با تايید مدیرعامل بخش هند در بانک آمریکا، این کشور تا سال 2030 سرمایه‌گذاری 150میلیارد دلاری انجام خواهد داد

ابرقدرت‌ها در صف مذاکره

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط _  به گفته مدیرعامل بخش هندی بانک آمریکا، صنعت انرژی تجدیدپذیر هند می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ بالغ بر ۱۵۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند. نکته جالب در مورد این قرارداد با ارزش تجاری ۳.۵میلیارد دلاري و ظرفیت انرژی ۲۵گیگاواتی این بود که شرکت Adani Green Energyدر مرحله پایانی به گروه خریداران احتمالی ۸۰درصد سهام سافت بنک در SB Energy ملحق شد. با این وجود، مزیت آن این است که این شرکت هندی است و دارایی‌هایش در مجاورت دارایی‌های SB Energy قرار دارد.

اما چرا سرمایه‌گذاران آینده می‌خواهند با شرکت‌های منطقه برای بخش انرژی تجدیدپذیر هند همکاری کنند؟ به نقل از بلومبرگ، حل برخی از مسايل مربوط به تعامل با دولت فدرال را فقط شرکای بومی می‌توانند انجام دهند. سرمایه‌گذاران خارجی نمی‌توانند آن را به تنهایی انجام دهند.

ظرفیت برق تجدیدپذیر هند در دهه گذشته بسیار افزایش یافته است، از کمتر از ۲۰گیگاوات در مزارع خورشیدی به بیش از ۹۶گیگاوات انرژی خورشیدی، بادی، زیست توده(هر ماده آلی غیرفسیلی با خاستگاه حیاتی که بخشی از آن یک منبع انرژی‌زای قابل بهره برداری را تشکیل دهد) و نیروگاه‌های آبی کوچک. با نیروگاه‌های برق‌آبی، ظرفیت انرژی تجدیدپذیر ۱۴۲گیگاوات یا ۳۷درصد از کل برق هند است.

در عین حال، هند ۹درصد از تقاضای برق بازارهای نوظهور و تا ۲۰درصد از رشد تقاضای مورد انتظار را به خود اختصاص داده است. در حالی که بنابر گزارشی در اوایل سال جاری ممکن است تقاضای سوخت فسیلی در کوتاه مدت دوباره برای تقاضای پنهان برق افزایش یابد، هند نشان داده که چگونه تقریبا با اولویت‌های سیاست‌گذاری و طراحی بازار همه خانوارها را به برق و تولید انرژی تجدیدپذیر متصل می‌کند.

این در حالی است که هند با روسیه در زمينه سرمایه‌گذاری در دارایی‌های نفت و گاز روسیه مذاکره می‌کند. روزنامه بیزینس استاندارد به نقل از مقامات ناشناس گزارش داده است كه هند در حال مذاکره در خصوص سرمایه‌گذاری بین 2 تا 3 میلیارد دلار در پروژه‌های اکتشاف و تولید نفت و گاز روسیه با دولت روسیه است. بر این اساس، دولت روسیه چندین میدان نفتی و گازی را به شرکت اکتشاف منابع طبیعی هند ONGC Videsh و هر کنسرسیوم بالقوه‌ای که ممکن است برای این پروژه تشکیل دهد، پیشنهاد داده است.

این کار برای اکتشاف و تولید نفت و گاز در روسیه است. در حالی که این پروژه و محدوده نهایی نشده، گفت‌وگوها آغاز شده است. منابع می‌گویند این کشورها هم در مورد سرمایه‌گذاری هند در پروژه‌های اکتشاف نفت و گاز در قطب شمال، یعنی در توسعه پروژه نفت وستوک، در حال مذاکره هستند.

بر اساس برآوردهای اولیه، تولید سالانه نفت خام این پروژه می‌تواند تا ۱۰۰میلیون تن باشد. منابع اظهار داشتند که سه منطقه روسیه در شرق دور، یعنی یاکوتیا، منطقه ساخالین و منطقه آمور، تاکنون علاقه‌مند به سرمایه گذاری هند در بخش‌های نفت و گاز خود شده‌اند.

وزیر خارجه هند، پیش از این گفته بود كه هند تعامل مربوط به نفت و گاز با روسیه را بخش اصلی همکاری تجاری بین این دو ملت می‌داند. این کشور هم به دنبال گسترش روابط اقتصادی با روسیه در حوزه‌هایی مانند زغال‌سنگ، الوار و گاز طبیعی مایع (LNG) است، زیرا پتانسیل زیادی را در آنجا می‌بیند.

همچنین با افزایش تقاضای هند، فروش الماس شرکت آلروسای روسیه افزایش 10برابری داشت و در ماه می، آلروسا، جواهری برتر روسیه، افزایش سالانه بیش از ۹برابر در فروش الماس نتراشیده را تجربه کرد. به گفته این تولیدکننده، فروش الماس‌های صیقلی تقریبا پنج برابر افزایش یافته است. از نظر پولی، این شرکت پیشروی استخراج الماس در جهان، ۳۴۶میلیون دلار الماس نتراشیده و ۱۹میلیون دلار الماس صیقل داده شده فروخته است. میزان فروش کلی در ماه می که بالغ بر ۳۶۵میلیون دلار بود، ۹درصد کاهش نسبت به ماه قبل را نشان می‌دهد.

گزارش شده که این شرکت در پنج ماه اول سال جاری به ارزش ۱۹۲۶میلیون دلار الماس نتراشیده و صیقلی در مقایسه با درآمد ۹۶۰میلیون دلاری ثبت شده در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ فروخته است. معاون مدیرعامل این شرکت مي‌گويد: نتایج فروش ماه می، تقاضای زیادی را از هند نشان می‌دهد. او افزود که برش‌دهنده‌ها و صیقل‌دهنده‌های آنها کاملا سازگار بوده و قادر به فرآوری تمام الماس‌های نتراشیده موجود با وجود این شرایط اپیدمی هستند.

در چهار ماه اول سال جاری، فروش جواهرات در ایالات متحده ۳۰درصد و در چین ۱۰درصد از سطح قبل از كوويد ۲۰۱۹ فراتر رفت. آلروسا جزو سه الماس برتر جهان است، در حالی که سهم آن در تولید جهانی الماس حدود ۲۵درصد است. شرکت آنگولایی کاتوکا که ۴۱درصد آن متعلق به آلروسا است، ۶درصد تولید جهان را استخراج می‌کند. سرمایه این بازار تقریبا ۹.۵میلیارد دلار است و یاکوتیا ۳۳درصد سهام این شرکت را در اختیار دارد.

اما از طرف مقابل، با تمدید تعطیلات، واردات نفت هند به کمترین میزان ۹ماهه رسید و واردات نفت خام هند، سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان، ماه گذشته با توجه به کاهش مصرف به دلیل تمدید تعطیلی‌های کرونا، کاهش یافت. به گزارش رویترز به نقل از منابع تجاری، این کشور در ماه ژوئن روزانه حدود ۳.۹میلیون بشکه وارد کرد که ۷درصد کمتر از ماه قبل بود. تقاضای سوخت هند در ماه فوریه و مارس سال جاری افزایش مداومی را نشان داد، اما پس از آنکه این دولت محدودیت‌های جدیدی را در میان موج دوم ویروس کرونا ایجاد کرد، در ماه آوریل و می به‌طور قابل توجهی کاهش یافت. این اقدام باعث شد پالایشگاه‌های نفت داخلی بیش از حد وارد بازار شوند.

یک منبع ناشناس به رویترز گفت: ما به اندازه کافی سوخت تصفیه شده داشتیم، بنابراین دامنه کمی برای افزایش واردات نفت خام وجود داشت. این منبع خاطرنشان کرد: بازار صادرات به دلیل سود کم پالایشگاه‌های هند جذاب نیست. با این حال، طبق داده‌های ورود نفتکش‌ها، واردات ماه ژوئن هند حدود ۲۲درصد بیشتر از ماه مشابه سال گذشته بود، در حالی که اقدامات محدودیتی جدید به سختی زمان بدخیمی همه‌گیری در سال ۲۰۲۰ نبود.

عراق به عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت هند و به دنبال آن عربستان سعودی و امارات متحده عربی قرار دارد. واردات کل هند از خاورمیانه از ۵۹درصد در ماه ژوئن به ۵۹درصد در ماه قبل افزایش پيدا كرد، در حالی که سهم نفت وارد شده از مناطق دیگر کاهش یافت. کاهش واردات نفت خام هند به دنبال روند مشابهی است که اخیرا در چین گزارش شده است.

علی‌رغم این همه، هند با وجود بحران کرونا، رشد اقتصادی را برای سه ماهه چهارم سال‌ جاری پیش‌بینی کرد و آژانس رتبه‌بندی هند ICRA رشد ۲درصدی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ را پیش‌بینی كرد و از پیش‌بینی کوچک شدن دو برابری توسط اداره آمار ملی (NSO) برای سه ماهه چهارم جلوگیری کرد.

به گفته یک اقتصاددان ارشد آژانس، رشد تولید ناخالص داخلی از ۰.۴درصد در سه ماهه منتهی به دسامبر افزایش یافت. این آژانس رشد ارزش افزوده ناخالص (GVA) را در سه ماهه چهارم ۳درصد پیش‌بینی کرده در حالی که این رقم در سه ماهه سوم یک درصد است.

او افزود: با توجه به تاثیر ارزیابی شده از اتمام یارانه‌های دولتی، رشد تولید ناخالص داخلی را به دنبال توسعه ارزش افزوده ناخالص در سه ماهه چهارم پیش‌بینی کرده‌ایم. با توجه به مورد اخیر، معتقدیم که ممکن است روند عملکرد ارزش افزوده ناخالص معیار معنادارتری برای بهبود اقتصادی در سه ماهه چهارم باشد.

پیش‌بینی شده بود که آخرین شیوع هند در ابتلای به کرونا ویروس، عامل جلوگیری از بهبود اقتصادی این کشور و آسیب زدن به برخی از بخش‌های اصلی آن باشد.

این در حالی است که در ابتدای همه‌گیری و همچنین در طولِ پاندمی که مدت زمانش از یک سال نیز تجاوز کرده، پیش‌بینی می‌شد بحران کرونای هند می‌تواند به اقتصاد جهانی آسیب جدی برساند.

انتظار می‌رفت که آخرین شیوع موارد ابتلای کرونای هند، همراه با بالاترین میزان تلفات روزانه ناشی از کرونا ویروس، نه تنها بهبود اقتصادی هند را مختل کند بلکه بخش‌هایی حیاتی از اقتصاد جهان را نیز با مشکل روبه‌رو کند. افزایش موارد ابتلا، این کشور را مجبور به اعمال تعطیلات شدیدتر می‌کرد که می‌تواند تاثیر چشمگیری بر صنایعی چون خدمات مالی، حمل و نقل جهانی، پوشاک، داروسازی و بسیاری دیگر داشته باشد.

گای پلاتن، دبیر اتاق بین‌المللی حمل و نقل، گفته بود: ممکن است این وضعیت کمبود دریانورد ایجاد کند در حالی که حدود ۲۰۰هزار نفر از حدود ۱.۷میلیون نفر از ملوانان جهان از هند می‌آیند. از آنجا که تقریبا ۸۰درصد حجم تجارت جهانی با کشتی صورت می‌گیرد، حمل و نقل جهانی کمبود کارگر را احساس می‌کند. ممکن است این مساله با آخرین ممنوعیت‌های اعمال شده بر پروازها از هند، جلوگیری از رفتن کارگران هندی به بنادر سراسر جهان و تعویض خدمه تشدید شود.

علاوه بر این، هند بزرگ‌ترین تولیدکننده واکسن در جهان است. موسسه سرم هند (SII) بیش از ۶۰درصد کل واکسن‌های فروخته شده در سراسر جهان را تولید می‌کند. علاوه بر این، این کشور بزرگ‌ترین تامین‌کننده داروهای عمومی در جهان است، کپی از داروهای با برند تجاری با اثرات مشابه که هزینه کمتری دارند.

شیوع اخیر در هند، تا حدودی واکسیناسیون جهان را متوقف کرده، با اینکه مقامات این کشور تمرکز خود را از حمل واکسن به خارج از کشور به اولویت شهروندان هند تغییر داده‌اند. در همین حال، گزارش شده که تولیدکنندگان داروی هندی، که نزدیک به ۷۰درصد مواد اولیه خود را از چین دریافت می‌کنند، به دلیل آسیب‌پذیری زنجیره‌های تامین، انتظار کاهش تولید دارو را دارند. به گفته یک متخصص بیشتر کشورها از جنبه داروهای عمومی به هند و هند برای مواد اولیه به چین وابسته هستند. اگر تجارت بین این دو مختل شود، ضربه بزرگی بر زنجیره تامین داروسازی جهانی وارد خواهد آمد.

کمبود کارگران مرتبط با این همه‌گیری نیز صنعت نساجی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. از آنجا که هند یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان پارچه در جهان است، پیش‌بینی می‌شود که بخش تولید لباس صدمه مستقیمی پیش رو داشته باشد. طبق اعلام شرکت مشاوره وزیر، غیبت کارمندان در این بخش ۵۰درصد است، همچنین گزارش شده که مصرف و صادرات پوشاک داخلی به ترتیب ۳۰درصد و ۲۴درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است. گزارش شده که تامین‌کنندگان خدمات مالی، شامل بانک‌ها و شرکت‌های حسابداری که دفاتر خود را از هند به کشورهای دیگر منتقل می‌کنند و به کارمندان اجازه دوركاري می‌دهند مهلت‌های پروژه را تمدید می‌کنند.

هند قطب مهم بخش خدمات مالی است و به خانه‌ای برای شرکت‌های چند ملیتی مانند گلدمن ساکس، ولز فارگو، بارکلیزو غيره تبدیل شده است. یک متخصص گفت: تعداد قابل توجهی از افراد این شرکت‌ها و اعضای خانواده آنها به‌طور مستقیم تحت تاثیر موج شدید دوم کووید در هند قرار گرفته‌اند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *