صندوق ثروت روسیه، ذخایر دلاری‌اش را به صفر رساند

سرانجام، حذف دلار

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – وزارت دارایی روسیه اعلام کرد كه روسیه ضمن افزایش سهم یورو، يوآن چین و طلا، پول ایالات متحده را از صندوق ملی ثروت خود حذف کرده است. سهم دلار آمریکا در این صندوق از ۳۵درصد به صفر کاهش یافت، در حالی که سهم پوند انگلیس به ۵درصد کاهش یافت. سهام‌های یورو و يوآن چین به ترتیب به ۳۹.۷درصد و ۳۰.۴درصد افزایش یافت. در بیانیه رسمی وزارت دارایی آمده که سهم ین ژاپن ۴.۷درصد و سهم طلای غیرنقدی ۲۰.۲درصد است.

این وزارتخانه اظهار داشت که يوآن و یورو به عنوان جایگزین دلار با ارزهای شرکای اقتصادی برجسته روسیه دیده می‌شوند، در حالی که طلا به عنوان دارایی با قابلیت محافظت از سرمایه‌گذاری‌های صندوق ثروت ملی در برابر تورم تلقی می‌شود. اقدام وزارت دارایی شبیه اقدام بانک مرکزی روسیه به منظور کاهش دارایی به صورت ارز ایالات متحده است.

در ماه آوریل، الکساندر پانکین، معاون وزیر امور خارجه به خبرنگاران گفت که تنش‌های سیاسی بین واشنگتن و سایر کشورها باعث کاهش اطمینان به دلار در سطح جهان است. او گفت که تحریم‌های ایالات متحده و سیاست اقتصادی غیرقابل پیش‌بینی‌اش قابلیت اطمینان و راحتی استفاده از پول آمریکایی به عنوان ارز اول در معاملات را زیر سوال می‌برد. در نتیجه، در حالی که استفاده از ارزهای دیگر در تجارت به‌طور فزاینده‌ای در دستور کار بین‌المللی قرار گرفته است، کشورها مجبور به تدبیردر برابر خطر خسارات اقتصادی شده‌اند.

همچنین تحلیلگر فنی تون ویز به این سوال پاسخ داد که آیا سایر کشورها نیز می‌توانند مانند روسیه برنامه حذف دلار آمریکا را در پیش بگیرند؟ گزارشگر راشاتودی طی پرسش و پاسخ با تحلیلگر فنی تون ویز گفت: محروم کردن دلار آمریکا توسط روسیه به این کشور قدرت مانور زیادی می‌دهد تا معاملات خود را بدون دخالت واشنگتن انجام دهد. از او پرسیده شد که آیا سایر کشورها می‌توانند از آن الگو بگیرند؟

او پاسخ داد: برای کشورهای کوچک‌تر بدون منابع و یک رهبر قدرتمند که بتواند در برابر آمریکا ایستادگی کند، سخت خواهد بود؛ اما کشوری مثل روسیه قادر به انجام این کار هست، در حالی که یک کشور آفریقایی نمی‌تواند در برابر دولت ایالات متحده ایستادگی کند.

اما این درحالی بود که سال 97، حذف دلار آمریکا از معاملات چین و روسیه به صورت جدی کلید خورد. چین بزرگ‌ترین شریک تجاری روسیه به شمار می‌رود و کنار گذاشتن دلار در مبادلات تجاری با آن باعث کاهش وابستگی روسیه به دلار خواهد شد. سال گذشته حجم روابط دوجانبه بین چین و روسیه با افزایشی ۳۱.۵درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۸۷میلیارد دلار رسید و آن‌طور که وزارت توسعه اقتصادی روسیه اعلام کرده است انتظار می‌رود این میزان امسال به ۱۰۰میلیارد دلار برسد.

با افزایش مبادلات تجاری اکنون دو کشور در نظر دارند با افزایش سهم روبل و يوآن در مبادلات تجاری خود، وابستگی به دلار را کاهش دهند و این اقدام به گفته بانک مرکزی روسیه باعث کاهش اثرپذیری روابط دو جانبه از «ارز سوم» خواهد شد.

طبق اعلام مقامات روسی، هم شرکت‌های روسی و هم چینی مایل هستند مبادلات خود را با استفاده از روبل و يوآن انجام دهند. سال گذشته تنها ۹درصد از مبادلات با روبل روسیه و ۱۵درصد نیز با يوآن چین انجام گرفت. این رقم در سال‌های نه چندان دور بین ۲ تا ۹درصد بود که این افزایش خود بیانگر عزم طرفین برای کنار گذاشتن دلار است.

ایگور ماریچ، سخنگوی صرافی مرکزی مسکو گفت: بیش از ۱۷۰بانک و کارگزار از مناطق مختلف روسیه، معاملاتی را با استفاده از يوآن چین در این مرکز انجام می‌دهند و بانک‌های بزرگ چینی نظیر بانک ملی، آی سی بی سی، بانک زیرساختی چین و بانک کشاورزی دارای حساب در روسیه هستند.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *