معضل صحت‌ اطلاعات هویتی حین خرید سیم‌کارت‌

  • توسط نویسنده
  • ۳ سال پیش
  • ۰

آی‌سی‌تی نیوز – معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان گفت: عدم صحت‌ اطلاعات هویتی هنگام خرید سیم‌کارت‌های اعتباری بسترساز بروز کلاهبرداری‌های اینترنتی است.

به گزارش خبرگزاری فارس عباس نجفی در جلسه کاهش گمنامی مجرمین در فضای مجازی اظهار کرد: امروز مجرمین در حوزه فضای مجازی با سوء استفاده از خلأهای موجود نسبت به ارتکاب عناوین مجرمانه اقدام می‌کنند و گاهی به لحاظ عدم احراز هویت، دیدن این جرایم بسیار کم است.

وی بیان کرد: در جرایم اینترنتی مجرمین با استفاده از ابزارهای مجرمانه و شیوه‌های ارتکاب بیشترین ضرر و زیان را بر بزه‌دیده وارد می‌کنند.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان خاطرنشان کرد: به خاطر نبود سیاست‌گذاری مناسب و خلأهای قانونی، واگذاری سیم‌کارت فعال به افراد غیر، جرم‌انگاری نشده و همین امر موجب سوء استفاده مجرمین به روز جرائم متعدد در فضای مجازی شده است.

وی سیم‌کارت‌های توریستی (سیم‌کارت اعتباری اتباع بیگانه) باطل نشده را یکی از بسترهای بروز جرائم کلاهبرداری اینترنتی دانست و افزود: این سیم‌کارت‌ها باید بعد از اتمام اقامت فرد در کشور به صورت خودکار غیرفعال شوند اما این کار به درستی صورت نمی‌گیرد و موجب اخلال در رهیابی هویت مجرمین می‌شود.

نجفی با بیان اینکه ثبت‌نام سیم‌کارت‌های اعتباری باید با دقت بیشتری صورت گیرد اضافه کرد: یکی از مواردی که احراز هویت مجرمین را دچار مشکل کرده، ارائه اطلاعات و مدارک هویتی جعلی هنگام خرید سیم‌کارت توسط مجرم به متصدی فروش است که برای رفع این مشکل باید اطلاعات ارائه شده صحت‌سنجی و راستی‌آزمایی شوند.

وی با اشاره به اینکه بخش دیگری از جرایم فضای مجازی در بستر پیامک‌های تبلیغاتی انبوه صورت می‌گیرد که با بیان موضوعات خلاف واقع، افراد را اغفال کرده تا ترغیب به خرید محصولات و کالاهای ممنوعه شوند گفت: با استفاده از خلأ عدم نظارت بر محتوای این پیامک‌ها در این خصوص نیز باید سازوکار مشخصی صورت گیرد.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با اشاره به ظرفیت اطلاع‌رسانی شرکت‌های خدمات ارتباطات در راستای پیشگیری از جرم بیان کرد: شرکت‌های خدمات ارتباطات ظرفیت مناسبی در خصوص انتشار محتواهای پیشگیرانه و آگاهی بخشی به جامعه دارند.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *