیه، گفت: طی هشت سال گذشته، طرح این جاده کمربندی به واقعیت تبدیل شده و فرصت‌ها و پاداش‌‌های فوق‌العاد‌ه‌ای را برای کشورهای جهان فراهم می‌کند. تجارت کل چین با کشورهای شرکت‌کننده در طرح کمربند/ جاده از ۹.۲تریلیون دلار فراتر رفته است. سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های چینی در این پروژه بیش از ۱۳۰میلیارد دلار بوده است.

او اشاره کرد که علی‌رغم شرایط دشوار همه‌گیری، تجارت چین با کشورهای پیشقدم در سال ۲۰۲۰ به رکورد ۱.۳۵تریلیون دلار رسیده است. این تاثیر مثبتی در مبارزه با عواقب همه‌گیری کووید، ثبات اقتصاد و محافظت از رفاه مردم کشور داشت.

جاده هزار تریلیونی جدید ابریشم که توسط شی جین پینگ؛ ريیس‌جمهور چین در سال ۲۰۱۳ اعلام شد، با هدف تقویت ارتباط و همکاری بین آسیای شرقی، اروپا و شرق آفریقا است. با این انتظار که تجارت جهانی به‌طور قابل توجهی گسترش یابد و هزینه‌های تجارت را برای کشورهای دخیل به نصف کاهش دهد.

این درحالی است که سهم يوآن از ذخایر ارز جهان به رکورد جدیدی رسید. سهم يوآن در ذخایر ارز خارجی نیز تا ۲.۴۵درصد معادل ۲۸۷.۴۵میلیارد دلار افزایش یافته است. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد سهم ارز چین در بانک‌های مرکزی جهان به رکورد جدید ۲.۴۵درصد در سه ماهه اول ۲۰۲۱ رسیده است. سهم يوآن در ذخایر ارز خارجی تا ۲۸۷.۴۵میلیارد دلار افزایش یافته است. سهم يوآن از این ذخایر در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی ۲.۲درصد بود.

تحقیقات صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد سهم ارز چین از ذخایر ارزی جهان طی ۹ فصل پیاپی رو به رشد بوده است. این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد دلار آمریکا بیشترین سهم را در ذخایر بانک‌های مرکزی جهان دارد. سهم دلار ۵۹.۵درصد، یورو ۲۰.۵۷درصد و ین ژاپن ۵.۸۹درصد است. حال باید دید تا المپیک زمستانی 2022، چه جا‌به‌جایی‌هایی در روند صعود و سقوط ارزش ارزهای جهانی رخ خواهد داد.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *