7 فناوری آینده‌نگرانه المپیک 2020 توکیو، قبل از کووید 19

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط –  ژاپن با انگیزه تمایل به نمایش قدرت صنعتی خود به دنیا، برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ژاپن سال 2020 را به عنوان زمان مناسب برای رونمایی از فناوری‌های جدید هدف قرار داد که می‌تواند در مواردی مانند ارتباطات از راه دور، تلفن همراه، اتومبیل، لوازم الکترونیکی مصرفی و حتی نحوه تماشای رویدادهای زنده انقلابی به وجود آورد. ‌با ظهور این فناوری‌های جدید در ژاپن، به احتمال زیاد نحوه تجربه بازی‌های المپیک در سال  2020  که در سال 2021 برگزارشد مي‌توانست کاملا متفاوت‌تر از قبل اجرا شود. ‌در این مطلب قصد داريم هفت فناوری آینده‌نگرانه در المپیک آینده توکیو که قبل از شیوع کووید 19 برنامه‌ریزی شده بود، را ذكر كنيم.

  1. ‌قطارهای مگلو

آخرین باری که توکیو در سال 1964 میزبان المپیک بود، آنها جهان را با شینکانسنshinkansen که معمولا در انگلیسی با نام قطار گلوله bullet train شناخته می‌شود، ارايه دادند. ‌در آن زمان، این سریع‌ترین قطار در جهان بود و بازگشت مجدد ژاپن را به عنوان یک رهبر فناوری نشان داد. ‌امروز ژاپن همچنان با معرفی قطارهای مگلو در خط مقدم نوآوری قطار و ترانزیت سریع‌السیر پیشرو است. ‌اگرچه قطارهایی که از شناور مغناطیسی استفاده می‌کنند، سال‌هاست در حال فعالیت هستند، در سال 2015 ژاپن با قطار مگلو که سرعت آن 374 مایل در ساعت است، رکورد سرعت زمینی را برای سفر ریلی شکست. ‌اگر آنها بتوانند قطار را بیشتر توسعه دهند و از نظر تجاری آن را مقرون به صرفه کنند، ژاپن می‌تواند در زمینه حمل‌ونقل افتخار دیگری بیافریند.

  1. ‌دستیارهای روبات

همه می‌دانند ژاپن چقدر روبات‌ها را دوست دارد. ‌بنابراین شایسته است که در بازی‌های المپیک 2020 (2021) توکیو، ارتشی از روبات‌ها وجود داشته باشد که برای کمک به مردم محلی و بازدیدکنندگان خارجی از همه‌چیز از راهنمایی کردن تا حمل چمدان کمک کند. ‌محله اودایبا در توکیو علاوه بر اسکان بسیاری از ورزشکاران بازدیدکننده، همچنین مکانی با عنوان اصطلاحا دهکده روبات خواهد بود که مملو از این مراقبان مکانیکی مفید است.

3.تاکسی روبات

شرکت‌های عظیمی مانند اپل، گوگل، مرسدس و تویوتا در تلاش هستند اولین خودروهای خودران را وارد بازار کنند. ‌به همین دلیل اگر DeNA که یک شرکت تجارت الکترونیکی و غول بازی‌های موبایلی است، موفق به شکست آنها شود، یک موفقیت چشمگیر خواهد بود. ‌این شرکت مستقر در توکیو، وعده داده است که نسخه خود از خودروی خودران به نام Robot Taxi را به موقع برای بازی‌های المپیک 2020 آماده و اجرا کند. ‌

  1. ‌پخش‌های تلویزیونیK 8

سال 1964 هنگامی که توکیو برای اولین بار میزبان بازی‌های تابستانی بود، تلویزیون‌های رنگی به سرعت تبدیل به استانداردی برای تماشا در خانه شدند. با بازگشت بازی‌های 2020 (2021) به توکیو اما، ژاپن قصد دارد انقلابی دیگر در پخش فناوری تصویربرداری با وضوح 8Kآغاز کند. ‌نمایشگرهای پیشرفته جدید با رزولوشن 7،680 پیکسل افقی و 4329 پیکسل به صورت عمودی ‌ 16 برابر پیکسل‌های نمایشگرهای با وضوح بالاست. ‌در واقع این نمایشگر وضوح 1920 در 1080 پیکسل را ارائه می‌دهد. ‌وضوح بالاتر یک تصویر متحرک واضح‌تر، عمیق‌تر و نرم‌تر از هر زمان دیگری را نوید می‌دهد. ‌وضوح تصویر8K  همچنین می‌تواند برای مناطق خارج از پخش تلویزیونی مفید باشد. ‌برای مثال، اقدامات پزشکی می‌تواند از افزایش وضوح بینایی برای تشخیص بهتر و انجام عمل‌های جراحی استفاده کند که تا کنون غیرممکن است. ‌

  1. ‌مترجمان فوری

با وجود تعداد زیادی از خارجیانی که در دهه گذشته به ژاپنی صحبت می‌كردند، در هر نوع رویداد بزرگ بین‌المللی مانند المپیك به‌طور حتم محدودیت‌های زبانی وجود خواهد داشت. ‌به همین دلیل در سال 2021، ژاپن قصد دارد جدیدترین فناوری ترجمه فوری را معرفی کند. ‌سیستم ترجمه در زمان واقعی شامل برنامه‌هایی است که می‌توانند روی تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های متصل به اینترنت نصب شوند. ‌برای استفاده از برنامه، تمام افراد، کاری که باید انجام دهند این است که زبان مقصد خود را انتخاب کنند، در دستگاه صحبت کنند و سپس منتظر بمانند تا آنچه را گفته شد، به شکل صوتی و تصویری، ترجمه و تبدیل کند.

این نرم‌افزار، صدا را تجزیه و تحلیل می‌کند و نزدیک‌ترین ترجمه را از مجموعه گسترده‌ای از جفت عبارات ذخیره‌شده در پایگاه داده خود انتخاب می‌کند. ‌هرچه بیشتر استفاده شود، با افزایش تدریجی مقدار داده‌های قابل استفاده در سرور، پیچیده‌تر می‌شود (البته با رضایت کاربر). ‌تولیدکننده الکترونیک پاناسونیک همچنین در نظر دارد دستگاهی به اندازه کارت اعتباری با قابلیت ترجمه ژاپنی به 10 زبان اصلی دیگر عرضه کند. ‌آنها همچنین برنامه‌‌ای را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کنند که می‌تواند علائم خیابان‌های ژاپنی را بخواند و بلافاصله آنها را ترجمه کند.

  1. ‌بارش‌های شهابی ساخته‌شده توسط انسان

ژاپن‌تایمز گزارش داده یك شركت به نام ALE در حال توسعه یك ریزماهواره است كه به دور زمین می‌چرخد و ده‌ها كره كوچك را بیرون می‌كشد تا یک بارش شهاب سنگ ساخته شود. ‌پس از پرتاب شدن، کره‌ها با شعله‌ور شدن در جو زمین با سقوط حدود هشت کیلومتر در ثانیه، بسیار درخشان می‌شوند. ‌طبق گزارشALE، تمام کره‌ها حاوی یک فرمول شیمیایی مخفی هستند و می‌توان با غلظت مواد اولیه، رنگ‌هایی را که هنگام پخش شدن در آسمان منتشر می‌کنند، تغییر داد اما همان‌قدر که ایده نمایش نور شهاب مصنوعی زیبا به نظر می‌رسد، مطمئنا ارزان نخواهد بود. ‌بر اساس برآوردها، هر ستاره تیراندازی در ابتدا حدود یک میلیون ین هزینه می‌کند تا به شرکت کمک کند که تقریبا میلیارد ین موردنیاز برای توسعه و پرتاب ماهواره کوچک را جبران کند.

  1. ‌انرژی پاک و تجدیدپذیر

از زمان حوادث فاجعه‌بار پیرامون زلزله 2011 و سونامی ژاپن، این کشور، چشم به منابع جایگزین برق برای کاهش نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما که در حال ترمیم‌ است، دارد. ‌اکنون شرکت‌های بزرگی مانند بويینگ، جلبک‌ها را به عنوان یک منبع سوخت پاک و تجدیدپذیر بالقوه ستایش می‌کنند. ‌نکته شگفت‌انگیز جلبک‌ها توانایی مکش دی‌اکسید کربن و تبدیل آن به انرژی است. ‌همچنین نسبت به بسیاری دیگر از انرژی‌های سبز زمین، سازگار با محیط زیست است زیرا می‌تواند در هر هکتار، انرژی بیشتری تولید کند و نسبتا آسان پرورش یابد. ‌بويینگ پیش‌بینی می‌کند تا زمان حضور المپیک در ژاپن در سال 2021، گردشگران بتوانند با جت‌های سوخت‌شده از روغن جلبک پرواز کنند.

علاوه بر این، ژاپن همچنین در حال برنامه‌ریزی برای تامین نیرو در ساختمان‌‌ها با استفاده از منبع تغذیه جایگزین بر اساس فراوان‌ترین عنصر در جهان یعنی هیدروژن است. ‌دولت ژاپن قرار است 40میلیارد ین (330میلیون دلار) برای توسعه فناوری‌های مبتنی بر گاز هیدروژن که می‌تواند بدون تولید محصولات جانبی مضر در هنگام مخلوط شدن با اکسیژن در یک سلول سوختی، انرژی تولید كرده و سرمایه‌گذاری كند. ‌اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش رود، یک خط لوله بزرگ زیرزمینی ساخته خواهد شد تا هیدروژن کافی برای تامین انرژی کل دهکده المپیک، از جمله ترانزیت، مسکن ورزشکاران و سالن‌های مطبوعات تولید شود.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *