مزایا و معایب فناوری‌ها‌ برای شرکت‌های تجاری و صاحبان کسب‌وکارها

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۱

عصر ارتباط –  فناوری اطلاعات، اغلب در حوزه کسب‌وکار، به دلیل پاسخ‌ها و بازخوردهای فوری به کاربران، ارزش زیادی دارد. ‌اینکه معنای یک کلمه یا عبارت را جست‌وجو کنید و در عرض چند ثانیه، پاسخ سوال خود را بيابيد، بسیار خوب است. ‌داشتن توانایی برقراری ارتباط همزمان با تعداد زیادی از افراد بدون در نظر گرفتن اینکه کجای جهان زندگی می‌کنید، نیز به همان اندازه لذت‌بخش است. ‌ظاهرا مزایای بیشتری در مقایسه با معایب، برای فناوری اطلاعات وجود دارد. ‌مزایای فناوری اطلاعات و ارتباطات، به‌ویژه در حوزه توسعه تجارت و شرکت‌ها، ماهیت متکثر و تحولگرا دارد. ‌

از این‌رو، ابتدا مزایای فناوری اطلاعات و سپس معایب آن برای شرکت‌های تجاری و صاحبان کسب‌وکار، فهرست شده است. ‌مزایای فناوری‌ها عبارتند از:

  • ارتباطات را بهبود می‌دهد

ایمیل‌ها، نحوه تعامل کارکنان با یکدیگر را در دهه 90 تغییر داد. ‌بسیاری برای انتقال پیام‌ها به America Online سرازیر شدند و دریافتند پاسخ به ارتباطات دیجیتال، بسیار سریع‌تر از ارسال نامه است. ‌تنها چیزی که از ارتباطات الکترونیکی پیشی گرفت، تماس تلفنی بود. ‌اکنون به لطف گوشی‌های هوشمند و رسانه‌های اجتماعی، یک کارمند می‌تواند با استفاده از ابزار مناسب، در عرض چند ثانیه از همکاران پاسخ دریافت کند. ‌فناوری اطلاعات همچنین باعث ایجاد رایانش ابری شده و به کارمندان اجازه می‌دهد زمانی که در اداره نیستند، به اطلاعات مهم، دسترسی پیدا کنند. ‌هنگام استفاده از فضای ابری نیاز به اتصال به هارددیسک نیست. ‌دنیای فناوری اطلاعات، مراحل متعدد برای برقراری سریع‌تر ارتباط را کوتاه می‌کند. ‌

ارتباط کارآمد، کلید موفقیت یک شرکت است و فناوری اطلاعات به ساده‌سازی ارتباطات کمک می‌کند. ‌در یک چشم‌انداز تجاری متصل به سرعت و گسترده، استخدام، نفوذ و حفظ کارکنان، مستلزم ارتباط مداوم و تلاش‌های مشترک است. ‌یکی از مزایای مهم فناوری اطلاعات این است که می‌تواند ارتباطات داخلی و خارجی را ساده کند. ‌به عنوان مثال ابزارهای ویديوکنفرانس و سیستم‌هاي‌عامل‌ جلسات آنلاین مانند GoToMeeting،Zoom وSkype، فعالیت‌ها را از راه دور در زمان واقعی ارايه می‌کند و هزینه‌های ناشی از حضور مشتریان در محل یا تعامل با کارمندانی را که از راه دور کار می‌کنند، تا حد زیادی کاهش می‌دهد. ‌به لطف فناوری اطلاعات، مشاغل، تقریبا بدون زحمت با مصرف‌کنندگان و تامین‌کنندگان بین‌المللی، ارتباط برقرار می‌کنند.

  • هزینه‌ها را کاهش می‌دهد

وقتی از حذف مراحل کاری در تجارت صحبت می‌شود، امکان صرفه‌جویی در هزینه وجود دارد. ‌یکی از پنج مزیت مهم فناوری اطلاعات، توانایی آن در نگهداری پول در حساب بانکی شرکت شماست. ‌برخی از مردم به دلیل هزینه‌های اولیه‌ای که بعضا احساس می‌کنند، از مفهوم فناوری اطلاعات می‌ترسند اما حقیقت این است که یک سیستم به‌روز‌شده طی چند هفته، هزینه خود را پرداخت می‌کند. ‌بهبود ارتباط، به تنهایی، منجر به بهره‌وری بیشتر و در نتیجه افزایش درآمد می‌شود. ‌فناوری اطلاعات، سرمایه‌گذاری است که همه صاحبان مشاغل باید دنبال کنند. ‌در حالی که ممکن است در ابتدا پیاده‌سازی فناوری اطلاعات گران به نظر برسد، اما در درازمدت با ساده‌سازی فرایندهای مدیریتی و عملیاتی یک سازمان، مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. ‌اساسا پیاده‌سازی فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسب‌وکارها به آنها اجازه می‌دهد بدون هیچ‌گونه خدشه در ارزش و کیفیت خدمات و محصولات، به موفقیت‌های بیشتری دست یابند.

  • تفکر استراتژیک را ترغیب می‌کند

ارتباط بهتر منجر به تفکر انتقادی بیشتر می‌شود. ‌هنگامی که کارکنان می‌دانند قادرند اطلاعات را از طریق فناوری ابری منتقل کنند، نحوه ارتباط با همکاران کمتر نگران‌کننده است. ‌بنابراین با وجود استرس برای نحوه برقراری ارتباط، کارکنان می‌توانند اطلاعات اشتراک‌گذاری‌شده را در اختیار گیرند و استراتژی‌های بهتری برای بهبود آن ایجاد کنند. ‌بنابراین یکی از مزایای ارتباط داده‌ها، داشتن زمان بیشتر است که به برنامه‌ریزی موثرتر، منجر می‌شود. ‌فناوری اطلاعات می‌تواند با تشویق انتقال دانش و ترغیب تفکر استراتژیک در سازمان‌ها، به آنها در زمینه تقویت مزیت رقابتی در بازار کمک کند. ‌به عنوان مثال، با استفاده از پایگاه داده‌های اشتراکی و شبکه‌های اجتماعی، شرکت‌ها مانند گذشته قادر به سازماندهی، تفسیر و انتقال داده‌ها می‌شوند. ‌این امر، باعث دسترسی بی‌نظیر بنگاه‌های اقتصادی به مصرف‌کنندگان و مشتریان شده و به شرکت‌ها در ارايه محصولات بهتر و نوآورانه کمک می‌کند. ‌

  • از اطلاعات، حفاظت می‌کند

همیشه در بخش شرکتی، مکانی برای پرونده‌های سنتی وجود دارد. ‌با این حال، ترک کاغذ، ممکن است بهترین ایده درخصوص اطلاعات حساس نباشد. ‌سارقان هویت، برای تبدیل ساده‌ترین اطلاعات مانند نام یا تاریخ تولد به سلاح، راه‌هایی دارند که افراد ناشناس را قربانی می‌کند. ‌پس بهتر است در فناوری اطلاعات با رمزگذاری و سایر اقدامات امنیتی، سرمایه‌گذاری کنید تا چشم‌های غیرمجاز قادر به مشاهده اطلاعات طبقه‌بندی‌شده نباشند. ‌در محافظت از اطلاعات طبقه‌بندی‌شده، فناوری اطلاعات برای جلوگیری از شکایات فعالیت می‌کند. ‌قربانیان سرقت هویت، اغلب منبعی را پیدا می‌کنند که سارقان با استفاده از آن، قادر به سرقت اطلاعات بوده‌اند. ‌غیرمعمول نیست چنین اشخاصی از شرکت‌هایی که مسوول جبران خسارت ناشی از این جنایت هستند، شکایت کنند. ‌تصمیم‌تان برای به‌روز بودن نسبت به آخرین فناوری‌ها، می‌تواند هزینه‌های قانونی ناشی از سهل‌انگاری را از بین ببرد.

  • از موانع فرهنگی عبور می‌کند

هرچند شرکت‌ها به دلیل قوانین ایالات متحده، تبعیض بر اساس نژاد، جنسیت، گرایش جنسی، سن و عوامل دیگر را که باعث تفاوت منحصربه‌فرد افراد می‌شود، ممنوع می‌دانند، اما به هر حال، تنوع، وجود دارد. ‌مزیت دنیای فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی است که به‌طور خودکار با همان فیلترهایی که انسان‌ها به آن عادت کرده‌اند، ارايه نمی‌شود. ‌اگر رزومه متقاضی احتمالی یک واجد شرایط، برای کسب شغل باشد، برای رایانه، زن یا مرد بودنش، اهمیتی ندارد. ‌پس فناوری اطلاعات می‌تواند با طراحی سیستم‌هاي‌عامل‌ به تنوع احترام بگذارد.

با وجود مزایای یادشده، فناوری اطلاعات، معایبی را برای شرکت‌های تجاری و صاحبان کسب‌وکار به همراه دارد. ‌این معایب، عبارتند از:

  • فرصت‌های شغلی را کاهش می‌دهد

یکی از معایب فناوری اطلاعات و ارتباطات در تجارت، کاهش فرصت‌های شغلی موجود برای انسان است. ‌وقتی سازمان‌ها، فناوری را در فرایندهای تولید مشاغل به کار می‌گیرند،‌ فردی را کارمند بهتری می‌دانند که نه تنها، کار را به موقع به پایان می‌رساند، بلکه قادر است فرایندهای خاصی را برای سهولت کارش انجام دهد. ‌از این رو، نرم‌افزارها، قابلیت انجام وظایفی را دارند که برای انسان‌ها لحاظ شده است. ‌مفهوم این امر، این است که آنها به رقیب انسان‌ها تبدیل شده‌اند زیرا شرکت‌ها، نیازی به استخدام افراد زیاد برای مشاغلی که توسط تعداد کمی از کارکنان و یک نرم‌افزار هوشمند انجام می‌شود، ندارند. ‌

اگرچه کاهش تقاضا برای نیروی انسانی، ممکن است خبر خوبی برای کارفرمایان کسب‌وکارها باشد، اما برای کارکنان، مفید نیست. ‌وقتی از فناوری به جای انسان استفاده می‌شود، مشاغل تجاری، اهمیتی برای استخدام کارکنان قائل نیستند. ‌در نتیجه، نرخ بیکاری افزایش می‌یابد و افراد بیشتری در جامعه، حضور می‌یابند تا برای تامین مخارج خانواده و پرداخت قبض‌ها تلاش ‌کنند. ‌بنابراین مهم است شرکت‌ها درک کنند چگونه به جای اخراج کارکنان در نتیجه پیشرفت‌های تکنولوژیکی، از آنها استفاده کنند. ‌اگر شرکت‌های تجاری بتوانند کارکنان خود را آموزش دهند، بهتر است. ‌پس از آموزش، کارکنان باید برای انجام وظایف دیگر و تصدی پست‌های جدید که ماشین‌ها قادر به انجام آنها نیستند، آماده شوند. ‌یادآوری این نکته ضروری است که دستگاه‌های تکنولوژیک، تنها زمانی عملکرد بهینه خواهند داشت که توسط کارکنان ماهر به کار گرفته شوند.

  • کارکنان را ضداجتماعی می‌کند

‌فناوری، کانال‌هایی را برای ارتباط افراد با یکدیگر بدون نیاز به حضور در یک فضای فیزیکی، ایجاد کرده است. ‌این امر به لطف چند ابزار ارتباطی از جمله Skype امکان‌پذیر است. ‌در نتیجه، همکاران تجاری می‌توانند جلسات کنفرانس را در نقاط مختلف جهان برگزار کنند. ‌مشکل این کار، هر چقدر هم فوق‌العاده باشد، این است که بخش عمده‌ای از ارتباطات انسانی به سمت آنلاین حرکت کرده است. ‌در همین حال، کارکنانی که از ابزارهای تکنولوژیک برای اغلب ارتباطات خود استفاده کرده‌اند، با کاهش مهارت‌های اجتماعی مواجه می‌شوند. ‌اکنون تغییراتی در رفتارهای فردی، ایجاد شده زیرا افراد عادت دارند بیشتر وقت خود را با استفاده از دستگاه‌های تکنولوژیک مانند لپ‌تاپ و گوشی همراه صرف کنند با این حال، مشاغل می‌توانند این مشکل را حل كنند. ‌همه کنفرانس‌ها و ارتباطات نباید به صورت آنلاین انجام شود. ‌صاحبان مشاغل باید سالانه دوره‌های خاصی را برگزار کنند که کارکنان، به صورت فیزیکی با یکدیگر ملاقات كنند و تعامل داشته باشند.

  • وابستگی بیش از حد ایجاد می‌کند

دستگاه‌های تکنولوژیک در زمینه اتوماسیون فرایندهای پیچیده سازمانی، مفید و برای شرکت‌تان، عالی هستند. ‌با این حال، این تکنولوژی‌ها ممکن است در هر نقطه، به دلایل مختلف، خراب شوند. ‌با این اتفاق، عملیات تولید، ناگهان متوقف می‌شود و این امر، می‌تواند کسب‌وکارتان را به طرز وحشتناکی تحت‌تاثیر قرار دهد. ‌وقتی کار به صورت خودکار انجام می‌شود، مردم تمایل زیادی به دستگاه‌های تکنولوژیکی دارند. ‌آنها احساس می‌کنند درک نحوه انجام این فرایندها به صورت دستی، ضروری نیست. ‌وقتی مشکلی در این دستگاه‌ها ایجاد شود، کل عملیات تجاری متوقف می‌شود. ‌

شما به عنوان یک صاحب کسب‌وکار، نباید اجازه دهید عملیات اجرایی شرکت، فقط به برنامه‌های فناوری وابسته باشد. ‌شما باید به کارکنان‌تان آموزش دهید تا بدانند هر زمان اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های کاربردی، دچار مشکل می‌شوند، چه‌کار کنند. ‌همچنین شما باید کتابچه‌های راهنمای کامل داشته باشید تا هنگام خراب شدن پیش‌بینی‌نشده دستگاه، فعالیت‌های شرکت‌، دچار مشکل نشود. ‌پیاده‌سازی و رعایت مقررات برای اجرای راه‌حل‌های جدید، نیازمند زمان و هزینه است. ‌به طور معمول، خدمات تجاری با اجرای مراحل جدید عملیات، قطع می‌شود، بنابراین آموزش بیشتر کارکنان، موردنیاز است. ‌آنها ممکن است مجبور شوند در طول فرایند پیاده‌سازی، کیفیت خدمات را کاهش دهند. ‌سازمان‌ها، معمولا پیمانکاران خارجی برای اجرای راه‌حل‌های دشوار سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای جدید استخدام می‌کنند. ‌اگرچه راه‌حل‌های فناورانه با پیشرفت فناوری ارزان‌تر شده، اما سازمان‌هایی که الزاماتی برای انطباق گسترده‌ دارند، باید اطمینان یابند به تمام مقررات پایبندند، وگرنه در معرض خطر اقدامات قانونی و مجازات‌ قرار می‌گیرند.

  • مقررات‌گذاری داده‌ها، بیشتر می‌شود

در دنیای مدرن، اطلاعات، یک تجارت بزرگ است. ‌به همین دلیل، حفاظت از داده‌ها و استفاده اخلاقی از آن برای رگولاتورها و قانون‌گذاران از اهمیت بالایی برخوردار است. ‌صاحبان شرکت‌ها نمی‌توانند از آنچه در حفاظت از داده‌های مشتری وجود دارد، غافل شوند. ‌برخی حوزه‌ها، مانند خدمات مالی و بهداشت و درمان، مقررات گسترده‌تری نسبت به سایر عرصه‌ها دارند، زیرا این مشاغل در فعالیت‌های تجاری روزانه خود، اطلاعات خصوصی و حساس بیماران و مشتریان را جمع‌آوری می‌کنند؛ با این وجود، اینکه شما صاحب یک فروشگاه مد هستید، به این معنا نیست که شما از قوانین، معاف خواهید بود. ‌نحوه مدیریت فهرست ایمیل‌ها، فرایند تایید سن افرادی که درباره آنها گردآوری اطلاعات می‌کنید و نحوه مدیریت داده‌های کارت اعتباری، همگی قابل توجه است. ‌همچنین تهیه و پذیرش پروتکل استاندارد برای محافظت از شرکت و مشتریان‌تان، کلیدی است.

موارد یادشده، تنها برخی از مزایا و معایب استفاده از ICT در حوزه تجارت و کسب‌وکار است. ‌خبر خوب اینکه رویه‌ها و سیاست‌هایی وجود دارد که شما می‌توانید به عنوان صاحبان مشاغل برای رفع معایب، آنها را اجرا کنید. ‌در مجموع، همان‌طور که شرکت شما از فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسب‌وکار استقبال می‌کند، باید برای مقابله با آثار منفی آن نیز آماده شوید.

 

 


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

1 نظر در حال حاضر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *