از سوی پژوهشگاه ارتباطاتنحوه تاسیس «شرکت ملی ترانزیت اینترنت» بررسی شد

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

آی‌سی‌تی نیوز – راهکارهای تأسیس «شرکت ملی ترانزیت اینترنت» با هدف ایجاد مسیری از طریق ایران برای اتصال کشورها به اینترنت بین الملل در پژوهشگاه ارتباطات مورد بررسی قرار گرفت و مدل مفهومی آن ارائه شد.

به گزارش مهر، ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه کشور، به شرکت ارتباطات زیرساخت اختیار داده که شرکت دولتی ترانزیت اینترنت ایجاد کند. طبق این ماده دولت در این شرکت، حداکثر ۴۹ درصد سهام را در اختیار خواهد داشت و ۵۱ درصد آن نیز در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد.

سال ۹۹ اساسنامه ایجاد شرکت ملی ترانزیت بین الملل در وزارت ارتباطات تدوین و به تصویب رسید و برای تصویب نهایی به کمیسیون اقتصادی دولت سپرده شد.

هم اکنون پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از انجام پروژه «ارائه مدل مفهومی پژوهشی کسب و کار جهت تأسیس شرکت ترانزیت بین الملل» خبر داده است.

طبق اعلام پژوهشگاه ICT این پروژه با هدف جهت دهی مناسب فعالیت در حوزه ترانزیت بین الملل داده و بهره برداری از فرصت‌های موجود در کشور انجام و به پایان رسیده است.

علیرضا یاری مجری پروژه مدل کسب و کار شرکت ترانزیت اینترنت با تاکید بر اهمیت بالای تأمین ظرفیت ارتباطی میان کشورها و همچنین اتصال به اینترنت با توجه به رشد تقاضا در دنیا گفت: تا کنون سرمایه گذاری زیادی هم به شکل منطقه‌ای و هم بین المللی در مسیرهای خشکی و دریایی صورت گرفته و ایران هم به جهت شرایط جغرافیایی، می‌تواند مسیر جذابی برای اتصال شرق به غرب و همچنین شمال به جنوب کشور باشد که مورد توجه کشورهای همسایه هم بوده است.

وی با بیان اینکه در این پژوهش که به درخواست شرکت ارتباطات زیرساخت انجام شد، ضمن بررسی روند بین المللی و منطقه‌ای در حوزه تأمین ظرفیت ارتباطی، پتانسیل رقبا و مشتریان منطقه نیز بررسی شد، اظهار داشت: این بررسی نشان از تسلط دارندگان پهنای باند در منطقه داشته و نتایج آن حاکی از آن است که حضور محتوا در داخل کشورها باعث شده تا میزان رشد حجم ترافیک مصرفی اینترنت به تدریج رو به کاهش برود.

به گفته یاری طبق این بررسی، روند رشد بازار ترانزیت در تمامی مسیرها رو به کاهش بوده و علاوه بر آن نه تنها قیمت خدمات ترانزیت در دنیا و تقریباً در همه مسیرها رو به کاهش رفته، بلکه روند رشد میزان درآمد شرکت‌ها نیز از فروش ظرفیت نیز با کاهش روبرو است. بنابراین تمرکز این پژوهش در ایجاد مزیت‌های رقابتی در خدمات با مسیرهای کوتاه، امن و جایگزین با هزینه کمتر خواهد بود که در طراحی مدل کسب و کار شرکت ترانزیت مورد توجه قرار گرفته است.

سناریوهای مختلف برای مدل کسب و کار شرکت ملی ترانزیت بررسی شد
وی با اشاره به اینکه، در این پروژه پتانسیل و نحوه حضور شرکت ترانزیت در بازار با هدف توسعه سهم بازار مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته، افزود: در حوزه ترانزیت بین الملل، ایران به جهت دارا بودن منابع بسیار مناسب و شبکه با کیفیت سراسری در سطح کشور، به راحتی می‌تواند سرویس ترانزیت ترافیک داده از کشور را هدایت کند. چرا که علاوه بر زیرساخت‌های وزارت ارتباطات، زیرساخت‌های دیگری مثل شبکه فیبر که در کنار شبکه انتقال برق شکل گرفته و همینطور شبکه فیبر که کنار خطوط راه آهن موجود است، می‌تواند در شکل دهی مسیرهای جایگزین برای شبکه اصلی به کار گرفته شود و در تکمیل خدمات سهیم باشد.

یاری تصریح کرد: با توجه به موضوع بازار و نیازهای مشاهده شده در بخش‌های متفاوت مشتریان، مدل‌های نوآورانه در کسب و کار بخش ترانزیت داده، مورد توجه قرار گرفت و ایده‌های جدیدی در این حوزه ارائه شد. در این پژوهش با امکان‌سنجی اقتصادی سعی شد جهت مناسبی برای فعالیت در حوزه ترانزیت بین‌الملل داده، مشخص شود تا برای بهره برداری از فرصت‌های فراوان موجود در کشور، راهبردهای مناسب برای ایجاد مزیت رقابتی و امکان جذب مشتریان و همچنین زمینه کسب سهم بازار مناسب برای کشور فراهم شود.

وی یکی از خروجی‌های اصلی این پروژه را بررسی سناریوهای متفاوت برای ایجاد شرکت ترانزیت، تدوین مدل کسب و کار شرکت ترانزیت بین الملل و امکان سنجی اقتصادی تأسیس شرکت ترانزیت بین الملل برشمرد.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *