احمد صادقی در مصاحبه با عصر ارتباط:

جامعه پذیر بودن، لازمه شهر پیشرفته است

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

عصر ارتباط – احمد صادقی منتخب ششمین دوره، از دهه پنجاهی های شورای شهر تهران است. کارشناسی ارشد حقوق قضایی و گواهینامه دکترای تخصصی حرفه ای در رشته مدیریت بحران دارد.

صادقی در خصوص شهر هوشمند و مدیریت این پروژه به عصرارتباط گفت :مدیریت شهرداری در دوره قبل در زمینه شهر هوشمند، کارهای قابل توجه و خوبی را انجام داده و انصافا باید تایید کنیم این مهم پیشرفت خوبی داشته است،  یکی از شاخص های شهرهای پیشرفته در دنیا، جامعه پذیر بودن آن است؛ یعنی شهری که مشارکت شهروندان را در خودش داشته باشد.

وی افزود: وقتی از شهر جامعه پذیر صحبت می کنیم باید زیرساخت های شهر جامعه پذیر هم فراهم باشد. یکی از زیرساخت های مهم مشارکت پذیری مردم در اداره شهر، هوشمند بودن شهر است؛ یعنی هر شهروندی در هر جایی، بتواند با زیرساخت های موجود شهر هوشمند، در زمینه های مختلف، فراتر از اقتصادی، مانند فرهنگی، اجتماعی، سلامت و… برای خود، نقشی در این ساختار ببیند.

عضو منتخب شورای ششم اظهار داشت: اگر همه شهروندان، با حداقل دسترسی و امکانات، خودشان را در اداره شهر دخیل بدانند، به یک ایده آل شهر هوشمند می رسیم. پس زیرساخت ها باید فراهم شود. این زیرساخت نیازمند نگاه مبنایی است.

صادقی با بیان اینکه قطعا نواقصی در نحوه اجرای طرح شهر هوشمند وجود دارد گفت: این که فکر کنیم شهر هوشمند به این معناست که صدور جواز آن به صورت غیر حضوری انجام شود و بعد به سرعت یک سامانه طراحی کنیم و آن را یک سامانه شهر هوشمند بنامیم یا می گوییم باید دسترسی مان به خطوط حمل و نقل در شهر هوشمند راحت انجام شود و یک سامانه دیگر طراحی می کنیم، یک اشتباه بزرگ است، در حال حاضر، تهران سامانه های مختلفی دارد که هرکدام بر اساس یک نیاز ایجاد شده است. این نیازها بر اساس نگاه مبنایی، منشأ مختلفی دارند.

وی افزود: اگر در ابتدا نگاه مبنایی مان را تعین کنیم مثلا بگوییم «یک شهرِ مشارکت پذیرِ جامعه محورِ عدالت محور» و بر اساس آن، مبنا را مشخص کنیم، آن موقع سامانه ها طوری طراحی می شود که همگن باشد و به یک مبنا برسد.

عضو منتخب شورای ششم مسیر درست برای رسیدن به اهداف دیده شده در شهر هوشمند را این گونه بیان داشت: شورای ششم باید مبنای تفکر خود را برای اداره شهر مشخص کند و این مبنا، باید بر اساس اسناد بالادستی باشد. در این زمینه، ما سندی پیش رو داریم به نام: «گام دوم انقلاب»

وی افزود: باید توجه نمود ارتباط گام دوم انقلاب با مدیریت شهری چیست. در این زمینه، به سه واژه خواهیم رسید: «شهر جامعه محور»، «شهر تمدن ساز» و «شهر خودساز.»

صادقی اظهار داشت: شهر خودساز، شهری است که بتواند بدون تکیه بر منابع خارجی، خودش را اداره کند. این موضوع، باید برای ما در اداره شهر، مبنا شود؛ یعنی باید بتوانیم بدون اینکه به منابع خارجی شهر و منابع غیرپایدار تکیه کنیم، ظرفیت های شهر را شناسایی و آن را با این ظرفیت ها اداره کنیم. این شهر، یک ویژگی دارد. باید طوری آن را پایدار و تاب آور طراحی کنیم که اگر شوکی به آن وارد شد، به سرعت به حالت اولیه خود برگردد. پس شهر خودساز، تاب آور خواهد شد. این کار، مبنایی برای اداره شهر است. اگر آن را مبنا قرار دهیم، یک سری ظرفیت هایی در سطح شهر داریم متاسفانه مدیران ما سال ­های سال است به منابع جدید و ظرفیت های جدید فکر نکرده اند.

وی افزود: یکی از واژه هایی که مبنای کار ماست و از سند گام دوم نیز استخراج شده، شهر جامعه پذیر است. شهر باید با مشارکت خودش اداره شود. پیش تر کوچک ترین سطح مدیریتی، منطقه و ناحیه بوده است که این مهم به سطح محله، آورده نشده است. باید شهر را در سطح محله با ظرفیت های خودش اداره کنیم. باید زیرساخت نحوه مدیریت مردم بر شهر را کاملا تعریف و زیرساخت های IT و دسترسی ها را فراهم نماییم.

صادقی در پایان با اشاره به نگاه مدیریت جهادی در تک تک اعضای شورای ششم گفت:نکته مهم دیگری که از نظریه مبنایی و از گام دوم انقلاب برمی آید شهر تمدن ساز است. ما پیشینه خیلی قدیمی تمدن ایرانی  اسلامی داریم. در حال حاضر شهر تهران، نماد کدام تمدن است: ایرانی یا اسلامی؟ تهران حتی نماد تمدن غربی هم نیست؛ یعنی مجموعه به هم ریخته که شاید همه چیز باشد و هیچ چیز نباشد! ما باید به این سمت برویم که تهران، با این المان ها، نماد یک شهر ایرانی – اسلامی باشد که بتوانیم آن را برای سایر شهر الگوسازی کنیم.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *