نرخ تلفن ثابت در صورت تغییر چقدر می‌شود؟

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

آی‌سی‌تی نیوز – مخابرات درخواست افزایش تعرفه تلفن ثابت را به شورای رقابت برده و شورا فرمولی را برای تعرفه‌گذاری تایید کرده است. وزارت ارتباطات در حال بررسی این فرمول است و اگر این فرمول را بپذیرد به زودی تغییراتی در فیش تلفن ثابت مشترکان ایجاد خواهد شد؛ اما این تغییرات چقدر است؟
به گزارش فارس، خبرهای رسمی از تلاش مدیران شرکت مخابرات برای تصویب فرمول تعرفه گذاری شورای رقابت درباره تلفن ثابت در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات حکایت دارد.

در صورتی که کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، بپذیرد به زودی تغییراتی در فیش تلفن ثابت مشترکان مخابرات حادث خواهد شد.

«مدل تعرفه گذاری تلفن ثابت متعلق به 12 سال پیش است». «تعرفه های تلفن ثابت از سال 1384 تغییر نکرده است.» این ها جملات پرتکراری است که از چندین سال پیش از سوی مسوولان شرکت مخابرات ایران شنیده می شود. ماجرای ضرر شرکت مخابرات ایران، از زمانی که این شرکت از دولت به بخش خصوصی منتقل شد، جدی تر شد. تقریبا از آن زمان توسعه در این شرکت متوقف شد و سهامداران آن همواره عدم تناسب تعرفه ها و هزینه های این شرکت را علت عدم توسعه و نبود سرمایه لازم برای توسعه در این شرکت عنوان می کردند.

صرف نظر از صحت و سقم اظهارات سهامداران و مدیران شرکت مخابرات درباره علت و ریشه مشکلات شرکت، وضع نابسمان مالی در شرکت مخابرات ایران عیان است. این شرکت با اوضاع بد مالی به سختی در سال های اخیر خود را اداره کرده و به نظر می رسد اینجا دیگر آخر کار است.

خطر ورشکستگی مخابرات در بخش تلفن ثابت، تایید شد

مخابرات با اوضاع بد مالی به سختی در سال های اخیر خود را اداره کرده و به نظر می رسد به آخرین امیدهای خود رسیده است .

این را چند روز پیش، درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم گفت.

او که به دیدار عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رفته بود تا بسته ای از مشکلات این حوزه به همراه راه حل های پیشنهادی را برای کمک به وزیر جدید، هدیه کند، با اشاره به عملکرد برخی زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: موضوعی که بررسی‌های کارشناسی سازمان بازرسی مؤید آن است، بحران مالی و خطر ورشکستگی شرکت مخابرات در خصوص تلفن ثابت است. باید شرایط مناسبی برای توسعه تلفن ثابت فراهم شود. زیرا هنوز بخش زیادی از مردم تلفن ثابت را بر تلفن همراه ترجیح می‌دهند.

 

اما راه حل جدید مخابرات برای افزایش تعرفه تلفن ثابت چیست؟

تاکیدهای چند ساله مدیران مخابرات درباره عدم تناسب درآمد و هزینه ها در این شرکت، اکنون با تغییر دولت در حال به ثمر رسیدن است. آنها این روزها طرحی را برای تغییر تعرفه های تلفن ثابت پیش می برند که به طور دقیق تر آن را متعادل کردن تعرفه ها می خوانند. این موضوع از این نظر برای مشترکان این شرکت حائز اهمیت می شود.

مجید سلطانی، مدیر عامل شرکت مخابرات ایران درباره جزئیات تعرفه گذاری جدید مربوط به تلفن ثابت، می گوید: به هیچ وجه به دنبال افزایش تعرفه نیستیم و فقط بحث حداقل هزینه نگهداری برای هر خط تلفن مطرح است.

وی گفت: شورای رقابت پذیرفته است که درآمد‌های ما کفاف هزینه را نمی‌دهد. همه اسناد و مدارکمان را به شورای رقابت تقدیم کردیم و شورای رقابت هم استدلال‌های ما را پذیرفت و قرار شد این فرمول به تایید کمیسیون تنظیم مقررات هم برسد تا ما بتوانیم به قول‌هایی که در خصوص افزایش کیفیت توسعه به مردم داده ایم عمل کنیم.

سلطانی در توضیح استدلال برای افزایش تعرفه های تلفن ثابت، گفت: هر خط تلفنی که اکنون در سراسر کشور کار می‌کند چه مشترک مورد نظر کار کند و چه کار نکند برای مخابرات هزینه دارد، چون ما نمی‌توانیم دستگاه‌ها را خاموش کنیم و دائم باید نگهداری انجام شود بنابراین بحث نگهداری در موضوع زیرساخت و شبکه اصلی مخابرات باید انجام شود و بسیار هزینه بر است و این ارتباطی به کارکرد مشترک ندارد و شبکه عظیم چهارلایه مخابرات باید شبانه روزی کار کند.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران گفت: ما بر همین اساس به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، جدولی را پیشنهاد کردیم که بر اساس آن مناطق کشور بر اساس اقلیم و جغرافیای کشور متفاوت باشد و اگر این جدول به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات هم برسد ما بر اساس آن می‌توانیم حداقل هزینه نگهداری را لحاظ کنیم.

سلطانی افزود: در خط تلفن ثابت این که مشترک چقدر کار می‌کند هزینه‌های خود را دارد، اما در بخش مکالمه پیشنهاد ما این است که هر جایی و با هر عددی که مصوب شد مشترکان تا آن حد از دادن تعرفه و هزینه مکالمه معاف باشند و سعی ما این است که تا آن عدد، شارژ هزینه مکالمه بر اساس پالس یا دقیقه نداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: با توجه به جلسات امیدوارکننده‌ای که با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین مدیران سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی داشته ایم افق را بسیار روشن می‌بینیم و انتظار داریم با شرکت مخابرات سریع و فوری مساعدت شود.

بنابراین مشخص شده است که مخابرات به دنبال تصویب فرمول تعرفه گذاری شورای رقابت برای تلفن ثابت در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است.

اما برای مشترکان این توضیحات باید با یک عدد همراه شود تا متوجه شوند که این تغییرات قرار است چه تغییری در فیش تلفن آنها داشته باشد و اساسا موضوع تا چه اندازه دارای اهمیت است؟

مدل تعرفه گذاری شورای رقابت براساس دقیقه و مبلغ پایه ۴۵ ریال به ازای هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت داخلی شهری است. این فرمول کف تعرفه را تعیین می کند.

براساس این فرمول، حداقل دقیقه ای که مخابرات برای مشترکان منظور خواهد کرد، ۳۵۰۰ دقیقه در شهرهای بزرگ، ۲۵۰۰ دقیقه در سایر شهرها و ۱۵۰۰ دقیقه در روستاها است. یعنی مشترک از تلفن استفاده کند یا نکند مخابرات ۳۵۰۰ دقیقه را برای او منظور می کند. به عبارت دیگر اگر مشترک کمتر از ۳۵۰۰ دقیقه در ماه از خط تلفن ثابت خود استفاده کند باید همان ۳۵۰۰ دقیقه را بپردازد و اگر مشترک بیشتر از ۳۵۰۰ دقیقه در ماه از خط تلفن ثابت خود استفاده کند باید هزینه عدد بالاتر را بپردازد. رقم این افزایش از حاصل ضرب میزان دقائق مکالمه در قیمت هر دقیقه مکالمه (۴۵ ریال) به دست می آید.

این مصوبه هنوز در کمیسیون تخصصی است و وارد کمیسیون اصلی نشده است.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *