افت نمرات با مجازی شدن آموزش‌ها

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

آی‌سی‌تی نیوز – معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش گفت: از اول مهرماه، سال تحصیلی جدید آغاز، و مدارس به صورت تدریجی بازگشایی، و قریب به ۱۴ میلیون دانش‌آموز، با توجه به پروسه ایمن‌سازی راهی مدارس خواهند شد.

علیرضاکمرئی، در برنامه زنده تلویزیونی «به وقت ایران» در شبکه آموزش، به تشریح نحوه بازگشایی مدارس درسال تحصیلی۱۴۰۱-۱۴۰۰ پرداخت و گفت: درسال تحصیلی جدید،آموزش و پرورش برای فعالیت‌های حضوری و غیرحضوری دانش آموزان در مدارس، برنامه ترکیبی دارد که این برنامه در روستاها، شهرها و پایه‌های تحصیلی مختلف متناسب با شرایط مدارس و جغرافیای همان مناطق اجرا می‌شود.

کمرئی با اشاره به این که بازگشایی مدارس به صورت تدریجی، اقتضایی و با ملاحظات مختلف و بر اساس اصول مشخص، صورت می‌گیرد، گفت: سلامت دانش‌آموزان، معلمان، کادر مدرسه و خانواده‌ها بر همه چیز تقدم دارد؛ به گونه‌ای که تا از ایمنی دانش‌آموزان اطمینان حاصل نشود، مدارس به شکل حضوری باز نخواهند شد.

عضو شورای معاونان وزارت آموزش وپرورش، با بیان این که دوز اول واکسیناسیون برای معلمان سراسر کشور انجام شده است، تصریح کرد: با هماهنگی وزارت بهداشت تزریق دوز دوم در حال اجراست؛ همچنین کادر مدرسه و رانندگان سرویس، طبق برنامه، واکسینه خواهند شد.

کمرئی افزود: همچنین برنامه هایی برای واکسیناسیون خانواده دانش آموزان پیش بینی کرده ایم که اگر بر اساس گروه‌های سنی، والدین دانش آموزی تاکنون واکسینه نشده باشند، بتوانند واکسن کرونا را دریافت کنند.

وی تصریح کرد: اگر چه جریان آموزش در سال گذشته از طریق «مدرسه تلویزیونی ایران» و «شبکه شاد» پیگیری شد اما به هیچ وجه آموزش مجازی و از آموزش راه دور، جایگزین حضور معلم در کلاس درس و ارتباط رو در روی معلم با دانش آموز نمی‌شود و قطعاً آموزش های مجازی از کیفیت مطلوب و مورد انتظاری برخوردار نیست؛ بطوریکه افت میانگین نمرات دانش‌آموزان، یکی از نشانه‌های آن است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: متأسفانه افرادی که در نقاط دوردست عشایری و روستایی زندگی می‌کنند، در سال تحصیلی گذشته محرومیت زیادی داشتند؛ این افراد، امسال در شروع فعالیت‌های حضوری مدارس، در اولویت ما قرار دارند چراکه جهت‌گیری عدالت محور، ایجاب می‌کند از نقطه‌ای شروع کنیم که بیشتر آسیب دیده است.

وی با تأکید بر لزوم توجه به دانش آموزان مناطق محروم، گفت: از اول مهر، آموزش حضوری را از مدارس روستایی و عشایر که تعداشان زیاد نیست و تنها ۷.۵ درصد جمعیت دانش آموزی را تشکیل می‌دهند، به تدریج آغاز خواهیم کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: الگوهای بازگشایی را از ماه‌ها پیش طراحی و آماده کرده‌ایم و این گونه نیست که قریب به ۱۴ میلیون دانش‌آموز را بدون توجه به پروسه ایمن‌سازی، راهی مدرسه کنیم. بازگشایی‌ها به تدریج اتفاق می‌افتد و برای این اتفاق ارزیابی‌های دقیقی صورت می‌گیرد.

 

۳۳۰ هزار تبلت به دانش‌آموزان کم‌برخوردار اهدا شد
در همین رابطه جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت از اهدای ۳۳۰ هزار تبلت در قالب این طرح به دانش‌آموزان کم‌برخوردار در سال تحصیلی گذشته خبر داد.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، سید جواد حسینی افزود: در عصر کرونا مدارس تعطیل شد، اما آموزش تعطیل نشد.

حسینی گفت: در عصر کرونا اطلس آموزشی باهدف ارائه شیوه‌های مختلف آموزشی برای هر مدرسه تدوین شد و استفاده از فضای مجازی، ارائه درس‌نامه و آموزش‌های تلویزیونی در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: ۷۲ درصد از دانش‌آموزان سال گذشته از بستر فضای مجازی و شبکه شاد آموزش‌ها را پیگیری کردند و شبکه شاد اصلی‌ترین رکن آموزش در ایام کرونا بود.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه سال گذشته ۳ میلیون دانش‌آموز از دسترسی به شبکه شاد محروم بودند، گفت: ۷۰۰ هزار دانش‌آموز به شبکه اینترنت دسترسی نداشتند و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز وسایل هوشمند آموزشی نداشتند که در قالب طرح هدایت ۳۳۰ هزار تبلت تهیه و به این دانش‌آموزان اهدا شد.

حسینی خاطرنشان کرد: پیگیری تأمین دو میلیون تبلت برای دانش‌آموزان کم‌برخوردار ادامه دارد و استفاده از ظرفیت ۷۰۰ هزار کامپیوتر بلااستفاده در مدارس و استفاده از ظرفیت خیرین در دستور کار است.

وی گفت: در بودجه سال جاری نیز ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجهیزات آموزشی دیده شده و تأمین یک میلیون تبلت نیز با استانداران تمامی استان‌ها تفاهم شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره تفاهم‌نامه وزارت آموزش‌وپرورش با وزارت ارتباطات، گفت: از طریق تفاهم با وزارت ارتباطات شهرها و روستاهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت به اینترنت و شبکه اطلاعات متصل خواهند شد که تاکنون ۴۰ هزار روستا از اینترنت بهره‌مند شده‌اند.

حسینی با بیان اینکه همه دانش‌آموزان استثنایی وسایل ارتباطی هوشمند دارند، گفت: سال گذشته به بیش از ۳۰ هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه که وسایل هوشمند ارتباطی نداشتند تبلت اهدا شد.

وی با بیان اینکه شروع مهر امسال با آموزش‌های مجازی خواهد بود، گفت: به‌تدریج و بر اساس وضعیت هر مدرسه آموزش‌های حضوری به‌ویژه در مدارس کم‌جمعیت و روستایی آغاز خواهد شد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یادآور شد: در حوزه آموزش‌وپرورش استثنایی نیز رویکرد بازگشایی تدریجی مدارس با حفظ سلامت دانش‌آموزان است و در این میان اقناع‌سازی والدین و دانش‌آموزان در دستور کار قرار دارد.

حسینی افزود: شاد مهم‌ترین محور شروع مهر است و مانند سنوات گذشته مدارس و دانش‌آموزان از شاد استفاده خواهند کرد.

وی تصریح کرد: تاکنون ۱۲ نوع مناسب‌سازی برای استفاده دانش‌آموزان استثنایی از شاد انجام شده است و با رونمایی از نسخه جدید شاد مناسب‌سازی‌های بیشتری نیز به این شبکه افزوده خواهد شد.

حسینی یکی از آسیب‌های کرونا را بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان دانست و گفت: کرونا موجب شده تعدادی از دانش‌آموزان استثنایی از تحصیل بازبمانند و تمام تلاش این است که این دانش‌آموزان در سال تحصیل جدید به سپهر آموزشی برگردند.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *