علی‌رغم حذف دلار و اخطار پوتین مبنی بر چاپ بی‌رویه این واحد پولی، روسیه دومین کشور صادر کننده نفت به ایالات متحده است

یکی به نعل، یکی به میخ

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – به عقیده رییس‌جمهور روسیه، دولت آمریکا همواره کسری بودجه خود را از طریق چاپ بی‌حساب و کتاب دلار جبران کرده که این مساله خطرناک است.

براساس گزارشی از دیلی‌صباح، رییس‌جمهور آمریکا با هشدار نسبت به چاپ بیش از اندازه دلار گفت كه چنین کاری نه تنها منجر به بروز مشکلاتی برای اقتصاد آمریکا از طریق افزایش کسری بودجه می‌شود بلکه تمام اقتصاد جهان را نيز تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

ولاديمیر پوتین که در جمع کارشناسان اقتصادی روسیه حاضر شده بود با اشاره به عبور نسبت کسری بودجه به تولید ناخالص داخلی آمریکا از ۱۵درصد برای دومین سال متوالی، افزود: دولت آمریکا همواره کسری بودجه خود را از طریق چاپ بی‌حساب و کتاب دلار جبران کرده و این مساله خطرناک است زيرا دلار بیشترین سهم را از ذخایر ارزی جهان دارد و تضعیف آن دارای پیامدهایی برای همه خواهد بود.

در ادامه پوتین به وضعیت اقتصادی روسیه پرداخت و گفت اقتصاد کشورش به‌طور کامل به سطوح پیش از آغاز همه‌گیری بازگشته اما تورم در سطحی بالاتر از انتظارات قرار دارد. پوتین خواهان همکاری بیشتر دولت و بانک مرکزی روسیه برای مقابله با ریسک‌های موجود شد و افزود که در شرایط کنونی انجام اقدامات تعادل‌بخش اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

لازم به ذکر است که ولادیمیر پوتین به عنوان یکی از طرفداران کاهش وابستگی به دلار، در جریان سخنرانی خود در همایش اقتصادی شهر سن‌پترزبورگ روسیه با اشاره به اینکه نقش دلار به عنوان ذخیره ارزی، با توجه به تبدیل شدن آن به ابزار سیاسی پیشبرد اهداف واشنگتن باید مورد بازبینی قرار گیرد، گفته بود، سازمان‌های مالی جهانی نیاز به تغییرات عمیقی دارند. باید در نقش دلار بازبینی شود، زيرا دلار از یک ذخیره ارزی جهانی به ابزار فشار یک کشور بر ضد بقیه جهان تبدیل شده است.

همزمان با سخنان پوتین، سفیر چین در روسیه عنوان کرد: روسیه و چین سهم یوآن خود را در تجارت با یکدیگر افزایش داده و دلار آمریکا را کنار گذاشتند. به گفته یک دیپلمات ارشد چینی، با توجه به افزایش تلاش‌های چین و روسیه برای حذف دلار آمریکا در واکنش به سیاست‌های تحریمی واشنگتن، سهم پول چین در تجارت بین این دو کشور افزایش یافته است. ژانگ هانهویی سفیر چین در روسیه به خبرگزاری اینترفاکس گفت که سهم یوآن در تجارت دوجانبه کشورها از ۳.۱درصد در سال ۲۰۱۴ به ۱۷.۵درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

به گفته او، روسیه به‌طور مداوم سیاست دلارزدایی تجارت خارجی را دنبال می‌کند، کاربرد ارز چینی را برای خرید محصولات مالی به یوآن گسترش داده و از آن به عنوان ارز ذخیره در سال‌های اخیر استفاده کرده است.

او افزود که یوآن از طرف دولت روسیه، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران مورد توجه قرار گرفته است. این تغییرات مزیت ذاتی یوآن و پتانسیل استفاده از آن در بازار روسیه را نشان می‌دهد و پیشرفت چشمگیری را نشان می‌دهد که چین و روسیه در توافق تجاری دوجانبه‌شان انجام داده‌اند.

ژانگ تاکید کرد که تسویه‌حساب‌های ارزی یکی از جنبه‌های کلیدی مشارکت‌های مالی بین چین و روسیه است و به نظر می‌رسد که برای شکل‌دهی به سیستم ارزی بین‌المللی انعطاف‌پذیرتر است. سفیر گفت: یوآن چین ۳۰.۴درصد از دارایی‌های صندوق ثروت ملی روسیه و ۱۲.۸درصد از دارایی‌های ذخیره روسیه را به خود اختصاص داده است.

در نیمه اول سال ۲۰۲۱، گردش تجاری روسیه و چین بالغ بر ۶۳.۰۸میلیارد دلار بود که نسبت به سال گذشته تقریبا ۳۰درصد رشد را نشان می‌دهد. طی سه سال گذشته، تجارت سالانه دو جانبه از مرز ۱۰۰میلیارد دلار عبور کرد. سفیر گفت انتظار دارد تجارت روسیه و چین رکورد جدیدی را در سال ۲۰۲۱ ثبت کند.

اما در همین حال، بانک مرکزی چین اعلام کرد که اعمال فشار بر بازار ارزهای رمزنگاری شده ادامه دارد. بانک مرکزی چین پس از تشدید محدودیت‌های خود در بخش ارزهای رمزنگاری شده در اوایل سال جاری، اعلام کرده که فشار بالای نظارتی بر معاملات و سفته‌بازی‌های ارزهای رمزنگاری شده را حفظ خواهد کرد. بانک مرکزی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر بستر مالی شرکت‌ها نظارت خواهد داشت تا اقدامات خود را طبق مقررات تصحیح کنند.

چین شدیدترین سرکوب معاملات و استخراج ارزهای رمزنگاری شده را از سال ۲۰۱۷، در ماه‌های اخیر آغاز کرد، افزایش بیت‌کوین و سایر توکن‌ها، نگرانی مقامات از خطرات کلاهبرداری، پولشویی و مصرف بیش از حد انرژی را بالا برد. طی سال گذشته هم اقدامات نظارتی که رفتار انحصاری را در بسترهای پرداخت آنلاین مانند گروه Ant داشت، اعمال کرد. بر اساس این بیانیه، بانک مرکزی چین برای جلوگیری از خطرات مالی بزرگ و کاهش تعداد موسسات مالی پرخطر در استان‌های کلیدی اقدام خواهد کرد. همچنین کار ایجاد قانون ثبات مالی که توسط معاون فرماندار در ماه مارس پیشنهاد شده بود را تسریع می‌کند.

این بانک تاکید کرد که سیاست پولی محتاطانه‌اش انعطاف‌پذیر، هدفمند، منطقی و مناسب خواهد بود و وعده داد که یک سیاست خوب طرح سیاسی چرخه‌ای متقابل را اجرا خواهد کرد، اصطلاحی با این معنا که مقامات با حمایت از سیاست، مدت زمان بیشتری از این بستر استفاده می‌کنند و از تحریک بیش از حد اقتصاد جلوگیری خواهند کرد.

روسیه نیز یکی پس از دیگری، روابطش با کشورهای جهان را گسترش می‌دهد و هلند، جدیدترین شریکِ روسیه از منطقه شنگن است که بر همین اساس، تجارت دوجانبه بین روسیه و هلند از پایین‌ترین سطح پس از همه‌گیری بهبود یافت.

به گفته سفیر روسیه در هلند الکساندر شولگین، گردش تجاری بین روسیه و هلند از ژانویه تا می ۲۰۲۱ سالانه ۲۳درصد افزایش داشته است. او گفت: هلند به همراه آلمان و چین جزو سه شریک تجاری اصلی روسیه هستند. به گفته شولگین، گردش تجاری بین این دو کشور در زمان شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ با ۴۱.۶درصد کاهش به ۲۸.۶ میلیارد دلار رسید.

این دیپلمات ارشد گفت: سال گذشته، صادرات روسیه به هلند ۴۴.۶درصد کاهش یافت و از ۴۴.۷میلیارد دلار به ۲۴.۸میلیارد دلار رسید، در حالی که واردات به روسیه با کاهش متوسط ​​۵.۷درصدی از ۴میلیارد دلار به ۳.۷میلیارد دلار رسید. او افزود که هلند همچنان در سرمایه‌گذاری با روسیه پیشرو است. شولگین با استناد به داده‌های بانک مرکزی روسیه گفت: حجم سرمایه‌گذاری مستقیم از هلند به روسیه تا يكم ژانویه ۲۰۲۱ بالغ بر ۴۶.۷میلیارد دلار بود، در حالی که سرمایه‌گذاری از روسیه به هلند به ۳۳.۸میلیارد دلار رسید. او گفت که پروژه‌های اصلی همکاری برای تولید و مایع‌سازی گاز طبیعی و پروژه‌های متمرکز بر منابع انرژی تجدیدپذیر با موفقیت در حال اجرا هستند.

اما علی‌رغم حذف دلار از صندوق ذخیره پول روسیه، اداره اطلاعات انرژی آمریکا  (EIA)گزارش داد که روسیه با صادرات نفت در مجموع ۲۶.۱۷میلیون بشکه در ماه می ۲۰۲۱ در صادرات نفت به آمریکا در رتبه دوم قرار گرفت. رکورد قبلی در ماه می ۲۰۰۹ ثبت شده بود زمانی که روسیه نفت خام و فرآورده‌های نفتی خود را به ایالات متحده در مجموع به ۲۵.۰۸میلیون بشکه رساند.

کانادا با ۱۲۵.۷۵میلیون بشکه در صدر فهرست صادرکنندگان نفت به آمریکا قرار دارد و مکزیک در جایگاه سوم (۲۲.۵۶میلیون بشکه) قرار دارد. عمده فرآورده‌های نفتی روسیه به ایالات متحده اختصاص دارد. صادرات نفت خام تنها ۸.۶میلیون بشکه بود اما این در عین حال از ژوئن ۲۰۱۱ بالاترین رقم محسوب می‌شود. روسیه پس از کانادا (۱۰۹.۸۶میلیون بشکه) رتبه دوم و مکزیک (۱۸.۵۹میلیون بشکه) رتبه سوم صادرات نفت را دارد.

صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه به ایالات متحده در ماه می ۲۰۲۱ تقریبا ۲.۵برابر سالانه افزایش داشت، ذخایر نفت به تنهایی ۶۵برابر افزایش یافت. مجموع واردات نفت خام توسط آمریکا در ماه می ۲۰۲۱ برابر با ۱۸۰.۶۵میلیون بشکه بود که نسبت به آوریل ۶.۱میلیون بشکه افزایش یافته است.

همچنین پس از توافق واشنگتن و برلین درخصوص خط لوله نورداستریم۲، آلمان باید بهای انتقال گاز از روسیه را به اوکراین بپردازد. اما چرا آلمان مجبور است بهای انتقال گاز را به اوکراین بپردازد؟ گفته می‌شود واشنگتن و برلین در مورد تکمیل خط لوله نورداستریم۲، خط لوله انتقال گاز طبیعی مستقیم از روسیه به آلمان به توافق رسیده‌اند. اینکه چرا ایالات متحده در پروژه بین این دو کشور مداخله می‌کند و آلمان را تحت فشار قرار می‌دهد تا برای انتقال گاز در آینده پس از بهره‌برداری از این خط لوله، به اوکراین هزینه‌ای بپردازد، به زودی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

* بانک مرکزی روسیه به بورس سهام‌های داخلی هشدار داد

بانک مرکزی روسیه در پاسخ به بورس سهام‌های داخلی این کشور درخصوص ارز رمزنگاری شده هشدار داد. بانک مرکزی روسیه (CBR) به بورس‌های سهام داخلی توصیه کرد به دلیل نوسان‌های زیاد، شفافیت کم و سایر خطرات موجود ارزهای رمزنگاری شده، سهام‌های شرکت‌ها به ارزهای رمزنگاری شده را نپذیرند. این نهاد نظارتی تاکید کرد که دارایی‌های دیجیتال خطر را برای افرادی که در این زمینه تجربه و دانش کافی ندارند افزایش می‌دهد.

در اطلاعیه‌ای آمده که ارزهای رمزنگاری شده و دارایی‌های دیجیتال با نوسان‌های قیمت بالا، شفافیت پایین مکانیسم‌های قیمت‌گذاری، نقدینگی کم، خطرات فناوری و نظارتی مشخص می‌شوند. خرید سرمایه با این ارزها، افراد بدون تجربه و دانش حرفه‌ای را در معرض ریسک بالای از دست دادن پول قرار می‌دهد.

این بانک به اپراتورهای بورس اوراق بهادار توصیه می‌کند که هرگونه اوراق بهادار مانند وجوه قابل معامله در بورس را که بر اساس قیمت ارزهای رمزنگاری شده، دارایی‌های دیجیتال صادر شده در خارج از کشور، شاخص‌های قیمت ارزهای رمزنگاری شده، مشتقات ارز رمزنگاری شده و اوراق بهادار مربوط به ارزهای رمزنگاری شده هستند را فهرست نکنند. این بانک گفت: این توصیه‌ها اقدامی پیشگیرانه است و هدف آنها جلوگیری از پیشنهاد چنین ابزاری برای سرمایه‌گذاری انبوه است. محدودیت‌ها درخصوص ارزهای دیجیتال ملی، در صورت صدور، یا دارایی‌های دیجیتال صادر شده مطابق با قوانین روسیه، اعمال نمی‌شوند.

روسیه قانون تنظیم دارایی‌های دیجیتال را در ژوئن ۲۰۲۰ تصویب کرد و پس از آن، بانک مرکزی اين كشور اعلام کرد برنامه‌هایی برای مطالعه خطرات سرمایه‌گذاری در ارزهای رمزنگاری شده دارد. پیش از این، مقرراتی نیز اضافه شد که مقامات دولتی روسیه را از داشتن دارایی‌های ارز رمزنگاری شده منع می‌کرد و نامزدهای انتخابات را ملزم می‌کرد که دارایی‌های رمزنگاری شده خود را گزارش دهند. طبق گزارش کوین‌دسک، ارزهای رمزنگاری شده، به‌ویژه بیت‌کوین، برای جمع‌آوری کمک مالی توسط فعالان مدنی و سیاسی روسیه و روزنامه‌نگاران مستقل روسیه به کار رفته است.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *