انتقادات از طرح صیانت را به مجلس ارسال کنید

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس به بیان توضیحاتی درباره طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی و حواشی و نگرانی‌های مطرح شده پیرامون آن پرداخت.

غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و جزئیات آن گفت: مجلس قانونی را درباره فضای مجازی مصوب نکرده، ولی برخی برخورد‌ها به گونه‌ای استنباط می‌شود که گویا قانونی تصویب شده است.

منتظری ادامه داد: در مجلس دو روش برای بررسی یک طرح داریم، روش اول بررسی در صحن علنی است و روش دوم بررسی کمیسیون مشترک با اجازه مجلس است که به اصل ۸۵ قانون اساسی معروف است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: این طرح در کمیسیون فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته و ۲ هزار ساعت روی آن کار کارشناسی صورت گرفت، این طرح «حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» است نه «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی». برای اینکه این طرح بررسی شود یک کار کاملا تخصصی و فنی لازم است و از مجلس طبق اصل ۸۵ اجازه گرفته شد تا توسط یک کمیسیون مشترک تخصصی بررسی شود، این طرح هنوز در دست بررسی و یک پیش نویس است.

منتظری با تاکید بر اینکه قانونی هنوز درباره فضای مجازی مطرح نکردیم خاطرنشان کرد: نکته دوم اینکه انتقاد به ما وارد شده که چرا این طرح را بر اساس اصل ۸۵ قانون است، دلیل این بود که این طرح بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد، زیرا مجلس در حال حاضر کار‌های مهم دیگری مثل رسیدگی به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم دارد.

این نماینده مجلس توضیح داد: اگر این طرح به صحن علنی مجلس می‌آمد و ادامه پیدا می‌کرد شاید هفته‌ها و ماه‌ها طول می‌کشید تا به نتیجه برسد و ما نمی‌خواستیم وقت مجلس خیلی گرفته شود، به همین دلیل بررسی این طرح به جای بررسی در صحن به کمیسیون مشترک مجلس رفته است.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: این مصوبه زمینه بهره مندی از آراء منتقدان و صاحب نظران را در حوزه فضای مجازی ایجاد می‌کند، زیرا این متخصصان مباحث ارزشمندی دارند که می‌توانند در روند تصویب قانون آینده کمک کننده باشند.

منتظری با اشاره به اینکه اگر این طرح بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی نبود نمی‌توانستیم از کارشناسان و … استفاده کنیم ادامه داد: به این وسیله حداکثر استفاده از نظرات کارشناسان و موافقان و مخالفان صورت می‌گیرد. به این وسیله همه مصوبات هر جلسه که تشکیل شود از طریق رسانه‌ها به اطلاع عموم می‌رسد.

وی توضیح داد: بنده به عنوان نمایندگان کمیسیون فرهنگی اعلام می‌کنم هر پیشنهادی که وجود دارد و هر متنی که منتقدان دارند، کمیسیون فرهنگی آماده است در غالب کمیسیون مشترک این نقص‌ها را بپذیرد تا در نهایت به تکمیل این پیش نویس کمک کنیم. خیلی از سوالات و مباحثی که مطرح شده پیرامون اینکه اینترنت مسدود می‌شود، کسب و کار‌ها در فضای مجازی محدود می‌شود یا بحث فیلتر شکن‌ها مطرح شده، اصلا صحت ندارد و این مباحث اصلا در این طرح گنجانده نشده است.

منتظری افزود: این طرح برای حمایت از کسب و کار‌های مجازی برنامه خوبی را ارائه داده است و بحث فیلتر شدن پلتفرم‌های مثل اینستاگرام و … در حیطه اختیارات این طرح نیست. این طرح به زیر ساخت فضای مجازی مربوط است. در این طرح پیش بینی شده که قانون باید امکان استفاده از فیلتر شکن را فراهم کند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مردم باید امکان دسترسی به این بستر‌های مجازی را داشته باشند گفت: چرا مردم باید از فیلتر شکن استفاده کنند. بر اساس این طرح مشخص شده که قانون گذار باید امکان دسترسی به این بستر‌ها را فراهم کند و اصلا نیازی نباشد که مردم از فیلتر شکن استفاده کنند.

به گفته‌ این نماینده مجلس، هنوز جا برای بحث و نقد و نظر برای طرح صیانت باز است. برخی خیلی نگران هستند و فکر می‌کنند که به قانون تبدیل شده در صورتی که هنوز طرح است و به قانون تبدیل نشده و امکان هر گونه تغییر در آن وجود دارد.

منتظری گفت: کمیسیون مشترک از ۸ کمیسیون تشکیل می‌شود و دغدغه‌های و نیاز‌های اساسی جامعه مد نظر ما قرار خواهد گرفت.

منبع: آی‌سی‌تی نیوز


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *