ایجاد صفحه جعلی فروش اینترنت ماهواره‌ای در ایران

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط –  طرحی که قرار است از کاربران فضای مجازی صیانت کند، آنها را در دام کلاهبردارانی انداخته که با وعده اینترنت ماهواره‌ای، آگهی فروش تجهیزات و اشتراک آن تلاش می‌کنند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک شاید از نظر فنی در دسترس باشد، اما تحریم و رگولاتوری دو مانع استفاده ایرانیان از این خدمت هستند.

به گزارش ایرنا در روزهایی که انتقادها نسبت به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی به اوج خود رسید، برخی افراد آگهی‌هایی درباره فروش اینترنت ماهواره‌ای منتشر کردند. در برخی از این آگهی‌ها، فروش تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای با قیمتی پایین‌تر از قیمت واقعی دیده می‌شد و برخی دیگر نیز برای فرستادن تجهیزات و حق اشتراک کاربران، رمزارز درخواست کرده بودند. کاربرانی که درباره محدودیت دسترسی به اینترنت آزاد نگران هستند، اکنون در معرض تبلیغاتی قرار گرفته‌اند که به‌راحتی نمی‌توان درباره اعتبار آنها اطمینان پیدا کرد.

​ صفحه جعلی که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را به ابزاری برای کلاهبرداری از کاربران ایرانی تبدیل کرده است

 

اینترنت ماهواره‌ای چیست؟
روش‌های مختلفی برای دسترسی به اینترنت وجود دارد. کابل یا فیبر نوری یکی از این روش‌هاست که برای استفاده از آن لازم است اتصالاتی از مرکز ارائه‌هنده خدمات تا خانه یا محل کار کاربران وجود داشته باشد. احتمالاً به یاد دارید که در سال‌های گذشته در برخی از موارد قطعی، کاهش سرعت و اختلال در اینترنت، آسیب به کابل‌ها و فیبر نوری به‌عنوان مقصر معرفی می‌شدند.

راه دیگر اتصال به اینترنت، روش بی‌سیم است. اینترنتی که با خرید بسته اینترنتی روی سیم‌کارت‌هایمان فعال می‌کنیم از همین نوع است. در روش بی‌سیم، دستگاه‌های ما یعنی مودم، تلفن همراه، تبلت و سایر دستگاه‌ها به دکل متصل می‌شوند. نگرانی‌ها درباره پیامدهای احتمالی پرتوهای دکل‌های BTS روی سلامتی، یکی از چالش‌های اینترنت بی‌سیم است.

سومین شیوه که جدیدترین شیوه محسوب می‌شود، اینترنت ماهواره‌ای است. در این شیوه، اپراتور به ماهواره‌ای که در مدار زمین قرار دارد متصل می‌شود و کاربران نیز با اتصال به اپراتور می‌توانند از اینترنت استفاده کنند.

 

خدمت جدید ایلان ماسک
اسپیس‌ایکس (SpaceX) یک شرکت فعال در زمینه هوافضاست که فعالیت خود را در حدود ۲۰ سال پیش در آمریکا آغاز کرد و ایلان ماسک مدیرعامل آن است. اسپیس‌ایکس نخستین شرکت خصوصی است که توانسته ارسال موفقیت‌آمیز یک فضاپیما را به خارج از مدار زمین انجام دهد. یکی از پروژه‌های این شرکت، استارلینک است. استارلینک دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای را برای کابران فراهم می‌کند.

در پاییز سال گذشته، دسترسی آزمایشی اینترنت ماهواره‌ای برای کابرانی که این سرویس را پیش‌خرید کرده بودند، فراهم شد. براساس اعلام قبلی استارلینک، اینترنت ماهواره‌ای از ماه جاری میلادی(آگوست-شهریورماه) در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

برای دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک باید دو نوع هزینه پرداخت شود؛ هزینه خرید تجهیزات و هزینه حق اشتراک ماهانه.
قیمت آنتن مخصوص اینترنت ماهواره‌ای ۴۹۹ دلار است که از طریق شرکت اسپیس‌ایکس باید تهیه شود. حق اشتراک ماهانه استفاده از اینترنت ماهواره‌ای نیز ۹۹ دلار اعلام شده است.

همزمان با بحث و بررسی طرح صیانت و نگرانی کاربران درباره محدودیت دسترسی به اینترنت آزاد بین‌المللی، برخی با سوءاستفاده از شرایط ایجاد شده، تبلیغاتی را منتشر کردند که در آن فروش تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای با قیمتی تقریباً نصف قیمت واقعی به کاربران پیشنهاد شده بود.

‌ صفحه جعلی که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را به ابزاری برای کلاهبرداری از کاربران ایرانی تبدیل کرده است

 

این در حالی است که اسپیس‌ایکس یک شرکت آمریکایی و تابع قوانین این کشور است و مشخص نیست مدعیان فروش اینترنت ماهواره‌ای چگونه توانسته‌اند با وجود دور زدن تحریم‌ها، قیمت پایین‌تری نسبت به قیمت واقعی را به متقضایان ایرانی این سرویس پیشنهاد دهند.

 

اینترنت ماهواره‌ای در ایران قابل دسترسی است؟
ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای‌عالی فضای مجازی پیش از این درباره اینترنت ماهواره‌ای و تأثیر آن بر شبکه ملی اطلاعات گفته بود: ما مواجه هستیم با این موضوع که منظومه‌های ماهواره‌ای در حال آمدن هستند و با آمدن آن، ممکن است که به یک‌باره کل شبکه ملی اطلاعات زیرسؤال برود. اگر شبکه ملی اطلاعات نتواند خدمات بهتر، ارزان‌تر و با سرعت بیشتر و با تنوع بیشتر ارائه دهد، عملاً شبکه ملی، تحت‌الشعاع شبکه‌های جهانی اینترنت ماهواره‌ای که عمدتاً هم آمریکایی هستند قرار خواهد گرفت. بنابراین توجه بیشتری می‌طلبد که ما شبکه اینترنت ثابت کشور را توسعه دهیم.

از طرف دیگر، بر اساس اعلام استارلینک با اینکه اکنون حدود ۱۸۰۰ ماهواره با موفقیت در مدار قرار گرفته‌اند و امکان پوشش جهانی اینترنت ماهواره‌ای وجود دارد، اما این شرکت در پی رگولاتوری در کشورهای استفاده‌کننده بوده و پیگر است تا در هر کشور، برای ارائه خدمات، مجوزهای لازم را دریافت کند. علاوه بر این، استارلینک اعلام کرده بدون اجازه دولت‌ها، خدمات اینترنت ماهواره‌ای را ارائه نمی‌کند.

بنابراین ممکن است به‌صورت فنی، امکان دسترسی کاربران ایرانی به پوشش اینترنت ماهواره‌ای فراهم باشد، اما خرید تجهیزات و اشتراک با توجه به تحریم‌ها و همچنین مجوزی که هنوز از طرف ایران به این شرکت آمریکایی داده نشده، دو مانع دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک هستند.
بر همین اساس نیز پلیس فتا درباره آگهی‌های فروش مودم و تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای هشدار داده تا از متقاضیان سرویسی که اکنون در ایران در دسترس اما قابل استفاده نیست، کلاهبرداری نشود.

منبع: آی‌سی‌تی نیوز


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *