کناره‌‌گیری جف بزوس از مدیرعاملی آمازون پس از 27 سال

پروژه فضایی، مهم‌تر از همه چیز

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – بزوس پس از ۲۷ سال از سمت خود به عنوان مدیرعامل آمازون کناره‌گیری کرد. قرار بود جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون، در تاریخ ۵ جولای به‌طور رسمي از سمت مدیرعاملی خود کناره‌گیری کند. بزوس که در اوایل سال جاری از سوی مجله فوربس به عنوان ثروتمندترین مرد جهان با دارایی به ارزش ۱۸۹میلیارد دلار معرفی شد، پست خود را رها کرد تا وقتش را برای سرمایه‌گذاری در سفر فضایی، Blue Origin آزاد کند.

آمازون که در ابتدا به عنوان یک کتابفروشی آنلاین در دهه ۱۹۹۰ ساخته شد، اکنون با سرمایه بازار ۱.۷تریلیون دلار یکی از با ارزش‌ترین شرکت‌های تجاری در جهان است. بزوس قصد دارد ۱۰.۳درصد سهام خود را در این شرکت و سمت خود را به عنوان رییس اجرایی هیات‌مدیره آمازون حفظ کند. او پست مدیرعاملی را به اندی جاسی واگذار می‌کند که در سال ۱۹۹۷ به این غول تجارت الکترونیکی پیوست و در حال حاضر پیشگام تجارت رایانه‌ای آمازون است.

بزوس قرار است به اولین پرواز شرکت فضایی خود در کپسول شش نفره New Shepard بپیوندد. این پرتاب برای تاریخ ۲۰ جولای، سالگرد فرود آمدن آپولو در ۱۹۶۹ برنامه‌ریزی شده است. این در حالی بود که پس از آنکه شاخص میلیاردرهای بلومبرگ روز گذشته بیشترین افت خود را طی هشت سال اخیر تجربه کرد، ۵۰۰ثروتمند جهان در مجموع ۳۳۱میلیارد دلار از دارایی‌های خود را از دست دادند. از نیویورک و پاریس گرفته تا سائوپائولو و هنگ‌کنگ؛ خسارت‌های وارد شده به ثروتمندان جهان بی‌سابقه بوده است.

سقوط بازارهای جهان پایان یک دهه روند صعودی آن بود؛ روندی که به ثروتمندان سیاره خاکی کمک کرد تا ظرف کمتر از دو ماه، در مجموع ۶.۱تریلیون دلار بیاندوزند. با هراس‌های روزافزون ناشی از شیوع ویروس مهلک کرونا و سقوط قیمت نفت که دماغه بازارهای جهان را نزولی کرد، این ثروت اندوخته را طی چهار دهه گذشته بر باد داد و در نتیجه آن، مجموع ضررهای آنان را از ابتدای سال جاری تاکنون به ۹۵۰میلیارد دلار رساند.

به عبارت دیگر، از آغاز سال جدید میلادی ثروتمندان جهان در مجموع ۱۶درصد از ثروت خالص خود را از دست داده‌اند؛ رکود بازارها، میلیونرها را از اقصی نقاط جهان و انواع و اقسام صنایع به خاک سیاه نشانده است. نگرانی‌های فوق ثروتمندان جهان را از شرایط موجود می‌توان به وضوح در افزایش تقاضا برای هواپیماهای اختصاصی، لغو شدن مراسم‌های خیریه و کوچ دسته جمعی آنان به عمارت‌های شخصی و دورافتاده‌شان مشاهده کرد.

تدابیر جهانی برای تحدید گسترش کووید-۱۹ محدودیت‌هایی را برای این دسته افراد به وجود آورد که به ندرت می‌توانستند چنین محدودیت‌هایی را برای خود متصور شوند. «هارولد هم» یکی از چهره‌های پرنفوذ و نام آشنا در صنعت شِیل آمریکا پس از سقوط شدید بهای نفت به دنبال جنگ نفتی درگرفته مابین روسیه و عربستان و همچنین فرمان مسافرتی اخیر «دونالد ترامپ» مبنی بر ممنوعیت سفر از اروپا به خاک آمریکا برای مدت ۳۰روز، تقریبا نیمی از ثروت خالص خود را از دست داد و متعاقبا از شاخص میلیاردرهای بلومبرگ خارج شد.

«میکی آریسون» رییس گروه کارنیوال کورپوریشن، بزرگ‌ترین شرکت خدمات توریستی و گردشگری آمریکایی-بریتانیایی پس از ریزش ۳۱درصدی سهام این شرکت و رسیدن آن به پایین‌ترین سطح در ۲۳ سال اخیر، رتبه ششم ثروتمندترین افراد جهان را از دست داد.

ثروتمندان حاضر در بخش‌های بالایی فهرست، متحمل ضررهای یک روزه به مراتب چشمگیرتری شدند. «برنارد آرنولت» رییس شرکت LVMH، حدود ۹.۵میلیارد دلار از دارایی خود را از دست داد و دارایی خالص «جف بزوس» مالک شرکت آمازون نیز ۸.۱میلیارد دلار کاهش یافت و ۵۳میلیاردر جهان، شاهد بیشترین افت دارایی‌های خود از زمان حضور در فهرست بلومبرگ بودند.

این در حالی است که ۲۴ نفر از ثروتمندترین افراد روسیه سال جاری در مجموع ۶۵میلیارد دلار از ثروت خود از دست داده‌اند که بخشی از آن، به دلیل جنگ نفتی است که «ولادیمیر پوتین» با ریاض آغاز کرده است.

 

 

 

 


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *