معاوضه آپارتمان و پمپ بنزین با «بیت‌کوین»!

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

آی‌سی‌تی نیوز – برخی مشاوران املاک، واحدهای مسکونی را برای معاوضه با بیت‌کوین آگهی کرده‌اند. از یک دفتر اداری ۴۹۰ میلیون تومانی در تهران تا معاوضه ویلای ۱۹۰ میلیارد تومانی.

البته معاوضه با بیت‌کوین تنها به واحد مسکونی و دفتر اداری محدود نیست و در میان آگهی‌های متنوع این بخش چندین درخواست برای معاوضه پمپ بنزین سه‌منظوره شهری و بین راهی نیز دیده می‌شود.

«در حالی که در سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ شمسی، تعداد معدودی ایرانی با بازار ارزهای مجازی آشنا بودند، رشد شتابان قیمت رمزارزها و بازدهی خیره‌کننده آنها بخصوص از سال ۱۳۹۷ که بیت‌کوین به مرز ۲۰ هزار دلار رسید، بسیاری از سرمایه‌گذاران را راهی این بازار کرد. از ابتدای سال ۲۰۲۱ مصادف با دی ماه سال گذشته هم از یک‌سو جهش قیمت بیت‌کوین که بهای این ارز پرطرفدار را با رکورد ۵۰ هزار دلار رساند و از سوی دیگر توقف روند صعودی بورس تهران و ریزش شدید آن، زمینه حضور افراد بیشتری را در بازار ارزهای مجازی فراهم کرد. در همین حال قانونی‌شدن استخراج رمزارزها در ایران نیز باعث شد تا افرادی که ارز دیجیتال برای فروش دارند، افزایش یابد. به‌ طوری که کمیسیون اقتصادی مجلس در گزارش اخیر خود از خرید و فروش روزانه ۷۰۰ بیت‌کوین معادل ۴۰ میلیون دلار در بازار غیر رسمی ایران خبر داد. قیمت بیت‌کوین در بازه یک و شش ماهه به ترتیب ۵.۲ و ۱۸.۳ درصد کاهش یافته است اما در بازه‌های یک و سه ساله به ترتیب ۳۵۱ و ۶۳۶ درصد بازدهی داشته است.

حال در این شرایط تعداد افرادی که روی گوشی‌های هوشمند خود نوسان روزانه و لحظه‌ای ارزهای مجازی را رصد می‌کنند افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

 

معاوضه بیت‌کوین با پمپ بنزین و ایزوگام

فعالیت استخراج‌کنندگان غیر قانونی رمزارزها بخصوص بیت‌کوین باعث شده است تا ارزهای مجازی قابل معامله در بازار غیر رسمی ایران افزایش قابل توجهی پیدا کند. بر اساس گزارش‌های وزارت صمت استخراج جهانی سالانه بیت‌کوین ۳۲۴ هزار معادل ۱۱.۹ میلیارد دلار است که برآورد می‌شود استخراج فعلی این رمز ارز به‌صورت غیر رسمی در ایران سالانه حدود چهار تا شش درصد تولید جهانی، یعنی حدود ۱۹ هزار و ۵۰۰ بیت کوین باشد.

بر اساس آمار و اطلاعاتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت خرداد امسال اعلام کرده است تاکنون سه هزار و ۳۲۷ جواز تأسیس در زمینه استخراج رمزارز صادر شده که دو هزار و ۴۷۷ مورد از آنها معتبر و مابقی باطل شده است.

در همین راستا در کنار کانال‌های بسیاری که در فضای مجازی در زمینه خرید و فروش رمزارزها فعال هستند، گشتی در سایت‌های خرید و فروش کالا و خدمات مشهور، آگهی‌های متنوعی را در ارتباط با ارزهای مجازی از آموزش و استخدام تریدر با بیمه تا خرید و فروش ارز و دستگاه‌های استخراج آن نشان می‌دهد. توسعه روزافزون بازار ارزهای مجازی در ایران باعث شده تا این روزها بازار معاوضه با این ارزهای نوین نیز داغ شود.

بر همین اساس برخی مشاوران املاک، واحدهای مسکونی را برای معاوضه با بیت‌کوین آگهی کرده‌اند. از یک دفتر اداری ۴۹۰ میلیون تومانی در تهران تا معاوضه ویلای ۱۹۰ میلیارد تومانی.

البته معاوضه با بیت‌کوین تنها به واحد مسکونی و دفتر اداری محدود نیست و در میان آگهی‌های متنوع این بخش چندین درخواست برای معاوضه پمپ بنزین سه‌منظوره شهری و بین راهی نیز دیده می‌شود.

دایره معاوضه با بیت‌کوین به کالاها هم رسیده است؛ به طوری که یکی از شرکت‌های تولیدکننده ایزوگام برای معاوضه محصول صادراتی خود با بیت‌کوین اعلام آمادگی کرده است. با توجه به استقبال از استخراج رمزارزها نیز بازار اجاره و فروش مزارع یا نیروگاه‌های با مجوز برای این کار داغ شده است. حتی برخی صاحبان مزارع دستگاه‌های ماینر دیگران را قبول می‌کنند. در کنار این‌ها برخی افراد بیت‌کوین‌های گم یا فراموش‌شده را بازیابی می‌کنند.

 

اندازه بازار خرد رمزارزها

با آن که به‌ گواه گزارش‌ها و نظر کارشناسان، بازار رمزارزها در ایران بخصوص بخش غیر رسمی آن خیلی بزرگ است اما بررسی آمارهای معاملات ریالی و خرد در این بازار نشان می‌دهد که بخش عمده معاملاتی که در نهایت اعداد و ارقام بزرگی را به دست می‌دهد، مربوط به معاملات اوتی‌سی یا خارج از صرافی است که میان دو یا چند نفر صورت می‌گیرد. در واقع بخشی از بازار رمزارز تاریک است. زمانی که معامله میان دو نفر صورت می‌گیرد و شخصی در ازای دریافت رمزارز ریال پراخت می‌کند، قابل شناسایی نیست. در سال ۹۹ به طور میانگین روزانه ۱۵ میلیارد تومان سرمایه وارد بازار رمزارزها شده است.

اما پس از اوج‌گیری قیمت رمزارزها بخصوص بیت‌کوین از آبان ماه سال گذشته این عدد بیش از ۱۰ برابر شد. در واقع با توجه به این که پرداخت‌های ریالی برای خرید و فروش رمزارزها سقف روزانه دارد، این معاملات خرد حجم بزرگی ندارد.

برآوردهایی که از تعداد افرادی که وارد بازار رمزارزها شده و سرمایه‌گذاری کرده‌اند، بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نفر است که عمدتاً معاملات خرد و زیر ۱۰۰ میلیون تومان است. حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر نیز به‌صورت حرفه‌ای از این بازار نوسان می‌گیرند. اما آن بخش از معاملات رمزارزها که به‌ صورت کلان انجام می‌شود، همان معامله اوتی‌سی است که میان دو نفر بر اساس توافق انجام می‌شود و هزینه رمزارزها به‌صورت چک رمزدار بانکی پرداخت می‌شود.

 

بازار بزرگ معاملات غیر رسمی

در این باره یک کارشناس بانکداری الکترونیک و ارزهای مجازی، در گفت‌وگو با «ایران» درباره آمارهایی که از مبادله رمزارزها در ایران اعلام می‌شود، گفت: بازار ارزهای مجازی در ایران دارای دو بخش رسمی و غیر رسمی است که به‌ دلیل تحت نظارت نبودن بخش غیر رسمی آن، اعدادی که درخصوص مبادله آن اعلام می‌شود، به واقعیت نزدیک نیست.

وی افزود: عمده آمارهایی که درخصوص خرید و فروش ارزهای مجازی در ایران ارائه می‌شود بر اساس عملکرد صرافی‌های آنلاین تخمین زده می‌شود اما به علت این که بخش بزرگی از معاملات ارزهای مجازی در بستر صرافی‌های غیر ایرانی انجام می‌شود، ارائه آماری دقیق ممکن نیست.

وی تأکید کرد: با وجود این هم‌اکنون بازار غیر رسمی ارزهای دیجیتال بسیار بزرگ است.

وی همچنین درباره بخش رسمی بازار ارزهای مجازی توضیح داد: بر اساس اعلام بانک مرکزی، استخراج‌کنندگان قانونی و با مجوز رمزارزها می‌توانند ارزهای دیجیتالی را که به دست می‌آورند برای واردات کالا همانند ارز نیمایی به بانک مرکزی تحویل دهند ولی این ارزهای دیجیتال سهم اندکی از بازار دارد.

به گفته وی هم‌اکنون تعداد زیادی ماینر غیر قانونی در کشور فعال است که ارزهای دیجیتال به دست آمده را به‌صورت غیر رسمی در بازار عرضه می‌کنند.

این کارشناس بانکداری الکترونیک اظهار کرد: عدم اعتماد به بازارهای سرمایه‌گذاری مرسوم و همچنین بازدهی بالای ارزهای مجازی باعث شده است تا تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران به سمت این بازار بروند.

او ادامه داد: یکی از راه‌های برآورد میزان سرمایه‌ای را که وارد بازار ارزهای مجازی شده است، می‌توان در میزان خروج سرمایه از بازارهای دیگر مانند ارز، بورس و مسکن جست‌وجو کرد.

او اضافه کرد: در حالی که حجم نقدینگی در ایران با سرعت زیادی در حال افزایش است اما شواهدی از ورود نقدینگی به بازارهای مرسوم نیست و بر همین اساس بخشی از آن به بازار ارزهای مجازی وارد می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا خرید ارزهای مجازی به مثابه خروج ارز از کشور است، گفت: به محض این که ارز مجازی خریداری می‌شود، همان لحظه خروج ارز از کشور رخ داده است. حتی خرید این ارزها با ریال نیز تبدیل به ارزهای خارجی می‌شود و در فضای ابری از کشور خارج می‌شود. این در حالی است که این سرمایه‌گذاری هیچ سودی برای اقتصاد ایران ندارد و تنها منافع آن به شخص سرمایه‌گذار می‌رسد.» (منبع:ایران)

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *