۵ میلیون دانش‌آموز از آموزش مجازی بی‌بهره‌اند

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

آی‌سی‌تی نیوز – ابراهیم رستاخیز گفت:در این یکی، دو سال برای اینکه بچه‌ها ناراحت نشوند و مشکل پیدا نکنند در فرایند آزمون‌های مجازی سهل‌انگاری و امتحانات را سبک برگزار کردیم.

ابراهیم سحرخیز کارشناس آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با آنا، بابیان این‌که اقداماتی که باید در راستای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور اتفاق بیفتد بسیار پیچیده و دشوار است گفت: انتخاب وزیر آموزش‌وپرورش حساسیت زیادی دارد و ضرورت دارد کسی که مسئولیت آن را عهده‌دار می‌شود از بدنه این وزارت باشد.
وی با شاره به این‌که در دو سال اخیر به دلیل کرونا دانش‌آموزان از حریم مدرسه دور بودند افزود: این امر موجب زیان‌های جبران‌ناپذیری در بخش یادگیری و تعلیم و تربیت شده که هر چقدر هم در سال‌های بعد تلاش کنیم، جبران وقفه ایجاد شده کار سختی است.

این کارشناس آموزش‌وپرورش با تاکیدبر بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید ادامه داد: باید نهایت تلاش صورت بگیرد تا واکسیناسیون تسریع شود دانش‌آموزان دوباره به مدرسه برگردند و دوباره آموزش را از سر بگیرند زیرا در مدارس اهداف متعددی دنبال می‌شود که فقط یک بخش آن یادگیری و آموزش در خصوص محتوای کتاب‌های درسی است.

سحرخیز اظهار کرد: در برخی از مدارس جمعیت دانش‌آموزان کم است و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی امکان برقرای کلاس‌های درس وجود دارد که البته این به معنای تعطیل کردن شبکه شاد نیست. حتی در صورتی هم که مدرسه باز شود، قول داده بودیم بر اساس سند چشم‌انداز، از فناوری‌های نوین آموزشی استفاده هوشمند کنیم و بسته‌های آموزشی و تولید محتوا داشته باشیم.

وی با تاکید بر اهمیت ادامه شبکه شاد گفت: شبکه‌ شاد فقط برای روزهای کرونایی نیست و بحث چند تعریفی، تولید بسته آموزشی، تولید محتوای الکترونیکی را باید تقویت کنیم تا در کنار کتاب‌های درسی و معلم به عنوان آموزش متمم و مکمل به یاری دانش‌آموزان مناطق محروم بشتابد تا در راستای عدالت آموزشی بتوانیم از این ابزارهای تکمیلی استفاده کنیم.

 

۵ میلیون دانش‌آموز از زیرساخت‌های آموزش مجازی بی‌بهره‌اند
به گفته این کارشناس آموزش‌وپرورش ۵ میلیون دانش‌آموز از جامعه ۱۵ میلیونی، دسترسی به همین آموزش‌های برخط یا آموزش‌های آف‌لاینی را به دلیل نداشتن موبایل یا دسترسی به اینترنت، نداشتند که عقب ماندگی تحصیلی این گروه نیز یکی از معضلات آموزش‌وپرورش است.

سحرخیز با بیان این‌که فقط دانش‌آموزان پایه دوازدهم و ششم به خاطر بحث کنکور و امتحانات نهایی موظفند در امتحانات پایان سال به شکل حضوری شرکت کنند افزود: متأسفانه چشم خود را روی سایر پایه‌ها به خصوص دوره ابتدایی بسته‌ایم و به راحتی از کنار آزمون‌های پیشرفت تحصیلی عبور کرده‌ایم و این باعث شده دانش‌آموزان صرفا با یک نمره قبولی و ارتقا ۱۰۰ درصدی به پایه بالاتر داشته باشند که نتایج این آسیب را در کنکور و پایه‌های دوازدهم و نهم شاهد خواهیم بود.

بازگشایی حضوری مدارس از اول آبان ماه
وی با بیان این‌که دانش‌آموزان قبل از کرونا هم دچار مشکل آموزش عمومی بودند عنوان کرد: مشکل ارزشیابی توصیفی دانش‌آموزان است که در دوره ابتدایی اجرا می‌شود و به‌طور بالقوه موجب افت تحصیلی می‌شود زیرا در این روش یک ارتقای خودبه‌خودی یا اتوماتیک‌وار از پایه پایین‌تر به پایه بالاتر صورت می‌گیرد در حالی‌کهکعیار سنجش دانش‌اموزان آزمون کتبی است.

این کارشناس آموزش وپرورش به مشکلات آموزش مجازی از جمله عدم دسترسی به اینترنت و تلفن همراه اشاره کرد و افزود: فارغ از این مشکلات دانش‌آموزان برای درک بهتر مباحث آموزشی باید دسترسی چهره به چهره با معلم داشته باشند. دولت باید شرایط را به‌گونه‌اث فراهم کند که بعد از واکسیناسیون سال تحصیلی را ۱۵ روز، ۲۰ روز جلوتر دایر کند تا دانش‌آموزان دوباره با محیط مدرسه خو بگیرند.

رستاخیز ضمن تاکید بر این‌که خوب است قبل از شروع سال تحصیلی دانش‌آموزان پایش تحصیلی شوند بیان کرد: با این پایش دانش‌آموزانی که ضعیف هستند و در این زمان و شرایط خودشان را به حد طبیعی و نرمال پیشرفت تحصیلی نرساندند در کلاس‌های جبرانی شرکت کنند. که البته دانش‌آموزان مرفه در ایام کرونا به مدارس غیرانتفاعی و مدارس خاص رفته‌اند و در مورد آنها هیچ نگرانی وجود ندارد. نگاه ما به مناطق نابرخوردار است یعنی ۲۵ تا ۳۰ درصد دانش‌آموزان در روستا و حاشیه شهرها که در مدارس پرجمعیت دولتی است که در زمان باز بودن مدارس دچار مشکل بودند و در این دوسال آموزش مجازی به کلی رها شده‌اند.

 

امتحانات در ایام کرونا آبکی برگزار شد
وی تاکید کرد: در این یکی، دو سال برای اینکه بچه‌ها ناراحت نشوند و مشکل پیدا نکنند در فرایند آزمون‌های مجازی سهل‌انگاری کردیم و امتحانات را سبک برگزار کردیم ۳۰، درصد از حجم کتاب‌های درسی را حذف کردیم و حتی در امتحان نهایی امسال در پایه دوازدهم هم یک یخش‌هایی از کتاب حذف شد که با وجود این حذفیات بی‌سابقه باز هم گله‌و شکایت از سختی آزمون‌ها بود.
این کارشناس آموزش ‌وپرورش ضمن بیان این‌که در ایام کرونا پشت دانش‌اموزان باد خورده است گفت: این شرایط علاوه‌بر آسیب‌های آموزشی به دلیل فشارهایی اقتصادی که به خانواده‌ها وارد شده است مانع ادامه تحصیل فرزندانشان شده و آنها را کودک کار کار کرده‌اند که اگر شرایط برای حضور در مدرسه فراهم شود ترک عادت تنبلی دانش‌آموزان و دورکاری معلمان یکی‌دوروزه و با کلاس‌های جبرانی انجام نمی‌شود که هم از دیگر اسیب‌های موجود است.

رستاخیز به مشکلات روانی و روحی دانش‌آموزان در ایام کرونا اشاره کرد و افزود: همه خانواده‌ها امکان تفریح و مسافرت ندارند اما حضور دانش‌آموزان در مدرسه باعث ایجاد نشاط و رشد ذهنی در آنها می‌شد که آن هم دیگر وجود ندارد. در واقع جامعیت اصول یادگیری و رشد عقلانی، رشد عاطفی، رشد اجتماعی در محیط مدرسه اتفاق می‌افتد که در نبود مسائل تفریحی و نبود دوستان باعث ایجاد افسردگی در بین دانش‌آموزان شده است.

 

آسیب‌های اجتماعی تهدیدی در ایام کرونا
وی به عدم امکانات و شرایط برای غنی‌سازی دانش‌آموزان در ایام کرونا و تعطیلی مدارس اشاره و اظهار کرد: در این دوران انواع آسیب‌های اجتماعی در کمین بچه‌ها بوده است زیرا مدیریت و کنترل آنها به دلایل مختلف از دست خانواده‌ها خارج شده است و به حال خود رها شده‌اند.

این کارشناس آموزش‌و پرورش در خصوص بهبود مشکلات و عارضه‌های ناشی از آموزش مجازی پیشنهاد کرد: بهتر است قبل از ورود دانش‌آموزان به پایه تحصیلی جدید از آنها آزمون و مصاحبه گرفته ‌شود و نتایج آن در سطح ستاد و اداره کل تحلیل و برایش راهکار اندیشیده شود. مثلا همان زمانی که مدرسه باز شد صدا و سیما هم هم‌زمان با بازگشایی مدارس در یک ساعاتی برنامه جبرانی داشته باشد. یا شبکه‌شاد یکسری آموزش‌های مکملی برای پایه‌های مختلف به صورت هدفمند و با برنامه طراحی کند.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *