زارع‌پور: رگولاتوری حوزه ICT نیاز به جراحی دارد

  • توسط نویسنده
  • ۲ سال پیش
  • ۰

آی‌سی‌تی نیوز – وزیر ارتباطات گفت: موضوع امنیت با پروتکل و دستورالعمل درست نمی‌شود بلکه یک نفر باید در کشور باشد که بگوید من مسؤول هستم دستور بدهد و دستوراتش اجرا شود و پاسخگو باشد.

به گزارش فارس، عیسی‌زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بازدید از پارک فناوری پردیس گفت: ظرفیت‌های خوبی در کشور ایجاد شده و زیرساخت‌های مناسبی فراهم شده است که عمده آنها به دست آقای ستاری و مدیران او محقق شده است.

وی با اشاره به مشکلات شرکت‌های خصوصی با تأمین اجتماعی گفت: خودم در تجربه مشابهی از نزدیک دیدم که کارفرمایی در تأمین اجتماعی جریمه‌ای سنگین بابت بیمه نکردن کارمندی شده بود اما کارفرما و کارمند شهادت می‌دادند که این کارمند اصلا در شرکت نبوده و با اختیار خود از شرکت خارج شده است.

وی گفت: با وجود همه کاستی‌های موجود اما همین فضایی که در آن نشسته‌اید و جلسه امروز برگزار شده است نشان می‌دهد که یعنی کارهای خوبی در کشور انجام شده پس قدر جایگاه فعلی را بدانید.

وزیر ارتباطات گفت: 4، 5 سال در خارج از کشور زندگی کرده‌ام و شهروندان دیگر کشورها را هم دیده‌ام و روی این حساب می‌گویم که ایرانی‌ها یک سر و گردن بالاتر از بقیه افراد بودند و می‌توانیم بهتر از این کار کنیم.همچنان که اگر چند سال پیش شروع کرده بودیم امروز در جایگاه بهتری قرار داشتیم.

وی گفت:‌بسیاری از کسب و کارهایی که امروز زندگی مردم را متأثر کرده‌اند چند سال پیش مشکلات اساسی داشته‌اند که رویه‌ها را تغییر دهند این مشکلات امروز شما هم چند سال دیگر خاطره می‌شود.البته که در کشور برخی نقاط ثروت با نقاط قدرت تلاقی پیدا می‌کند و تغییر را سخت می‌کند گاهی هم مقاومت‌های ذهنی وجود دارد.

زارع‌پور گفت:‌ در دوره جدید مدیریت در وزارت ارتباطات رویکرد تقویت بدنه فناوری اطلاعات در کنار بدنه ارتباطات را در دستور کار داریم.

وی گفت: همچنین در دوره جدید دو رویکرد اساسی فراهم کردن زیرساخت‌های اساسی پر سرعت و ارائه خدمات دولت الکترونیک به صورت یکپارچه در دستور کار داریم.

وی توضیح داد: در فراهم کردن زیرساخت‌های اساسی پرسرعت قصد داریم به جایی برسیم بعد از 4 سال بگوییم هر جا که مردم به فیبر نوری نیاز داشتند فیبر رسانده‌ایم. هم اکنون فناوری‌های جدید مثل منظومه‌های ماهواره‌ای در حال ورود هستند که اگر به آنها توجه نکنیم ارتباط‌مان با مردم قطع می شود در حال حاضر هم حدود 7 تا 8 هزار روستا در کشور هیچ ارتباطی ندارند و اتفاقا این روستاها از جمله روستاهایی هستند که دسترسی به آنها سخت است و مثلا اگر قبلا در روستایی یک سایت می‌زدیم و ارتباطات آن روستا و چند روستای اطراف برقرار می‌شد اکنون باید فقط چند سایت بزنیم تا به آن روستا رسیم که اتفاقا در این موارد اینترنت ماهواره‌ای می‌تواند به کمک‌مان بیاید.

وی گفت:‌در بحث فراهم کردن زیرساخت‌های پرسرعت به بومی‌سازی هم توجه خواهیم کرد و از هر ظرفیتی که وجود دارد استفاده می‌کنیم البته باید به این نکته توجه کنیم که کیفیت و سرعت تولید در محصولات بومی باید مطابق انتظار باشد زیرا اگر امروز به محصولی نیاز دارم نمی‌توانم دو سال به تولیدکنندگان وقت بدهم اگر چه که باید وقت کافی برای تحقیق و توسعه را برای آن شرکت منظور کنیم اما در این شرایط نمی‌توانیم مسأله توسعه را روی زمین بگذاریم و وعده دو سال دیگر را ملاک قرار دهیم.همچنین نباید تولید داخل از خارجی گران‌تر شود که توجه سازمان‌های نظارتی جلب می‌شود. همچنین در بحث کیفیت هم نمی‌توان کوتاه آمد.

وی خاطرنشان کرد:‌در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها رشد نرخ ارز و افزایش تقاضا در دوران کرونا سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت مناسب با نیاز روز افزایش نیافته است.

وی گفت: یک ویروسی به جان برخی مسؤولان کشور افتاده که به بدنه کارشناسی هم سرایت کرده و آن خودناباوری است که امیدواریم کمرنگ شود.

وی با اشاره به برنامه ارائه خدمات دولت الکترونیک گفت:‌ به دنبال شکل‌گیری اپراتورهای خدمات مثل اپراتورهای ارتباطات هستیم.

زارع‌پور با اشاره به مسأله امنیت گفت:‌ در موضوع امنیت اشکال داریم که البته بخشی از آنها طبیعی است اما به طور کلی با پروتکل و دستورالعمل، امنیت درست نمی‌شود باید در کشور یک نفر باشد که بگوید من مسؤول امنیت هستم دستور بدهد، دستورش اجرا شود و پاسخگو باشد.

وزیر ارتباطات با تأکید بر لزوم شکل‌گیری حاکمیت داده در کشور گفت: برای این منظور زیرساخت‌های فنی هم لازم است که فراهم شود خودم هم به شدت مخالف داشبوردهایی هستم که افراد داده وارد می‌کنند زیرا اساس داده باید از سیستم بیرون بیاید تا باب‌ها شناسایی شوند.

وی یادآور شد: نظام تنظیم‌گری در حوزه ICT نیاز به جراحی دارد و در برخی حوزه‌ها رگولاتور و تنظیم‌گر مشخص نیست و باید مشخص شود که بخش خصوصی بداند با چه نهادی به عنوان تصمیم‌گیر مواجه است.


  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *