قاچاقچیان به دنبال زیر سوال بردن طرح رجیستری

مردم پیش از خرید اصالت گوشی را استعلام کنند

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – کارشناس سامانه همتا با رد ادعا‌های مطرح شده در مورد افزایش فروش گوشی‌های رجیستر نشده به مردم گفت: مردم می‌بایست پیش از خرید موبایل شناسه IMEI دستگاه را از طریق کد دستوری #۷۷۷۷* یا از طریق سایت hamta.ntsw.ir استعلام نمایند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، چندی پیش مطلبی در مورد فروش گوشی‌های رجیستر نشده در رسانه‌ها منتشر شد؛ در این گزارش به ناهماهنگی میان سامانه همتا و واردکنندگان گوشی و تبلت و همچنین عرضه محصولات فاقد رجیستری به مشتریان اشاره شده بود.

از همین رو اکبر سلطانی کارشناس سامانه همتا در گفت‌و‌گو با تسنیم با بیان اینکه در رویه تجاری واردات گوشی و تبلت، واردکننده باید قبل از ترخیص کالا شناسه IMEI تلفن همراه‌های وارداتی را اظهار نماید، گفت: این اطلاعات به سامانه همتا ارسال و تجهیزات رجیستر می‌شوند. کل این فرآیند توسط واردکننده انجام می‌شود و دست‌های بعدی زنجیره ارتباطی به این موضوع ندارند. همه کنترل‌ها برای ثبت یا عدم ثبت IMEI های اظهاری نیز به صورت سامانه‌ای صورت می‌پذیرد و نیروی انسانی در این فرآیند دخیل نیست؛ بنابراین زمان بر بودن این موضوع نیز بی معنی است.

وی افزود: این سازوکار در طول حدودا 4 سال گذشته که از آغاز طرح رجیستری می‌گذرد، به صورت شفاف و رسمی بین سامانه همتا و واردکنندگان برقرار بوده است و حتی به جهت جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی (ازجمله فروش احتمالی گوشی قاچاق به مصرف کننده) همواره در تمامی اطلاع رسانی‌های صورت گرفته از سوی سامانه همتا و سخنگوی طرح رجیستری در تمام این 4 سال، از مردم عزیز بارها و بارها خواسته شده پیش از خرید از هر فروشنده‌ای (چه حضوری، چه مجازی) شناسه IMEI دستگاه را از طریق کد دستوری #7777* یا از طریق سایت hamta.ntsw.ir استعلام نمایند.

این کارشناس سامانه همتا ادامه داد: این اقدام هیچ نیازی به باز کردن جعبه گوشی ندارد، چراکه این شناسه بر روی جعبه تمامی گوشی‌ها و تبلت‌ها درج شده است. لذا باتوجه به این نکته و هشدار همیشگی طرح رجیستری، خرید از فروشنده‌ای که دستگاه ثبت‌نشده در سامانه (رجیستر نشده) عرضه میکند، فاقد توجیه بوده و درصورت بروز چنین اتفاقی، همچنان برای مصرف کننده امکان شکایت و عودت دستگاه وجود دارد.

رجیستری تلفن همراه به صورت سیستمی صورت می‌گیرد

سلطانی با اشاره به اینکه برخی از گروه‌ها به دلیل سودآوری قاچاق به دنبال سیاه‌‎نمایی علیه طرح رجیستری هستند، افزود: در مطلبی که اخیرا علیه طرح رجیستری منتشر شده است اطلاعات اشتباه زیادی وجود دارد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنم.

وی اظهار داشت: تاریخ آغاز طرح رجیستری برای تمام اصحاب رسانه روشن بوده و این طرح از آذرماه سال ۱۳۹۶ شروع شده است و نه دو سال گذشته! همچنین ادعای زمان‌بر بودن فرآیند رجیستری دستگاه‌های وارداتی نیز کاملا اشتباه است؛ چرا که رجیستری غریب به اتفاق دستگاه‌های واردشده (حدود ۹۹ درصد)، از طریق همان سازوکار سیستمی مطرح شده صورت می‌پذیرد و اگر هم درصد بسیار ناچیز (حدود ۱ درصد) از این دستگاه‌ها پس از وارد شدن در چرخه فروش رجیستر شده‌اند، انطباق این مقدار ناچیز به کل فرآیند، منطقی به نظر نمی‌رسد.

رجیستری نیاز به باز کردن جعبه گوشی ندارد

سلطانی در همین رابطه افزود: طرح مسئله ضرورت باز کردن جعبه یا قرار دادن سیمکارت برروی دستگاه برای انجام فرآیند رجیستری نیز کاملا کذب است؛ چرا که فرآیند رجیستری هیچ ارتباطی به فروشنده ندارد و تنها توسط واردکننده صورت می‌پذیرد. مصرف‌کننده‌ای که اقدام به خرید گوشی و یا تبلت می‌‎کند، می‌بایست برای استعلام اصالت شناسه IMEI تلفن همراه (که برروی جعبه درج شده است) از طریق کد دستوری #7777* یا سایت hamta.ntsw.ir از قانونی بودن دستگاه اطمینان یابد و این رویه نیازی به قراردادن سیمکارت و حتی باز کردن جعبه ندارد. بنابراین طرح موضوعاتی از این قبیل به صورت کامل اشتباه و ناشی از عدم آگاهی برخی از افراد از فرآیند رجیستری موبایل و دیگر تجهیزات دارای سیمکارت است.

به گزارش تسنیم، بر اساس آمار ارائه شده توسط مقامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، طرح رجیستری تجهیزات دارای سیمکارت تاکنون توانسته است از قاچاق ۶ میلیارد دلاری تلفن همراه جلوگیری کند؛ همچنین بعد از اجرای این طرح انحصار در بازار موبایل از بین رفته و تعداد شرکت‌های واردکننده از ۲۰ به بیش از ۴۰۰ شرکت افزایش یافته‌ است.

منبع: آی‌سی‌تی نیوز


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *