چین با فرار از عواقب کرونا ویروس، تولید ناخالص داخلی را به 60درصد افزایش داده است

آرامش پس از طوفان

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – سود شرکت‌های صنعتی چین در ماه مارس، بیش از ۹۰درصد افزایش یافته است. روز سه‌شنبه هفته گذشته اداره ملی آمار چین (NBS) گفت که از سال گذشته سود شرکت‌های صنعتی در ماه مارس به شدت افزایش یافته است، در حالی که تقاضای مواد اولیه همراه با بهبود اقتصادی کشور افزایش یافته است.

داده‌ها نشان می‌دهد که سود در ماه مارس به ۷۱۱.۱۸میلیارد يوآن (۱۰۹.۶میلیارد دلار) افزایش یافته است که ۹۲.۳درصد بیشتر از یک سال قبل است، درست زمانی که این اقتصاد تحت تاثیر بحران کووید قرار گرفت. سرعت رشد از دو ماه اول امسال کند شد و سود در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۰، در ژانویه-فوریه ۱۷۹درصد افزایش یافته است.

به گفته یک متخصص، سود زیاد در صنایع تولید و فرآوری مواد خام به ویژه مواد شیمیایی، فلزات و نفت با افزایش تقاضا به رشد سود صنعتی کمک کرد. از ژانویه تا مارس، سود شرکت‌های صنعتی با ۱۳۷درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل، به ۱.۸۲۵تریلیون يوآن (۲۸۱میلیارد دلار) رسیده است.

تولید ناخالص داخلی چین هم در سه ماهه اول با رکورد رشد ۱۸.۳درصد همراه بوده است که ناشی از تقاضای شدیدتر در داخل و خارج از کشور است. صادرات این کشور در ماه مارس به شدت افزایش یافت و واردات در ماه گذشته با سرعتی بالاتر از حد انتظار، بیشترین افزایش را طی چهار سال گذشته داشته است. با این وجود، ماه قبل تولید صنعتی با سرعت کمتری نسبت به پیش‌بینی رشد کرد، در حالی که بدهی‌های شرکت‌های صنعتی در پایان ماه مارس، در مقابل رشد ۹.۴درصدی در پایان ماه فوریه، ۹.۰درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت.

این درحالی است که ووهان چین از عواقب کرونا ویروس نجات پیدا کرده و تولید ناخالص داخلی را نزدیک به ۶۰درصد افزایش داده است.

ووهان که زمانی مرکز شیوع ویروس جهانی کرونا بود، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱، یک سال پس از فلج شدن فعالیت اقتصادی با همه‌گیری بیماری کووید19، اقتصاد خود را با رشد ۵۸.۴درصدی گسترش داده است. چین گزارش داد: تولید ناخالص داخلی این شهر در ژانویه تا مارس تا ۳۵۷.۴میلیارد يوآن (۵۵میلیارد دلار) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت.

اوایل هفته گذشته گلوبال تایمز نیز با استناد به آمار رسمی گزارش داد: تولید ناخالص داخلی استان هوبئی چین که ووهان در آن واقع شده است برای اولین بار از زمان شیوع ویروس کرونا مثبت شد. در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ توليد ناخالص داخلي اين استان به ۵۸.۳درصد افزایش یافت و به ۹۸۷.۲۷میلیارد يوآن (۱۵۱.۴میلیارد دلار) در مقایسه با افت ۴۰درصد سال گذشته رسید.

این شهر و کل استان در محدودیت و تعطیلی شدیدی به سر می‌بردند که بیش از دو ماه طول کشید؛ زمانی که این ویروس کشنده از آغاز سال ۲۰۲۰ به سرعت در سراسر چین و فراتر از آن گسترش یافت. بیشتر مشاغل محلی و کارخانه‌ها به دلیل این محدودیت‌ها بسته شدند. عملکرد این منطقه، بخشی از بهبود گسترده اقتصاد چین است. چین پس از تبدیل شدن به تنها اقتصاد بزرگی که توانست در سال همه‌گیری گسترش یابد، رشد ۱۸.۳درصد در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ را گزارش کرد.

ضمن اینکه گمانه‌زنی‌های فراوان مبنی بر جنگ اقتصادی آمریکا و چین، به نمایندگی از بلوک شرق و غرب و به تبع آن، سرشاخ شدن يوآن و دلار وجود دارد. اما در کمال تعجب، چین اعلام کرد برنامه‌ای برای مقابله با دلار آمریکا از طریق يوآن دیجیتال ندارد.

طبق گفته معاون بانک مرکزی چین، لی بو، کاربرد بین‌المللی يوآن دیجیتال برای جایگزینی با دلار آمریکا به عنوان اصلی‌ترین ارز ذخیره جهان نیست. هفته گذشته ريیس این بانک نیز گفت: برای بین‌المللی شدن پول این کشور، بارها گفته‌ایم که روند مزبور طبیعی است و هدف ما جایگزینی با دلار آمریکا یا سایر ارزهای بین‌المللی نیست. فکر می‌کنم هدف ما این است که به بازار اجازه انتخاب بدهیم تا تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی تسهیل شود. آخرین تلاش‌ها برای ایجاد نسخه دیجیتالی پول ملی چین با قابلیت بلاک‌چین، استفاده داخلی است.

معاون بانک مرکزی چین گفت: هدف کاربری يوآن حداقل در حال حاضر معطوف به کاربرد داخلی است. او افزود که همکاری جهانی موضوع بسیار پیچیده‌ای است و ما هنوز برای رسیدن به یک راه‌حل خاص عجله نداریم. يوآن دیجیتال در حال حاضر در مرحله آزمایشی از برنامه‌های آزمایشی مختلف در سراسر کشور قرار دارد و مقامات مربوط امیدوارند که یک ارز دیجیتال مستقل تا زمان بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ آماده داشته باشند. چین اولین کشور در جهان است که ارز دیجیتال را در سطح ملی آزمایش می‌کند.

این در حالی است که هفته‌های گذشته گزارش شد که مقامات دولت ایالات متحده در مورد پیشروی چین به سمت يوآن مجازی ابراز نگرانی کردند، نسبت به اینکه چین بالقوه خواستار به چالش کشیدن غلبه دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهان است. کاخ سفید هم نگران است که مبادا از این ارز جدید برای طفره رفتن از تحریم‌های آمریکا استفاده شود. اما ريیس سابق بانک مرکزی چین تایید کرد که برنامه‌های اولیه برای ارز دیجیتال با ایده کاربرد برون‌مرزی نیست، با اینکه می‌تواند بر استقلال سیاست پولی تاثیر بگذارد.

 


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *