سه مسیر فناورانه برای حفظ محیط‌زیست

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – حفظ محیط‌زیست با فناوری به ما کمک می‌کند تا اکوسیستم‌های بهتری بسازیم یا با استفاده از تکنیک‌های ارگانیک و معدنی برای یک سیاره پاکیزه‌تر، آسیب‌های واردشده به محیط‌زیست‌ را برطرف کنیم. ‌فناوری به ما کمک کرده زندگی خود را ساده کنیم و این جهان را به مکانی کوچک‌تر تبدیل کرده است. ‌فناوری در مبارزه با کشنده‌ترین بیماری‌ها به بشر یاری رسانده و پیچیده‌ترین مشکلات را حل کرده است. ‌مشکل بعدی که پیش روی ما قرار دارد، تغییرات زیست‌محیطی است. ‌در حال حاضر، دانشمندان تلاش می‌کنند محیط‌زیست را با فناوری نجات ‌دهند.

اگرچه تصور می‌شود فناوری و محیط‌زیست در نقطه مقابل این طیف قرار دارند، اما انسان ها به دنبال راه‌هایی برای نجات محیط‌‌زیست‌ با فناوری هستند. ‌فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در تولید انرژی سبز تجدیدپذیر یا استفاده از حسگرها برای نظارت بر گونه‌های در معرض خطر و ایجاد آینده پایدار به ما کمک می‌کنند. ‌در زیر، سه روش فناورانه برای حفظ محیط‌زیست ذکر شده است.

  • ‌توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر

یکی از مهم‌ترین راه‌های کمک به حفظ محیط‌زیست‌، تولید و استفاده پایدار از منابع انرژی موجود است. ‌با توجه به تجدیدناپذیری سوخت‌های فسیلی مانند زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی، محققان، روش‌های جدیدی برای تولید انرژی با فناوری ارايه کرده‌اند. ‌تولید انرژی با فناوری سه جنبه اصلی را شامل می‌شود: ذخیره، شبکه‌های انرژی و تولید برق.

ذخیره انرژی، شامل توسعه راه‌حل‌های ذخیره‌سازی کم‌هزینه انرژی در قالب باتری‌های مدرن و بهبود پیل‌های سوختی است. ‌برخی از راه‌حل‌های انرژی کارآمد عبارتند از: سلول‌های سوختی، باتری‌های لیتیوم هوا، ذخیره انرژی هیدروژن و جمع‌کننده‌های انرژی حرارتی. ‌شبکه‌های هوشمند به انتقال برق تولیدشده در اطراف کمک می‌کنند تا اطمینان حاصل شود همه افراد در شبکه می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. ‌این فناوری، شامل ساخت این شبکه‌ها و تلاش برای نگهداری آنها می‌شود.

اگرچه ما هنوز عمدتا بر شبکه هوشمند نسل اول متکی هستیم که هر مصرف‌کننده را در زمان واقعی نظارت می‌کند اما گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر توزیع شبکه‌های انرژی بر اساس زیرساخت‌های انعطاف‌پذیر و استانداردهای پذیرفته شده جهانی وجود دارد. ‌تولید برق پایدار شامل تولید برق از منابع تجدیدپذیر مانند خورشید، باد و جزر و مد است. ‌استفاده از انرژی خورشیدی در سال‌های اخیر، انگیزه بسیاری ایجاد کرده و مردم به دنبال یافتن روش‌های ابتکاری برای استفاده از انرژی جزر و مد و باد هستند.

  • ‌فناوری و نجات حیات‌وحشِ در خطر انقراض

طبق اظهارات آلن ادیسون: «زیست‌شناسی، مدیون فناوری در برخی موارد است.» تمرکز دانشمندان محیط‌زیست بر رفع تعادل اکولوژیکی ناشی از انسان‌هاست. ‌بخشی جدایی‌ناپذیر اکوسیستم فناوری در حال حاضر به‌طور گسترده در نجات حیات‌وحش مورد استفاده قرار می‌گیرد. ‌برخی از اقدامات انجام‌شده در سراسر جهان برای حفاظت از جانوران با استفاده از فناوری عبارتند از:

– ‌یقه‌های هوشمند تعبیه‌شده با GPS و سنسورها برای ردیابی گونه‌های در معرض خطر مانند کرگدن و فیل

– ‌نظارت از راه دور روی صداهای حیات‌وحش برای تشخیص هرگونه آسیب شکارچی یا ناراحتی طبیعی

– ‌یقه‌های مبتنی بر SIM برای حیوانات در نزدیکی زیستگاه‌های انسان برای کاهش درگیری حیوان و انسان

– ‌تکنیک‌های تعیین توالی برای نجات گونه‌های در معرض خطر از بیماری‌های صعب‌العلاج

– ‌پهپادهای حفاظتی برای ردیابی و نظارت بر مناطق جنگلی وحشی برای آمادگی در برابر هرگونه بلایای طبیعی مانند آتش‌سوزی جنگل که می‌تواند باعث مرگ حیوانات شود.

– ‌تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی برای جمع‌آوری اطلاعات حیوانات گونه‌های مختلف روی کره زمین و کسانی که به‌طور جامع در زمینه حفاظت از آنها فعالیت می‌کنند.

  • ‌خانه‌های هوشمند

انسان، راه‌هایی را برای داشتن یک شیوه زندگی ایمن و پایدار برای کمک به محیط‌زیست ارايه کرده است. ‌خانه‌های هوشمندی که از زندگی سبز و ضایعات کمتر، حمایت می‌کنند، امروزه محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. ‌این ساختمان‌ها، روی سنسورهای پیشرفته‌ای کار می‌کنند که به صرفه‌جویی در انرژی در فعالیت‌های روزانه کمک می‌کند. ‌آنها معمولا از یک منبع انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌کنند و حضور افراد در خانه را برای تصمیم‌گیری‌هایی که می‌تواند به زندگی پایدار کمک کند، پیگیری می‌کنند. ‌آنها همچنین از سیستم‌های مدیریت پسماند طبیعی با روش‌های بازیافت داخلی استفاده می‌کنند که با این روش، زباله کمتری تولید می‌شود.

همچنین اتومبیل‌های هوشمند روی خطوط مشابهی تولید شده‌اند که به کاهش آلودگی خودرو و کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند. ‌خودروهای برقی مانند تسلا مدل3، روی باتری‌های قابل شارژ کار می‌کنند که در توزیع انرژی به قطعات خودرو بسیار کارآمد هستند. ‌بر اساس یک گزارش، این اتومبیل‌های کم‌مصرف حدود 62درصد از قدرت موتور را به چرخ‌های خودرو می‌رسانند در حالی که اتومبیل‌های معمولی فقط 17 تا 21 درصد از کل انرژی را مصرف می‌کنند. ‌بنابراین آنها حدود سه برابر اتومبیل‌های معمولی با سوخت، کار می‌کنند. ‌

روش‌های بسیار دیگری برای کمک به حفظ محیط‌زیست با استفاده از فناوری وجود دارد. ‌اکثر این برنامه‌ها به‌طور گسترده مورداستفاده قرار می‌گیرند و تغییرات قابل توجهی ایجاد کرده‌اند. ‌با این حال، اگر این فناوری‌ها به‌گونه‌ای ساخته شوند که با افراد زیادی تماس بگیرند و آنها را در استفاده از فناوری به بهترین نحو ممکن، آموزش دهند، موثرتر هستند.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *